gibsloft

hej!
Jeg er igang med at lave "nyt" bad, og ville bare høre om man skal bruge vådrumsgibs i hele værelset eller kun der hvor det er bruser etc. og dessuden skal der et eller to lag til. (jeg bor i hus)?????????????????? :wink:

arnstein
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vådrumsgips, hvor der er vandpåvirkning, såvidt jeg er orienteret.
To lag, hvis du vil ha' ordentlig bæreevne, for ting som skal hænges op, med mindre du ved helt præcis, hvor dine reglar er.

Mvh. Carsten
Også to lag, hvis det skal være lovligt (formentlig for at forhindre direkte fugtindtrængning via fuger).

Fermacell (mener jeg det er) laver nogle fibercementplader, der er godkendt med et lag.

Lofter må gerne være et lags almindeligt gips.

Jeg vil dog altid lave områder, der er udsat for direkte vandpåvirkning, i mursten eller gasbeton.

Mvh.

Jan R.
du kan bruge enten 2x13mm vådrumsgips på vægge, og alm gips på loftet, eller du kan bruge 1x15mm fibergips, helst af fabrikatet Rigidur,
da den er lettere at bruge end Formacell,( giver ikke udposninger/kratere ved skruerne som Fermacell giver.)
husk at fibergips skal limes med specialfugelim i samlingerne

god arbejdslyst

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
tak for hurtig svar. Jeg har i de våde områder fliser på vægger og gulv det var her jeg var usikker på om jeg kunne bruge alm. gibs i loft. Det lyder til at det ikke vil være problem i,i og med det ikke vil være direkte vandpåvirkning her, så det vil jeg gå i gang med.
:lol:

arnstein
Hej Arnstein,

Husk dampspærren (hvis loftet er mod tag)! Netop i badeværelset er det ret essentielt, at du har dampspærren lige bag gipsen, således du beskytter lægterne optimalt. Og husk, at lægteafstanden skal være 40 cm i dag (fandt jeg ud af, da jeg af gammel vane ville bruge 60......)

Skal du have spots i? Hvis, så kan du få nogle geniale stål-indsatser, som sikrer korrekt ventilation og brandsikring (fås bl.a. hos Bjerre i Holstebro). Desuden kan spots nu være alm. 220 volt - gud hjælpe mig også lovligt at trække i blød ledning.

Mvh.

Jan R.
Annonce
@ Jan

Er der ikke noget med at trælægter er no go i vådrum eller er det kun vægge.. ?

Peter
Helt ærligt er jeg lidt i tvivl. Alle gipsproducenter anbefaler stållægter (som de sjovt nok selv fremstiller) men jeg har ikke fundet noget sted i bygningsreglementet, hvor det defineres som ulovligt - hverken i vægge eller loft. MEN det kan jo også stå mange steder!!!
I starten af 90'erne deltog jeg lidt i renovering af bl.a. gamle badeværelser og her brugte tømrerne udelukkende træ - i nogle tilfælde trykimprægneret (efter dansk standard).

Jeg har egentligt indtaget den holdning, at det "kan være ligemeget", efter jeg pillede et 60 år gammelt badeværelse ned, hvor to vægge var puds på strå. Der var ikke antydning af råd, fugt eller andet i disse, til trods for, at den ene væg dagligt blev oversprøjtet, ligesom der var stor kondens i rummet grundet enkeltlagsglas.

Har vi Carsten eller Orla på banen med korrekt (lovlig) fremgangsmåde???

Mvh.

Jan R.
Dele af svaret kan være at man ikke kan få skruer beregnet til træunderlag til vådrumsgips, (så vidt jeg kan finde) - Men det svarer jo ikke for loftet hvor alm gips kan anvendes... Svaret må være derude et sted.. :o)

Peter
Formentlig korrekt - sjovt nok igen gips-producenterne, der definerer (og til dels sælger) disse skruer ;-)

Det svarer lidt til et udbudsblad, jeg så for noget tid siden (større byggeri). Der skulle bl.a. gives tilbud på rudeentreprisen, hvor det var specificeret, at det skulle være Velux-vinduer.......

Mvh.

Jan R.
med hensyn til trælægter kontra stållægter, her jeg den erfaring at hvis ikke stållægterne er opsat 110% korrekt, og pladerne ikke monteret i
foreskreven rækkefølge bliver væggen som den danske nationalsang : det bugter sig ...........,
jeg vil personligt altid bruge træskelet,
NKT laver skruer til hårdgips til montering på træskelet,

god arbejdslyst

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis