Støbe eller pudse udendørs betontrappe???

Trappen til min hoveddør (6 trin) har været beklædt med skiferplader. Men vandet har frostsprængt den så både skiferpladerne og det øverste lag beton måtte fjernes. Nu står trappen i fast beton men meget ujævn.

(Se foto).

Der skal mellem 0 og 5 cm. beton på for at få den jævn. Stød skal være beton og grund skal være klinker.

Hvordan bygger jeg den bedst op igen? Skal jeg bygge den op i forskalling og støbe deri, eller kan jeg pudse den med beton? Kan jeg lægge klinkerne direkte i den våde beton, eller skal jeg bruge fliseklæb når den er tør? Hvordan får jeg den nye beton til at binde på den gamle?

Tak for hjælpen.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg har et tilsvarende projekt på beding - har tre gamle betontrapper, der skal laves, når tiden er til det. Min murer, som plejer at være pålidelig, har anbefalet at jeg gør følgende:
1. banker al løs beton væk
2. støber i beton - (jordfugtig og med forskalning på den lodrette side af trinene) den gamle beton påføres først et lag fliseklæber - som den nye beton lægges i vådt i vådt
3. Afsluttende finpudsning med betonpuds (tror jeg han kaldte det)

Om du kan lægge fliserne direkte i betonen ved jeg ikke. Jeg tror jeg ville bruge fliseklæber.
Tak for svaret. Jeg går flux i gang med at bygge forskalling.

Lige et par hurtige tillægsspørgsmål, please: Hvor våd er jordfugtig? Da betonen nogle steder skal hældes i en smal sprække mellem trappe og forskalling, vil det være langt lettere at benytte meget våd (flydende)beton. Er det OK? Er færdigblandet tørbeton med 0-4 mm sten OK til formålet?

Tak for hjælpen.
Hey! Man kan også pudse den op i jordfugtig beton. Det har jeg prøvet ( også på en trappe), det er nemmere at få pæne hjørner og overgange til den gamle beton på den måde synes jeg.

Delfinen
Jeg fik aldrig startet på trappeprojektet før det blev vinter, nu er vejret vist ikke længere en undskyldning....

Jeg er ret lun på idéen med at pudse den op i jordfugtig beton, for så slipper jeg for at lave forskalling. Men hvordan sikrer jeg hæftning til den bestående trappe. Jeg har tænkt mig at bruge fliseklæb og derefter påføre betonen vådt i vådt. Er det OK?

Nogle steder vil betonlaget blive op til 5cm tykt. Kan det lade sig gøre at pudse så tykt et lag på? Hvis ikke, hvad gør jeg så?

Er det ikke møgsvært at få pæne kanter mellem trin og stød, eller er det min indre pessimist som endnu ikke er kommet i forårshumør?
Du kan godt pudse 5 cm på selvom det kan være lidt svært...så må du gøre det af flere omgange. Svumning i fliseklæb er fint, ellers kan betonbinder blandet med lidt beton også godt bruges.

Derudover kan du få forskellige former for betonfilts. Det er ret dyrt, men der skal ikke bruges så meget.
Her filtser du faktisk din trappe og den fremstår helt uden samlinger og lign. Det bliver ganske pænt. Du skal nok spørge dig frm hos en tømmerhandel, der ved hvad de taler om for der er stor forskel på hvor de forskellige produkter kan bruges.
Hej

Jeg har prøvet at pudse min trappe. Det tager tid hvis der skal et tykt lag på de lodrette sider. Det ser ud til at du kan genbruge samme støbeform på næsten alle trin. Betonen blandes med betonklæber og evt. fiber hvis det skal være stærkt. Den gamle beton skal have betonklæber.
De synlige flader kan pudses med cement puds med betonklæber.
Undgå salt på beton, da beton bliver ødelagt af salt og andre ting med klor Brug urea istedet.

Mvh Thomas

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis