Jeg må lige dele følgende med jer.
Her til aften står min kæreste og jeg ude i haven, da der lige pludseligt lyder et ordentligt brag, ikke bare et lille knald med virkeligt et brag med dybde i. Dem der bor på på den anden side af vejen, er ved at få bygget et hus, så der er blevet stillet nogle store beton-elementer op. Da jeg hørte braget, var min første tanke, at der var nogle børn som have leget derovre og kommet til at vælte et af elementerne.
Pludseligt ser jeg 10-15 m. høje flammer stå op ad nybyggernes nabohus, mindre end 50 meter fra vores hus.
Flammerne var HELT vilde, og røgen er helt sort. Jeg løber ind og ringer til 112, da jeg har lagt røret, løber jeg ud igen og ser vores genboer styrte over med indslukkere osv. Der lyder flere store brag og de kommer løbende med en mand, som ligger på en dør, han er helt forbrændt og han hud i ansigtet og på armene hænger i flager. Meget modigt af dem, at de tør gå så tæt på flammerne, især da der hele tiden er småeksplotioner.
Jeg løber ind til vores nabo, og tilslutter en vandslange, som bliver brugt til at overrisle manden med vand.
Imens fortsætter ilden med at brede sig, og tiden går uendeligt langsomt, røgen er helt sort, og der kommer en kvalm lugt af brændt plastik. Jeg føler at der mindst går en ½ time før ambulance og brandfolk kommer. (selvom der kun gik maks. 10 min.)
Manden som er vores overgenbo, er ca. 70 år, og hans kone har lige forladt ham. I hans bil var der hældt en masse benzin ud indeni. Og han har åbenbart hældt benzin udover det hele i hans skur/udestue, og så antændt det. Det han bare ikke tænkte på var at dampene ville få hele molevitten til at eksplodere, han var simpelthen blevet blæst baglæns ud af døren. Man fandt nogle tændstikker og en tom Jerrycan. Han var ikke-ryger...
Nu ved jeg så ikke om hans motiv "bare" var at brænde hytten af, eller om det var meningen at han også selv skulle have været brændt inde. Da han lå på ambulancebåren råbte han at bare ville dø.
Det hele har bare været så uvirkeligt, og tænk på hvad der får en mand til at gøre sådan noget..Det er synd, at han nu skal ligge på hospitalet i flere uger, med smerter som man slet ikke kan fatte - både fysiske og ikke mindst psykiske.
Håber han kommer sig!
Jeg kan ikke sove, og har den der ulækre lugt i næsen hele tide, jeg kan høre flammer overalt.. Puha, den oplevelse ville jeg gerne have været foruden...
Mvh
ThomasB