Åbning i bærende væg.

Vi lurer på om vi skal lave et større hull i en bærende væg slik at vi kan få det køkken-all-rummet vi har drømt om.

Jeg ved godt at hvert enkelt prosjekt er unikt, men hvad kan man forvænte at noget slikt koster?
Nogle der har fået lavet et hull sin bærende væg, og hvad blev priset?

Der er en dør der fra før, men "hullet" skal udvides ca 2,5m altså ca 3-3,5m totalt. Vi bor øverst i en etage-ejendom, således at væggen bærer "kun" gulvet på tør-loftet. Der går heller ingen stolper fra taget og ned til denne bærende væg oppe på tør-loftet.

Mvh. Kaj

Ja, jeg har mange skrivefeil. Men så er jeg også fra Norge.
Vi lurer på om vi skal lave et større hull i en... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Selvfølgelig kan man det.

Jeg har ikke lige et skema liggende, men tommelfinger reglen er at du kan få ca. dobbelt så meget bæreevne i et IPE jern, som i træ af samme størrelse. Og så ca. 50% mere i et HBD jern. Men HBD'en er jo så normalt en del brede, og vil måske ikke passe i "hullet".

Det store spørgsmål er jo om det du skifter til er NOK i forhold til det der skal bæres. Det skal man normalt betale en ingeniør for at beregne, også selv om det kun tager 10 minutter, så tager han hurtigt 20.000,- Så jeg har selv valgt at sætte HDB-120'ere op over alle invendige døråbninger ol. og overliggere i de udvendige der hvor jeg skulle skifte ud/bygge om. Prisforskellen på en IPE-120 og en HBD-120 er så lille at jeg kunne købe 20 af slagsen for det det ville koste mig at få at vide om jeg kunne nøjes med en IPE'er eller mindre i en enkelt væg.
Nu stikker jeg lige snuden i den her debat - da det er nogle chokerende beløb ind imellem. Jeg har nedrevet en bærende væg for ikke så længe siden samt understøttet den, pudset op hvor det var nødvendigt osv.

Den flinke kunde tog sig selv af nedslæbning af sten (tak for det) Men jeg synes ikke jeg ramte priser i nærheden af det der tales om her. Regningen lød på under 6000,- incl. materialer osv og med en væg der stort set var klar til slutmating. Kunden havde fået en del tilbud, det dyreste lød på kr. 29.000.

Så jeg forstår godt det er en jungle derude og kan være svært for menigmand at finde rundt i.


Hej med jer,

Jeg skal til at lave et projekt, der er fuldstændig magen til. Altså; vi bor øverst, og taget ovenpå bærer tilsyneladende ingenting - andet end gulvbrædderne på tørreloftet. Åbningen, som jeg gerne vil lave er ca. 2,5-3 meter. Lidt afhængigt af forskellige ting.

Jeg har lige haft kontakt til en ingeniør. Han sagde en masse masse ting som fx. at man i etageejendomme for det meste brugte jerndragere pga brandfare, at han besigtige det før han kunne gøre noget som helst og at han regnede med, at beregningerne ville tage to dage (med tegninger osv) og fylde ca. 30-40 sider. Kan det virkelig passe? Han sagde, at han nok skulle have en 8-10.000 for det, hvis han skulle være pessimistisk. Det lyder altså meget dyrere end de beløb, som jeg har hørt rundt omkring. Alene for beregningerne.

Hvad siger I?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også