Frakobling af gaskomfur.

Jeg ved godt at der skal en professionel til at tilkoble en gaskomfur, men kan man selv frakoble hvis man stænger for "hovedkranen" på gasmåleren først?

mvh. Kaj

Ja, jeg har mange skrivefeil. Men så er jeg også fra Norge.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Netop gas tror jeg at jeg ville holde fingrene fra. De færreste LDS´ere får ret meget erfaring med det og konsekvenserne er tit forfærdelige hvis noget går galt. Der må være grænser for hvad en enkelt håndværkertime til den opgave kan koste.

mvh Anders
Jeg ringede til en VVS-man og spurte hvad man skulle ha for at frakoble en gaskomfur........600 dkr!!!! :shock: :shock: 600,- bare for at plugge en propp i enden... :shock:

Så skulle han ha 600 - 1500,- for at tilkoble en annen komfur senere!!! :evil: :evil:

Jeg kan altså ikke se hvad problemet med at man stenger "hovedkranen" på gasmåleren før jeg skal frakoble og få en VVS-man til at tilkoble en ny komfur senere, men det var ikke lovlingt....eller så ville han bare tjene 600,- ekstra!!

Hold da op!! :roll:

Ja, jeg har mange skrivefeil. Men så er jeg også fra Norge.
Hej Kaj
Jeg koblede mit fyr fra for to år siden. Forsigtigt løsnede jeg afgreningen ved et t-stykke og satte en 3/4" prop i. Den var naturligvis omhyggeligt pakket. Det gik fint og det skete ikke noget. Senere har jeg erfaret, at der skal anvendes en særlig paksalve til gas og det jeg lavede faktisk ikke var ok. Selvom det gik godt, vil jeg ikke gøre det igen. Jeg må erkende jeg ikke ved noget om gasinstallationer og ikke vil udsætte min familie for fare.

MVH Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Hej
havde selv det samme problem da jeg for et stykke tid siden skulle renovere mit køkken og jeg spurgte så en af mine venner som er blikkenslager om jeg ikke kunne koble mit gaskomfur fra og han så på et senere tidspunkt kunne komme og instalere et nyt..... det kunne jeg godt men jeg skulle være klar over følgende ting
"hovedhanen" på gasmåleren lukker ikke altid ikke altid 100% for gassen så derfor er der en ekstra ventil der hvor tryk slangen fra komfuret bliver tilsluttet og hvis der ikke er sådan en så kan man ikke frakoble gaskomfuret selv
du må under ingen omstændigheder selv instalere et gaskomfur heller ikke hvis du lige har koblet det fra for at male bag det for man kan risikere ved en frakobling at man beskadiger den plast samling som sidder på trygslangen og derved risikere at der siver gas ud
det overstående gælder kun for gamle gaskomfure og samlinger hvis der er en ny samling så ved jeg ikke hvordan det fungere
vh
Bjørnen

Bjørnen

Smil og vær glad.... husk det nu.....
Har lagt ved nogle billeder. Dog af dårlig kameramobil-kvalitet i dårlig lys...


1.jpg
Her ser du et billede af gasmåleren (meget dårlig kvalitet)


2.jpg
Af en slags ventil? der sitter efter gasmåleren. Er denne til hurtigafkobling?


3.jpg
Den samme ventil, før den går ned i komfur.

Ja, jeg har mange skrivefeil. Men så er jeg også fra Norge.
Annonce
hej
den kan du selv koble fra
du piller bare plastik stykket fra... der hvor den sidder fast er ventil nummer to som jeg snakker om...
hvis du vil have en ny måler ringer du til kbh elforsyning og de kommer så og skifter din måler til en ny af samme slags og størrelse men hvis du vil have en ny lille hvid måler skal du få en blikkenslager til det
VH
Bjørnen

Bjørnen

Smil og vær glad.... husk det nu.....
Hvis jeg frakobler og det starter at sive meget,meget små mængder gas ud, vil jeg kunne se dette på gasmåleren over en lengre periode, eller har måleren en mindste mængde gas iløbet af en givet tid den kan måle?

-Kaj

Ja, jeg har mange skrivefeil. Men så er jeg også fra Norge.
Hej!!

Hvis det på et tidspunkt siger bang, så siver der gas ud!!!

Du skal under alle omstændigheder sætte en prop i. Når du har gjort det laver du noget opvaskevand, og hælder på en forstøverflaske. Så sprayer du på samlingen, hvis det skummer har du en utæthed.

Det sikreste er at få en Aut. Vand og gasmester til at gøre det. Hvis der så sker noget efterfølgende dækker forsikringen. Hvis du gør det selv hænger du selv på ansvaret.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også