Åbning i bærende væg.

Vi lurer på om vi skal lave et større hull i en bærende væg slik at vi kan få det køkken-all-rummet vi har drømt om.

Jeg ved godt at hvert enkelt prosjekt er unikt, men hvad kan man forvænte at noget slikt koster?
Nogle der har fået lavet et hull sin bærende væg, og hvad blev priset?

Der er en dør der fra før, men "hullet" skal udvides ca 2,5m altså ca 3-3,5m totalt. Vi bor øverst i en etage-ejendom, således at væggen bærer "kun" gulvet på tør-loftet. Der går heller ingen stolper fra taget og ned til denne bærende væg oppe på tør-loftet.

Mvh. Kaj

Ja, jeg har mange skrivefeil. Men så er jeg også fra Norge.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Eftersom der bor andre i ejendommen, bør du nok konsultere ejerforeningen, og evt. få en konstruktør til at hjælpe dig.
Hej Kaj,

Jeg er meget enig med Smeden - en konstruktiv ændring i bygningens bærende konstruktion bør du afstemme med ejerforeningen. Derudover koster det ca. 1500,- at få det beregnet af et rådgivende ingeniørfirma, og selve operationen koster formentlig ca. 3000,- kroner, hvis du selv udfører det hårde arbejde med at fjerne sten.

Min murer brugte ca. 15 min. på at afstive loftet med soldater, og ca. en time om at fastmure bjælken. I jydske kroner ca. 1500,- kroner incl. bjælke (3,5 meter).

Mvh.

Jan R.
Jeg havde ikke tenkt til at gøre det selv, men ville bare vide ca. priset. En må altså regne med ca. 5000,-

Tar man kontakt med Teknisk Forvaltning for at kikke på tegningerne over ejendommen? Høre hvad de mener om sagen osv...

Ja, jeg har mange skrivefeil. Men så er jeg også fra Norge.
Hej
først tager du kontakt til teknisk forvaltning som vil fortælle dig hvad du skal gøre idet at det er dem der skal godkende det i sidste ende så derfor har de helt klare retningslinier for hvad du må lave og hvad der skal sættes op til at bære det og der efter til ejerforeningen for at høre om du må idet at de bærende væge til høre dem... og til sidst en håndværker gerne flere for at få flere tilbud min nuværende nabo fik lavet et hul i en bærende væg hos øens murefirma... pris 17.500kr jeg fik lavet det samme hul sort.. 800 kr til matrialer og 1000 kr til håndværker så se dig for for det er en stor jungel i KBH.

Bjørnen

Smil og vær glad.... husk det nu.....
Vi fjernede selv den bærende væg, efter en tømrer satte soldater op. Tømren kom derefter og satte en bjælke op. 2500 kr (sjovt nok fik jeg aldrig en regning).

Vi havde også et murerfirma ude og give tilbud. De skulle have 38.000 kr for at understøtte, rive ned, sætte bjælke op, og kører affald væk.

Vi takkede pænt nej.
Annonce
Priser:
ståltegl 100kr
pose mørtel 68 kr
dør 1500 kr
gerekter 200 kr
maling væv, spartel mm. 200 kr

godthumør 16,5o kr = 2 bajere på tanken

spørg bare alle omkring dig, operationen er ikke vanskelig ( medmindre muren bærer flere etager og er specielt bærende og iøvrigt skrøbelig)

Metode:
FØRST fjernes sten i et skifte over hullet og ståltegl indmures.
Derefter kan du sådan set lave alle de huller du har lyst til.... under stålteglet.
Jeg skulle lige hilse og sige at jeg IKKE kan forudse konsekvenser og tryk hvis det er etagebyggeri. Det må du spørge kloge folk om.
En Københavnsk murer vil sikkert bilde dig ind at det er en vanskelig og farlig operation.

Delfinen
Jeg har været i kontakt med teknisk forvaltnig og dem sa at der ikke ville være nogle problemer med at gjøre det. Væggen bærer "bare" gulvletrene på loftet og ikke noget af tagkonstruktionen. Ingeniøren anbefalede mig at tage få en tømrer til at sætte en kraftig træbjelke op(limtræ) og stort sæt gjøre resten selv.

Tak for alle gode svar.

Ja, jeg har mange skrivefeil. Men så er jeg også fra Norge.
Hej Kaj

Nu kan jeg ikke se af spørgsmålet, om det nye murhul går helt til loftet, ej heller hvordan væggen i øvrigt er.

Jeg vil ikke tilråde løsningen med træbjælken hvis; der er mur over døren, og væggen i øvrigt står ren uden nogen form for beklædning andet end puds eller vandskuring. Grund; Træ og murværk opfører sig ikke ens, og hvis væggen skal have en ensartet overflade, lader det sig ikke gøre uden revner.

Brug løsningen med tegloverligger, selvom der nok skal en dobbelt eller tre dobbelt til.

Er væggen i øvrigt beklædt med plader kan du godt bruge træbjælkeløsningen.

Mvh. Carsten
Ellers gør det synligt at der er tale om et andet materiale altså træbjælke og ellers mur... Det kan gøre med farve forskel eller bare at overfladrne ikke er de samme puds kontra glat træ...

Træbjælken kan du enten give dækkende maling eller en laserende maling så strukturen er synlig..

Vælg efter din egen smag.

MVH Njord
Hejsa.
Vi kigger på et hus hvor der er en bærende drager som er under-dimensioneret.
Den er sat som en k3'er i tildtandsrapporten, så det skulle der jo gøres noget ved.

Lige nu er den er træ-drager som bliver brugt, men kan man evt. erstatte den med en i samme dimensioner i jern/stål/metal (ved ikke hvad der bliver brugt) og så få mere bæreevne på den måde, istedet for at skulle udskifte den eksisterende træ-bjælke med en størrer træ-bjælke.

Kunne der være andre metoder?

På forhånd tak smile

Janni
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også