Klipning af ny ligusterhæk

Hej alle i gæve havefolk.

Jeg plantede sidste år en ligusterhæk hvor planterne var 40 cm i højden.
De er allerede blevet godt højere, men jeg er i tvivl om man skal klippe den mere jævnligt end med en større hæk for at få den tæt forneden???
Planterne er sat med 4 stk på en meter.

Kewin, svendborg

 

Assumptions is the mother of all major fuck-ups !!!

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej kewinlund.

Vent med at klippe til hækken har den ønskede bredde. Er der nogle enkelte lange "strittere" kan du studse dem.
Klip ALDRIG toppen før den ønskede højde er opnået.
Du vil sikkert kunne vente et år eller to inden du skal i gang med saksen
Mange hilsner
Sniffer

Sniffer  
Hm -det sagde gartnerne ikke til mig.

Rådet var: klip den ned med hård hånd så bundskuddene får kraft til at uvikle sig og klip altid hæggen op i et omvendt v uanset højde, så den er tyndest øverst (for at undgå vægten af sne vil jeg tro).

Det fungerede perfekt den gang jeg plantede de små spinkle ligustre, og det blev en meget flot og tæt hæk. Og det tog sjovt nok vel kun et år længere tid end dem der bare ville have den i vejret, men sikke dog en forskel forneden. Min var tæt og lækker og deres var lettere pjevset med "huller".

Er det nogle andre arter du mon snakker om Sniffer??

Og hvad siger gartnerne i dag? Er der mon nogen her på siden?

Mvh. JørgenE
Hejsa.


Nej JørgenE det er liguster jeg mener og det er den almindeligeste fremgangsmåde.....men selvfølgelig kan andet også lade sig gøre.

Hilsner
Sniffer

Sniffer  
Vi plantede en ny liguster sammen med naboen for nogle år siden.

Intensionen var som Sniffer skriver at den skulle gro op i den ønskede højde og ikke klippes før end den var det. Imidlertid kendte naboens bror åbenbart ikke intentionen :roll: , så den blev klippet i højden allerede det første år og det har ikke betydet det fjerneste biggrin . Det kan da godt være at den var lidt længere om at blive den rigtige højde, men det tog nu ikke mere en 2-3 sæsonner inden den var høj og rimelig tæt.

Det med det omvendte V er ganske enkelt fordi den ellers vil skygge for sig selv forneden og dermed vil den visne dér på grund af manglende lys. Af egen og forældres erfaring vil jeg nu påstå, at det ikke har den helt store betydning, medmindre der også står andet og skygger for den.

Med venlig hilsen
Kim

MVH
Kim
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis