Jordforbindelse

Jeg skal tilslutte et komfur til en 400 volt forbindelse. Det er et udtag på væggen uden afbryder. Der er fem ledninger tre faser - 2 blå og en grå samt to andre (rød og sort), hvilken er nul og hvilken er jord. Hvis jeg måler spændingen over en fase og den røde eller sorte er resultatet det samme 230 volt. Hvordan kan man måle hvilken der er "nul" og hvilken der er jord. Jeg ved godt at ledningerne skulle have været mærket anderledes men det var før min til i huset så nu skal jeg bare tilslutte og markere med tape...

På forhånd tak...

Peter Haugaard
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
et godt råd : få en proff til at tilslutte ,
med mindre du vil risikere at brænde komfuret og dig selv af ,

bare et godt råd

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Haugaard du er ude i noget "snavs" :oops: :twisted: og på¨tynd is.
en ting er at ødelægge komfuret, men du risikerer livet for alle der kommer til at røre komfuret.
SÅ DYRT ER DET HELLER IKKE AT BRUGE EN FAGMAND.

SKAM DIG. :evil:

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
Hej

Jeg ville følge ledningen tilbage gennem systemet evt helt til eltavlen. På et tidspunkt må du møde noget der er reglementeret afmærket. Det er muligt at du på den måde kan få overblik over hvad der er hvad. Hvis du stadig er i bare den mindste tvivl må du jo nok bide i det sure æble og bestille en elektriker.

mvh Anders
Jeg ville også gøre som Anders foreslår. Om ikke andet så for at checke at kabelføringen er i orden. Med de farver er det jo enten en rimlig gammel installation eller også udført af en der ikke ved hvad han laver (autoriseret eller uautoriseret :shock: ).

Hvis tager en af faserne og kortslutter den til nul så springer sikringen, Hvis du kortslutter den til jord så slår HFI relæet fra.

mvh
Jens
Det er et gammelt anlæg og der er derfor ikke noget HFI relæ. Det kommer sammen med en førstesal næste sommer, men indtil der skulle det gamle gerne holde, Jeg tænkte på om ikke man kan måle sig vej med et multimeter eller noget?
Tror ikke jeg er ude i noget snavs skal jo bare tilslutte til de rigtige ledninger, jeg vil jo netop være sikker inden jeg sætter det til.

Peter
Annonce
Uden HFI relæ ville jeg:
Gå ned til eltavlen, sluk for den gruppe hvor komfuret skal tilsluttes. Skru en lang ledning i nulterminalen (mærket med 0 eller N), træk ledningen op til komfuret og find så nullederen med et ohmmmeter. Jeg tror ikke der er nogen nemmere løsning.
I øvrigt hvis farverne er anderledes i eltavlen må kablet blive samlet undervejs op til komfuret. Den samling burde du lokalisere for at se hvordan den ser ud. Der kan være fugt, snavs etc der kan give problemer.

mvh
Jens
Kanon det virkede.... Så kan jeg få varm mad igen... Fandt også samlingen, den var i en dåse der trækker den udendørs belysning og det så sundt nok ud... Men farverne var nu gale helt ud til tavlen..

Tak for hjælpen..

Peter
ÅÅH, ÅÅH. :shock: Det lyder være og være. Har du forsikret din komfur/udendørs installation med 16 A. sikring?.
I såfald skal du lige være sikker på, at materiellet i den udendørs installation er godkendt til 16 A. Ledningerne skal bla. være minimum 2,5 mm2. Gruppeafbryderen skal mærkes med hvad den forsyner, monterings materiellet skal være mærket 16A. (alm. mat. er kun godkendt for 10A.). Få hellere fat i en ellektrikker til at se på din installation.

Hilsen Lyngs.

DK-Miljø
Hej!!

I mange ældre installationer er jordforbindelsen den røde, nul den sorte, de 2 blå samt den grå er faserne.
Da jeg overtog huset for godt et år siden var der en elektrikker inde og gennemgå alle instalationer. Han udbedrede for ca. 4000 kr så jeg satser på at det er ok.
Men rent forsikringsmæssigt skulle jeg have mit på det tørre... Håber jeg..

Peter
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis