Hegn på betonstolper - KÆMPE spørgsmål :shock:

Hejsa. (LANGT spørgsmål - skitser nederst!)

Vi skal have lavet et nyt hegn ud mod vejen. Det skal laves som det hegn der oprindeligt stod i 1914 da huset blev bygget. Jeg har en gammel træ-sektion stående som jeg har sjusset lidt mål ud fra. Jeg har desværre ingen af de gamle betonstolper. Da det vil koste i omegnen af en milliard at få nogen til at lave det, må jeg nu gå den slagne vej og starte fremstillingen selv. Jeg har absolut ingen erfaring med den slags, og håber nu på en masse kvalificeret hjælp. Jeg har lavet tegninger af hvordan hegn og låger mv. skal se ud. Jeg mangler især viden om opsætning af stolper, lidt støbning, hængsling af låger og porte - og sikkert en masse andet jeg endnu ikke er klar over man skal tage højde for. Sidst i indlægget er tegninger med referencerne i teksten vedhæftet.

Generelt:

Hegnet er et træhegn, ophængt på betonstolper.

Stolper:

Stolperne til hegnet støbes i størrelsen 13x13x210 cm (heraf skal 90 cm i jord). De to større stolper til porten foran garagen bliver 16x16x235 cm (heraf skal 90 cm i jord). Begge mål er ekskl. ”kugler”. Jeg regner med at lave en støbeform til 5-6 stolper, samt en enkelt form til de to større stolper.

Der hvor hegnssektionerne skal ”hænges” på stolperne, påtænker jeg at støbe et stykke fladjern ind (ref. 1), så dette går hele vejen tværs igennem stolpen, så der stikker et stykke på ca. 5-7 cm ud på hver side af stolpen. I hver ende af fladjernet bores hul, så hegnssektionerne boltes fast i disse. Jeg regner med at smøre jernet med et eller andet rustbeskyttende inden indstøbning og hulboring. Fladjernet regner jeg med skal have en tykkelse på minimum 5 mm og en bredde på ca. 40 mm.

Jeg regner med at lægge 2 eller 4 stykker armeringsjern ind i hver stolpe.

Har det ærede forum kommentarer?

Hegnssektioner:

Hegnet laves af 30 mm rundstokke (ref. 2), der bores igennem 3 ”løsholter” (ref. 3), som jeg regner med skal have dimensionen 30 mm (tykkelse) x 60 mm (bredde) x X mm (aktuel længde, f.eks. er en standard hegnssektion 1,92 m). Jeg regner med at forbore et 3 mm hul igennem siden af løsholterne og ind i rundstokkene, for derefter at fastgøre med 4 mm skruer.

Hegnssektionerne boltes fast på de tidligere nævnte fladjern (indstøbt i stolperne) (ref. 4).

Er der nogle kommentarer til valget af dimensioner? Er der fare for at sektionerne vil ”hænge” eller bøje ned på midten? Hvilken type træ bør jeg vælge? Og hvor får man noget ordentligt træ, der ikke drejer og bøjer bare det aner en ændring i temperatur eller fugtighed?

Låger og port: (ref. 5 og 6)

Bortset fra at selve lågerne og porten skal bygges i træ efter præcis de samme principper som hegnssektionerne, er jeg totalt på bar bund.

Porten skal være elektrisk og fjernbetjent. Den bedste type drev skulle være nogen til nedbygning i jorden. Erfaringer?

Hvordan skal låger og porte hængsles? Kan jeg støbe en form for beslag ind i disse stolper også?

Hvad gør jeg for at undgå at porte og låger kommer til at ”hænge” modsat hængselsiden, når de skal bygges som hegnssektionerne?

Jeg vil gerne have rigtige cylinderlåse i låger (og måske port), så unger ikke har en chance for at låse op. De skal være KUN til nøgler, ikke med vridere. Findes der noget der kan tåle at sidde så udsat - rent vejrmæssigt?

Er de to søjler til porten kraftige nok? Er dimensionen på disse søjler også afhængige af hvilken type drev der vælges til dem?

Montage:

Hvordan sikrer jeg mig at betonstolperne kommer til at stå HELT i lod, og på en så lige linie som muligt? Den indbyrdes afstand må gerne variere en anelse, idet unøjagtigheder kan optages af hegnssektionerne

Jeg regner med at smide en klat beton i bunden af hullerne til stolperne, for derefter at fylde op med tørbeton. Hvordan sikrer jeg mig at stolperne rager præcis lige højt op af jorden?

Jeg har et andet sted på nettet set at man støber GIGANTISKE ”fundamenter" for hjørne- og endestolper? I hvor stort et omfang skal jeg tage det alvorligt? Bør der støbes særligt kraftigt på en eller anden måde omkring stolperne til porten?

Øvrigt:

Hvad har jeg glemt? HJÆLP MIG!!!! sad

Med venlig hilsen
FlemmingB

27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
HOLD DA HELT KÆFT biggrin Du ser da ellers ud til at have en god del styr på tingene.

Men lidt input kan jeg da gi'.
Til portene/lågen indstøbes også beslag i stolperne, og faktisk ligesom du selv har vist, blot med en ordentlig tap i stedet for et hul.
Så skal du ha' fabrikeret nogle lange fladjernsbeslag med en rund ombukning i enden, som passer med over tappen. Beslaget fastgøres til porten med bræddebolte.
Ud over det, så er du nødt til at have en diagonal i låge og porte, for at de ikke skal komme til at hænge, og alt efter hvordan de tænkes lavet skal de gå fra enten øverste eller nederste hængsel til de respektive hjørner.

De beslag du indstøber vil jeg foreslå du får overfladebehandlet med en sort epoxymaling, det holder og du får ikke løbere ned af dine nye stolper.

Dimensionen på stolperne synes jeg virker tilforladelige.

Ved de vandrette løsholte synes jeg umiddelbart du skal øge de 60mm til enten 70 eller 80, jeg er nemlig ikke så begejstret over, at du kun har 15 mm fra rundstok til kant.

Så tror jeg ikke, jeg kan give mere input.
JO, Flotte tegninger biggrin

Mvh. Carsten
Det her må da lige være en hjemmeside for dig FB.
www.jmhegn.dk

Mvh. Carsten
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jep Carsten, kender den. Hans betonstolper er bare ikke umiddelbart anvendelige, så der skal betales for at bygge forme osv osv osv - så det dutter ikke sad

I øvrigt, tak for dine kommentarer ... det skal sgi' nok ende godt, trods alt.

Med venlig hilsen
FlemmingB

Et lille indput.

Jeg ville personligt undlade at støbe beslag ind i stolperne, og istedet vente med dem til stolperne er sat. Så ville jeg sætte beslag mv. fast med ekspansionsbolte i forborede huller.

Mvh.

René

Jep, René, har også overvejet det. Men at bore 6 stk. 8-10 mm huller, måske endda med slag, i en stolpe med en dimension på kun 13x13 cm? Det er det der gør mig lidt betænkelig. Fandme surt at støbe 30 stolper og så smadre dem med borehammeren bagefter.

Det er ret omstændig det der med at støbe jern ind, men det holder nok også i 100 år......

Men lad os nu se - det kan være at jeg husker på dit tip hvis jeg om en måned stadig mangler at bygge halvdelen af min støbeform biggrin

Med venlig hilsen
FlemmingB

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Respekt - for projekt og indlæg.

Prøv lige at se dette link
http://www.hegnssnedkeren.dk/stolper.asp
(fy skamme sig, Carsten, ikke at anbefale det lokale firma ;-)

Lidt input til montage. Sæt hjørnestolperne først, gerne dagen inden, således de står 100% præcist og brug så øjemål til at rette højde og "det ene lod" ind efter for alle stolperne imellem - det andet lod klares med waterpas.
Din befæstigelse af stolperne kan jeg kun bifalde - tror ikke hjørnestolperne har særlig brug for støtte....

Husk at lave din cement vandtæt og vibrere stolperne, når du støber dem. Evt. svumme jernet, hvis det skal være rigtigt godt.

Glæder mig til at se billeder af det!

Mvh.

Jan R.
Billeder? Hvis det nogensinde lykkes mig (os) at genneføre dette projekt, er det sgu' lige før jeg vil invitere til en ekskursion biggrin

Og endnu en gang tak for kommentarerne - blive endelig ved, der dukker hele tiden nye detaljer op. Når I altså er færdige med at nyde denne formidable sommeraften.

Med venlig hilsen
FlemmingB

Har du ikke adgang til en vibrator, kan du selv lave én billigt.

Køb den største bræddebolt, der passer i din slagboremaskine (ikke borehammer) stik gevindet ind i patronen, slag på, og så er det bare at "køre" uden på formen med hovedet af bolten.

Mvh. Birger

P.S. Svarer ikke på dette, da jeg tager på ferie fredag morgen :lol:

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
Damn, Birger - snildt!!!

Jan R - vandtæt cement? Svumme jernet? :?: :?: :?:

Med venlig hilsen
FlemmingB

Vandtæt cement - undskyld beton - jvf. portland beton blandet i 1-1,5 2,5 3 Cement : Sand : Sten. Bestil "Cement & Beton" på portland.dk - genial opslagsværk for al betonfremstilling.
Husk, at cements styrke afhænger meget af vandindholdet - så jo mindre, des stærkere.

Svumme - lav en vælling af cement og vand, smør denne på jernet. Carsten beskriver faktisk under emner "mit hus falder ned" i dag det således :
Citat fra Carsten Weye


Du kan købe profilet ubehandlet, dernæst svumme det med en cementvælling, og så lægge det på plads, som du selv beskriver.
Den mørtel du skal bruge, skal overvejende være en cementmørtel, da den er basisk. Stål trives ikke i surt mijø, det ruster. Det basiske miljø beskytter faktisk stål mod korrosion, det er også derfor bjælken skal svummes med cementvælling.

Mvh.

Jan R.
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også