Udskiftning af kabelbakker

Hej,

På væggen i entre'en lige under loftet sidder der nogle gamle kablebakker af træ. Inde i disse er der både løse ledninger og ledninger i rør. Kan jeg uden videre skifte disse kabelbakker ud med nye af plast og 'flytte de eksiterende ledninger mm. inde i diss, uden at skulle skifter ud med nye kabler?

På forhånd tak,
kml

kml
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Det er da klart at det du beskriver kan lade sig gøre, men jeg forstår ikke rationalet bag det. I mange ældre lejligheder fra 20érne og 30 érne er det fra en sådan trækasse i entréen at strømmen fordeles rundt til de forskellige rum. Den rigtige måde at modernisere en sådan instalation på er så vidt jeg ved ikke den du beskriver (er ikke elektriker, men har været igenne et lignende problem tidl.)
For mig at se bør nye rør monteres på det opringelige loft (der er vel ikke nedsænkede lofter?) og de relevante ledninger samles i loftsdåser. De rør som går gennem væggen ind i de andre rum kan samles med en muffe med nye rør. Herefter trækkes nye ledninger i den renoverede instalation. Det er klart at den slags må foregå i tæt samarbejde med en elektriker. Hvis du er lidt fiks finder du en elektriker som vil fortælle dig hvor nye rør og dåser skal være, herefter laver du laver du arbejdet med at fræse rør og dåser ind og elektrikeren kommer og trækker ledninger. Tilsidst laver du et nyt let nedsænket loft (husk der er regler for materialevalg i visse situationer af hensyn til brand) som skjuler den nye instalation.
På den måde får du en ny elinstalation fuldt lovligt og relativt billigt. Det du selv skitserer mener jeg er en dårlig lappeløsning. Brug lidt flere penge og få noget der er klart bedre.

mvh Anders
Hej

Jeg er selv elektriker.

Hvis du begynder at røre ved den gamle installation i træ kanalerne, så skal du fjerne det hele, og lave helt ny installation.
Der er så mange regler man skal overholde, når det er gamle trækanaler, og en af dem er blandt andet at man ikke må ligge de gamle ledninger i plastikkanalerne.

Umildbart ville jeg sige at du skulle ringe til en elektriker, men jeg ved godt at det er dyrt. Find en elektriker der kan hjælpe dig, så du for lov at ligge rør og kabler ind, og sætte dåser i, så han "bare" skal komme og godkende og tilslutte.
Har for ikke så længe siden afsluttet et projekt nøjagtigt magen til dit, udført efter Anders' fremgangsmåde. Benyttede samtidig muligheden for at få lavet ekstra stikkontakter og få delt ledningerne op i tidssvarende sikringsgrupper.
Anyway - elektrikeren tegnede og fortalte, afmonterede gammel installation, jeg monterede, han trak ledningerne. Fik oven i købet lov til selv at montere stikkontakter m.v. således malerarbejdet blev lettet.

Skal du "bare" have lovliggjort installationen, kan det gøres meget hurtigt (mit samlede tidsforbrug på en lignende installation var en weekend, incl. afmontering, ny installation, nyt sænket loft), i alt 8 m2 entre med kabalkanaler hele vejen rundt.

Kan man aftale noget tilsvarende med sin elektriker, kan det ikke betale sig selv at rode med strøm!

Mvh.

Jan R.
Hvis jeg var dig ville jeg finde en elektriker til at hjælpe dig. Nu er jeg selv elektriker og kan som andre har sagt, sige at det ikke er lovligt at skifte trækanalerne. Dog ville jeg finde ud hvor ledningerne løber til de forskellige rum, fra kanalen, og så skifte dem til kabel, og lade kablet løbe direkte ned i tavlen. Så bruger du tavlen som en stor dåse, hvor du altid har mulighed for at komme til ledningerne, og så kan du fjerne klemkassen som den nu hedder.

Men som sagt få en elektriker til at hjælpe dig eller evt lave det.

Held og lykke.
Jeg vil også foreslå en elektriker....

Men ellers vil jeg overveje, at udskifte ledningerne med kabler. Samle enderne i din gang i en, to eller tre loftdåser og placerer dem hensigtmæssigt. Så får du også muligheden som en anden skriver, at få fordelt din installation på en ekstra gruppe/ ektra stikk m.m. og så derefter lave et nedsænket loft under hele molevitten.

M.v.h. N.G. Larsen :idea:
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også