Mit hus falder ned!

Nå ja, overskriften er måske en smule overdrevet, men der er noget om det cry

Vi har for enden af vores gavl 2 pudsede I-profiler, der bærer murens udhæng. Problemet er, at disse profiler er fra 1937 og er ved at give op, i den ene side så slemt, at det meste af pudsen er drattet ned (se evt. de vedlagte billeder)!

Jeg kunne godt tænke mig selv at udbedre skaden, men jeg er begynder i "murerfaget", så jeg kan godt bruge lidt (meget) vejledning i, hvordan jeg griber det an.

Jeg forestiller mig, at jeg skal understøtte murværket på en eller anden måde, fjerne resterne af den gamle puds og bjælke, købe en ny bjælke, klaske noget mørtel af en art på den del af muren, der bærer bjælken, lægge bjælken på plads og så fylde "hullet" ud med et eller andet puds/beton.

Hvordan gør jeg det nemmest? De spørgsmål, jeg lige kan komme på, er:
Hvor køber jeg en bjælke, og hvordan behandler jeg den, så den ikke tæres? - Eller kan man købe en brugsklar bjælke?
Hvordan sætter jeg den nye bjæle på plads - mørtel? Hvilken slags?
Hvordan bygger jeg pudslaget op omkring bjælken?
Hvad har jeg glemt at spørge om?

Da det kniber lidt med finanserne håber jeg meget, at det kan løses som LDS, og at I kan hjælpe mig på vej smile

På forhånd tak
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan købe færdige bjælker, det vil typisk være galvaniserede profiler.
De købes hos jernhandlere som LMG eller Sanistål, de fleste byggemarkeder kan også skaffe dem.

Dit profil er enten et INP eller et IPE, det afhænger af om flangerne er lige tykke fra kanten og til overgangen til kroppen. Er flangerne lige tykke, er det et IPE profil.

Du kan købe profilet ubehandlet, dernæst svumme det med en cementvælling, og så lægge det på plads, som du selv beskriver.
Den mørtel du skal bruge, skal overvejende være en cementmørtel, da den er basisk. Stål trives ikke i surt mijø, det ruster. Det basiske miljø beskytter faktisk stål mod korrosion, det er også derfor bjælken skal svummes med cementvælling.

Bliver det alligevel en KC mørtel, skal bjælken overfladebehandles til C4 (korrosionsklasse 4) som er agressivt miljø, og det kan ikke købes på dag til dag basis.
Almindeligvis kan jeg sige, at varmforzinkning kun går til C3 (korrosionsklasse 3).

Mange i dag bruge de varmforzinkede profiler, og sikkert uden problemer, men skal man følge normteksten, er det altså ikke helt nok.

Mvh. Carsten
Tak for den gode information. Så har jeg lige et hav af supplerende spørgsmål smile

  • Da jeg som sagt er begynder satser jeg på at kunne klare mig med færdigprodukter. Kan jeg købe færdigblandet cementmørtel, og hvad skal jeg i givet fald gå efter (hvad heddet det)?

    Skal bjælken "pakkes ind" i mørtel, eller skal det kun bruges over og under, eller evt. over, under og på bagsiden?

    Hvordan skal forholdet være mellem mørtel og puds - skal jeg fylde ud med mørtel og bare bruge et tyndt lag puds, eller skal det være omvendt?

    Kan jeg evt. blande sten i som fyld og lave et "mellemlag", og hvad skal det i givet fald laves af? Jeg vil tro der er ca. 10 cm fra midten af profilen til yderkanten af pudslaget, så det er en del, der skal fyldes ud.

    Jeg har hørt, at man kan vikle bjælken ind i kyllingenet for at lette vedhæftningen. Er det en god ide? Er der risiko for, at det fremmer korrossion i bjælken?

    Hvad skal jeg bruge til at pudse med?

    Jeg vil meget gerne lave det "rigtigt", så det kan holde 60 år mere før det skal skiftes igen. Kan man selv behandle en galvaniseret bjælke til C4, og i givet fald hvordan (jeg går ud fra, at det er optimalt, selv hvis jeg bruger cementmørtel)?


Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Om du kan købe cementmørtel færdigt ved jeg ikke, men det er ligeså nemt at lave det selv.
Cementmørtel består af sand, cement og vand, jeg vil tro at du kan få blandingsforholdet på www.aalborg-portland.dk For at gøre cementmørtlen mere smidig at arbejde med, kan man iblande lidt sulfo (mine tanker går med tak til min kære nabo, mureren, for dette trick)

Bjælken omstøbes fuldstændigt.

Du kan godt lave det der med hønsenettet, jeg vil bare foreslå, at det ligger min. 30 mm tilbage fra den færdige kant. Når du pakker bjælken ind i mørtel, så undgå en blanding med sten, hvor du omstøber, længere ude mellem bjælke og puds kan du godt fylde lidt sten i, så hedder det beton.
Pudslag 1 - 2 cm vil jeg tro, men det er en smule uden for mit eget erfaringsfelt.

Pudsemørtel, som cementmørtel.

Man kan godt behandle en varmforzinket bjælke til C4, den gives efterfølgende et lag maling på min. 40 my. Men jeg tror ikke jeg ville gøre det, hvis jeg brugte C-mørtel. Jeg hælder nok mest til løsningen med cementvællingen på det ubehandlede profil, og nu kunne det jo så være rart med en murer, som havde erfaring med noget sådant, da min viden her er rent boglig.

Mvh. Carsten
Så tror jeg, jeg er ved at have et godt billede af det, tak smile

Når du siger "cementvællingen på det ubehandlede profil", mener du så helt ubehandlet - altså ikke engang galvaniseret??

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Som jeg umiddelbart ser konstruktionen er bjælken fuldstændig overdimensioneret - den hjælper med at bære 5-6 skift. Et alternativ var at støbe en tilsvarende bjække med en gang rundjern og lægge den op???Alt andet lige en væsentligt hurtigere løsning.

Mvh.

Jan R.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
@Thomas - Ja, helt ubehandlet.

@JanR - Næppe voldsomt overdimensioneret, ja hvis det var et HE-profil, men det er det ikke.
Jeg tror ikke der er væsentlig forskel på det tidsmæssige forbrug ved den ene og den anden løsning.

Mvh. Carsten
Æv er der ikke nogen der kan skrive noget om hvordan man understøtter murværket imens man skifter den. Det havde jeg "glædet" mig til.

PS. Kan man ikke duppe profilet med en universalfix, det binder på alt.

MVH - Peter

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
@PeterR - Jo det vil jeg tro man kan, det er jo også et cementbaseret produkt.

Jeg er jo desværre ikke murer, så det med understøtningen???
Men mon ikke, det er noget med at lægge noget på begge sider af der, hvor stålbjælken skal ligge, og så understøtte med soldater/stolper :?:

Mvh. Carsten
Det er også nogenlunde der jeg er kommet til i hovedbruddene, så gode forslag er velkomne smile

Jeg overvejede lidt, om det (i det konkrete tilfælde) ikke kunne bære sig selv under udskiftningen - som det fremgår af billederne er det jo ikke fordi, der er meget understøttelse som udgangspunkt :?:

Og så er jeg begyndt at spekulere lidt over, hvordan jeg får bygget det ret tykke lag op. Jeg kan ikke forestille mig, at jeg kan lave et 10 cm tykt lag mørtel/beton i én arbejdsgang, men hvis jeg deler det op er jeg bange for at få problemer med vedhæftningen? Og hvordan får jeg lavet det pænt? Måske det ville være bedre/nemmere at støbe bjælken ind fra landjorden, som Jan foreslog (1-2 cm mindre end den endelige størrelse på alle leder) - så har jeg vel et rimeligt ligekantet udgangspunkt, som jeg kan mure fast og give et lag puds, når den er sat op?

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Altså, er stålbjælken ikke tung nok i forvejen biggrin .

Problemet med vedhæftning løses ved at påføre fliseklæb imellem lagene :shock:
Fliseklæber er et vidundermiddel :mrgreen:

Men i øvrigt havde du vel ikke tænkt dig, at det skulle hænge frit undervejs. Jeg mener du kan ha' god gavn af at lave en forskalling, du kan støbe i. Den skal naturligvis laves, så du kan komme til med betonen.

Mvh. Carsten
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også