Afsyring af mursten

Hejsa herinde!

Jeg er igang med at fuge en væg og det går fint med at kradse ud og smide noget mørtel derind. Problemet består i afsyringen som jeg ikke er tilfreds med. Fremgangsmåden jeg indtil videre har brugt er følgende:

kradse fuger
Fylde mørtel i
børste med kost
og dagen efter afsyre jeg så. Blanding 1:20 m. 30% saltsyre.

Jeg synes bare ikke at afsyringen tager alle de hvide kanter med sig som med min teknik uundgåeligt vil være at finde på de røde mursten.

Nogle der har nogle forslag til en mere effektiv fremgangsmåde.

Håber ellers i alle har haft en god sommer........vejret har jo været fremragende......
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har selv lige fuget hele mit hus om.

Jeg fandt ud af at tricket ligger i afkostningen - ikke i afsyringen.

Når du har kostet fugerne med en tør kost, koster du dem en gang til med en våd kost. Kost diagonalt på fugerne, og først når de er så tørre at du ikke river dem i stykker med kosten.

Når du er færdig med tør og våd kostning, må der INTET mørtel være tilbage på stenene. Kun et hvidt slør.

Afsyringen tager let det hvide slør, men kan ikke gøre noget ved mørtelrester!

P.S. efter råd fra min murer, så jeg stort på de nye afsyringsregler og blandede syre i forholdet 1:10, og det virkede fint.
Enig... det er vandet, der gør det.

Fuge hus er godtnok det mest trælse arbejde. Ville jeg bare lige sige.

Delfinen
Træls - ja for f.....

-men uendeligt tilfredsstillende, når jeg nu sidder på min havebænk og nyder resultatet. :-)

(Det er lidt lissom at slå sig selv i hovedet med en sten: Det er så dejligt når man holder op).
Hej
Jeg ved godt det er en gammel tråd, men hvad sker der ved at bruge saltsyre 1:10.
Og hvornår må man tidligst syre af i det varme vejr her./senest.
Hvilken type kost bruges til tør afkostning
Jeg kunne desværre ikke komme ind på Carstens Link

Med venlig hilsen

Søren
Annonce
et vaskekar med 2-3 ruller og en saskesvamp, så vasker du af langs med de vandrette fuger, i èn retning, træk slip, ikke frem/tilbage., så er der et meget tyndt kalkslør tilbage til dagen efter, det kan du snildt tage med den syreblanding du bruger, det gir et rigtig flot resultat
Du gør det rigtigt men bruger for tynd saltsyre. Du skal bruge 1:4.  Der skal kun være et fint slør når du er færdig med fugningen, efter et par dage fugtes væggen godt, og herefter påføres saltsyren som lades sidde i ca 20 min, herefter afvaskning, så følger sløret med.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis