Oplysninger om bådetype søges

Er der nogle der kender til NORDENHUS BÅDEN eller bådebyggeren KAI DRENT, evt. hjemmesider hvor oplysninger kan hentes.

Lintz
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Det er lidt et sjovt spørgsmål du stiller...

Jeg har set at en "nordenhusbåd" er tilsalg på nettet.
Men om det er den første kopi i nyere tid ved jeg ikke... Eller om der kun er lavet denne kopi.

En "Nordenhusbåd" er opmålt i en bog om de danske skibstyper, udgivet fra Kronborg, tror jeg. Her er omtalen af denne sildebåd bygget i Nyborg området og med en længde på ca 8 meter. En bådtype der blev bygget frem til ca 1. verdenskrig og blev brugt til fiskebåd og lidt til fragt også.
Ud over opmålingstegningerne og notaterne kan du på bagsiden af bogen også nyde en sejltegning til båden. En flot bog om de danske skibs typer eller hedder den danske bådtyper ??? Spørg evt på biblioteket.

Hvis du kigger i Kaj Lunds bog "Vinden er vor bind 5" så kan du se den første kopi og læse lidt om historien om denne båd og en masse andre.
Iøvrigt et flot bogværk om de gamle skibe der er danske eller truffet i danske farvande... Lån den gerne på biblioteket. Den kan vist kun købes antikvarisk idag.

Jeg har begge bøger hjemme på hylden hvis du skal have et ISBN nummer eller lignende... ( fx. kopi af aktuelle sider )

"Skibet" af Århus er sikker også en nogenlunde tilsvarende båd. Denne er bygget af Fyr på Eg og med en længde på ca 8 meter. Idag er den dog Eg på Eg og er blevet forlænget til en længde på 10,5 meter. Skibet har indtil ca 1945 sejlet med fragt og lidt som stenfisker omring Årø under 2. verdenskrig så vidt jeg husker. Men var et aktivt fragtskib i knap 70 år inden det blev "pensioneret" som lystfartøj hvor det endnu virker....
Skibet er bygget på stranden ved Nyborg i 1880, og er dermed en ganske ældre dame. Skibet ejes og sejles af FDF Århus Søkreds, og har været det i rigtig mange år. Et gammel skib der viser at et træskib kan ved den rette vedligehold sikres et virkeligt langt liv.. Jeg tror kun enkelte dele i stævnen og stok ankeret er originalt, men netop vedligehold gennem generationer har holdt hende flydende....

Skibet er i dag rigget som en mini Galease ( Ketch ) og det har hun også været i mange mange år. Men mon ikke den også originalt har været rigget som Jagt.

Held med båden og fortæl gene mere om den smile

MVH Njord
Det er ganske rigtig at du har set at der er/var en Nordenhuse båd til salg på nettet - der var faktisk TO. jeg har købt den ene. (tjek baadgalleri.dk under Tommy L) den anden kom først til salg efter at jeg havde købt min, men bemærk venligst at der er lidt specielt ved min med hensyn til størrelsen. den anden var 26 fod og kostede lidt over en kvart mill.
Er meget intresseret i aktuelle sider om bådtypen.

Lintz
Hvis du sender mig en mail med din adresse så vil jeg se om ikke jeg kan få lavet nogle kopier på mandag. Og disse vil jeg så sende med "snail mail"
Jeg kan se du har en Vire motor i båden og her har jeg vist stadig en instruktionsbog hvis du mangler....

MVH Njord
Jeg kan fortælle at jeg har været på jagt efter bogen "danske bådtyper" fra forlaget "Kronborg" men har fundet ud af at den bliver genoptrykt fra forlaget "skib" udkommer 1. oktober ca. til små 300,00 kroner.
www.skibforlag.dk
Mvh Lintz

Lintz
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis