Formatering af harddisken?

Hej

Jeg har fået en virus på computeren en såkaldt "backdoor.trojan" som ikke kan findes og slettes trods utallige forskellige forsøg. Har også konsulteret www.eksperten.dk efter råd fra dette fantastiske forum.
Der fik jeg meget god hjælp men intet hjalp.
Jeg mener at vide at en formatering af harddisken er det rigtige at gøre. Hvordan gør man? Styresystemet er windoes xp, hvad med alle mine billeder, mails, dokumenter, o.l.? Er man med en formatering sikker på at slippe af med "udyret"?

mvh Anders
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa.

Inden du gør noget så vildt, så prøv lige at konsultere de skarpe hjerner på www.spywarefri.dk - hvis du da ikke allerede har været der.

De har et forum i stil med dette, bare omhandlende spam, spyware, trojanere og alt andet godt fra nettet.

Med venlig hilsen
FlemmingB

For det første vil jeg mene, at det bør være muligt at fjerne en trojansk hest uden at formatere, men hvis det ikke kan lade sig gøre, er du nødt til at lave backup af dine vígtige data først!

Hvis det "bare" er en trojansk hest bør en almindelig formatering være nok, da det kun er filer og entries i registreringsdatabasen. Hvis det er mere ubehageligt kan det være nødvendigt at genskabe Master Boot Record (mbr) med kommandoen "fdisk /mbr", som kræver, at du booter til kommandoprompt. HUSK BACKUP!

Så burde du være sluppet af med udyret - men hvis nogle af de filer du har lavet backup af (fx mails) er inficerede, så...

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Hej Thomas

Tak og rådet, det er første gang jeg er ude i den slags ting. Kan du evt. beskrive arbejdsgangen lidt mere? hvad gøres hvor? backup, vil det sige at jeg gemmer tingene på en CD? Hvor finder man funktionen til formatering? Troede egentlig at man kom Windows xp cd´en i og genindlæste den og derefter læste resten af programmerne ind osv?

mvh Anders
For at starte bagfra: Almindelig formatering foregår fra dosprompt/kommandoprompt (uden for Windows). Den bedste metode er at få fat i/lave en boot-disk.

Herefter skriver man "format c:" og bekræfter et antal gange, at man mener det. Derefter tygger maskinen sig gennem harddisken, og vupti, så står man med en tom disk...

Herefter er det så bare at starte forfra med installation af Windows og alt andet. Det er vigtigt, at du sikrer dig, at du kan få fat i installationsfilerne, da du jo ikke kan boote fra harddisken mere! Hvis du har en bootbar Windows disk og din maskine kan boote fra cd (kan du se i bios eller ved at prøve dig frem) er det rimeligt nemt. Ellers skal du have lavet en boot-disk med cd-rom support, hvilket er lidt mere bøvlet (kan jeg ikke forklare kort).

Hvis du har en "brugervenlig" pc kan det være, du har fået en restore-cd med - i så fald kan du genskabe systemet, som det så ud ved levering, med den - det kan stadig være nødvendigt at lave backup, afhængig af hvordan data er gemt (hvis du kun har ét harddisk-drev (så dit cd-rom hedder d: ), er backup helt sikkert nødvendig).

Hvis du bare indsætter XP-cd'en og genindlæser, laver du det, der hedder en reinstallation - den installerer Windows igen, men bevarer dine data og programmer - deriblandt muligvis din virus sad

Hvis du har en cd-rom brænder er den letteste måde at lave backup på nok at kopiere filerne til cd (men kun data-filer, ikke programmer). Ud over "almindelige" dokumenter som musikfiler, tekstfiler, billeder o.s.v. skal du finde dine mail-filer og eventuelle filer til homebanking (hvis du fx har en nøglefil liggende).

Det er en større opgave, hvis du ikke er fortrolig med det, så hvis jeg var dig ville jeg nok følge FBs råd og vente, til de er tilbage fra sommerferie på spywarefri - som sagt bør det ikke være nødvendigt med så drastiske skridt.

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Hej igen


Tak for dit fyldige svar til en novice. Du har ret, det betaler sig at vente. I disse minutter er jeg sluppet af med den irriterende infektion (hurra!) Det blev så alligevel ikke nødvendigt med en omformatering. Hjælpen kom fra www.eksperterne.dk
Alligevel tak for hjælpen til både Flemming og Thomas

mvh Anders
Efter min mening bør man købe en nr. 2 disk, hvor der kun er data og ikke programmer.

Der er plads i nyere maskiner til disk nr. 2 og de koster ikke ret meget.

Derefter flytter man med f.eks. stifinder som findes i Windows alle gembare data som billeder osv.

Skriv alle brugernavne og koder ned til de programmer du bruger - f.eks. LDS ikke at forglemme, du får brug for dem senere, tag backup at sikkerhedskopi af dit bankprogram med sikkerhedskoder, dem skal du nemlig også geninstallere, og se i øvrigt alt igennem med en støvsuger der ikke er fra Microsoft. Husk dog at skrive dine koder ned til at komme på internet, ellers har du det svært bagefter. Altså adgang til din internetudbyder, kode osv., og husk at kopiere Express, hvis du vil gemme dine gamle mails (jeg har aldrig fundet ud af hvor de ligger).

Drev c som er programdrevet ændres nu ved at skrive format c: /s

/s betyder det er systemdrevet og det der starter før alle andre.

Den beder dig bekræfte flere gange, da du nu er ude i at ødelægge alt hvad der ligger på harddisken.

Når det er sket, og der er gået en time eller så, installerer du XP og derefter på slavemetoden alle dine programmer fra CD'ere osv.

Husk firwire som du skal slå til i XP + din egen antivirus (har du husket kodeord osv.).

En god ide, som også jeg forsynder mig imod, og som jeg hvergang ærgrer mig over er, at jeg ikke får skrevet alle disse koder og brugernavne ned et centralt sted væk fra computeren. Det kunne give en masse fritid, i stedet for at lede alle mulige steder - så en oplagt ide, og husk at ændre dem i takt med at det skersmile

Mvh. JørgenE
Hej Anders

Det var dejligt at se hvordan Fromsej & programmøren fjernede den trojaner ( http://www.eksperten.dk/spm/521929 ).
Du har været i selskab med nogle af verdens bedste virusjægere - og de har (mig bekendt) endnu aldrig opgivet at fjerne snavs fra en pc.
Tillykke med at du undgik formatering.

mvh Anders
Hej Alle

Go´idé med den ekstra harddisk, det tror jeg skal prøves.
Du har helt ret Anders, ham Fromsej er bare helt usædvanlig sej!

mvh Anders
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis