gibsloft

hej!
Jeg er igang med at lave "nyt" bad, og ville bare høre om man skal bruge vådrumsgibs i hele værelset eller kun der hvor det er bruser etc. og dessuden skal der et eller to lag til. (jeg bor i hus)?????????????????? :wink:

arnstein
hej! Jeg er igang med at lave "nyt" bad, og ville... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Biblioteket har svaret, ned efter By og Byg anvisning 200 "Vådrum".

I baderum er der to zoner når man snakker vægge, vådzone og fugtig zone. Skråvægge skal behandles som væg og ikke loft.

Vådzone omfatter den del af rummet hvor der jævnligt optræder direkte vandpåvirkning. Vådzonen omfatter omfatter de nederste 100 mm af alle vægge i vådrum, samt vægge i brusenicher og bag vaske efter et nærmere reglsæt. Skitser kan ses i anvisningen.

Fugtigzonen omfatter alle andre vægoverflader i rummet.

Så skal man også bestemme belastningen af rummet, få daglige bade af kortere varighed, god udluftning findes typisk i enfamiliehuse. (Undtaget familier med teenagebørn) :lol: (blot en spøg i alt det alvorlige).

Nå men jeg har sakset lidt som kan anvendes ved planlægning.

Mvh.

René

Mht. trælægter kontra stållægter, siger min logik mig, at det er ligegyldigt.
I vådzoner skal der jo påføres en vådrumsmembran, som jo skal være tæt for vandindtrængen.
Jeg laver selv toiletrum for tiden, bruger her alm. gips over det hele, da det ikke er klassificeret som vådrum, da der ikke er bad. Jeg har træ bagved gipsen.
På gulvet får jeg lagt en flydende belægning, som kommer ca. 10 cm op ad væggen, og så skal jeg lige ha' fundet på noget til bag vaskearrangementet, kommer tid kommer råd....

Mvh. Carsten
I flg de nye regler er det tilladt at anvende såvel stål som træ lægter til at montere gipsplader på i forbindelse med vådrum.
Mindste dimmensionen for træ er så vidt huskes 70mm.

Hvis man har noget ordentligt træ der ikke slår og vrider er det ganske udmærket at arbejde med og specielt kræves der ikke mange specielle værktøj til det..
Men specielt med skråvægen er det ret let at arbejde med stållægterne.
Det kræver at man køber en ordentligt bliksaks, men de 200,- er hurtigt tjent ind med arbejdsglæden ved ordentligt værktøj...

Jeg bruger selv stållægter til det lodrette og to lag gips... så bliver det ordentligt og holder i mange åruden problemer af nogen art.

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis