pudse vægge op?

Hej.
Vi har lige købt det her hus fra 1918 og er ved at renovere stueetagen.
Vi har pillet tapet ned og fræst nyt el ind i væggene, men nogle steder er det gamle puds faldet af, nogle steder helt ind til murstenene. Jeg har absolut ingen erfaring med at pudse vægge op, så mit spørgsmål er: hvordan gør jeg.
Planen er at de bagefter skal fuldspartles og så filt på.
Gode råd modtages gerne.
venlig hilse de nye husejere.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Puds det med mørtel. Nemt nok. Køb en sæk mørtel, eller så meget du har brug for i byggemarkedet. Bland lidt cement i, for øget styrke.
processen er sådan:
1. Gør muren fugtig.
2. Klask mørtel på, tryk det godt ind med en ske.
3. Grovpuds det med et brædt niveau og lod mm
4. Fyld huller og ujævnheder der opstod efter første pudsning.
5. Fils området med et filsebrædt.
Hvis du er god med pudsningen bøhøver du næsten ikke spartle.

Jeg elsker at mure, men hader at spartle og slibe.
Jeg ville sige du skulle bruge:en kalkkost, en skælske, en spandeske, et pudsebrædt og et filsebrædt.

Delfinen
Tak for de gode tips, men lige p.t. er vejret for godt til at gå indenfor og pudse op, men der er (u)heldigvis andet at lave udenfor også.
Kun en tåbe frygter ikke sit hus :oops:

Mvh. JørgenE
" Kun en tåbe frygter ikke haven"

Delfinen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tillader mig lige at genoplive dette udmærkede spørgsmål.
Jeg kan se at ovennævnte links er "døde", så jeg spørger istedet:

Jeg har også indvendige pudsede vægge, og har i forbindelse med nedrivning af en tilstødende gipsvæg fået eksponeret en "bar" murstens vægs ende.

Denne har jeg pudset op med Weber universalpudsemørtel, og selvom det er gået fint, så er det til den grove side.
Efter jeg pillede lederne af (brædde på hver side af væggen) er det også tydeligt at der skal finpudses lidt her.

Mit spørgsmål er: hvis jeg skal efterpudse/finpudse væggen så den blir helt glat, skal jeg så bruge noget special mørtel, skal jeg bruge filler, eller skal jeg bare blande noget tyndere mørtel?

Er det en større væg, må du have fat i noget finpuds mørtel. Men som jeg forstår det er det kun en vægende, så ville jeg med det samme ¨gå over i en spand sandspartel. Det kan blive fin glat.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også