De fire årstider mod vejen...

Vi har omkring 20 m. langs vejen, som vi egentlig havde tænkt at afgrænse med stakit. Men den ide er vi gået lidt bort fra.

Tidligere var der en tjørnehæk. Det skal der absolut ikke være igen. Faktisk må det ikke være en hæk, der skal friseres og klippes i facon.

I 5 år har der stået et grønt havehegn og svajet efter forgodtbefindende. Det skal op i efteråret :!:

Hvad jeg går og pusler med og gerne vil have er et "vedligeholdesfrit" (relativt) levende "hegn". Jeg vil gerne beplante, så hver årstid har sin storhed i hækken. Der må ikke være torne i og den skal heller ikke blive voldsomt høj (men lidt privatliv er dog ønskeligt).

Foreløbig rumler jeg lidt rundt med en eller anden Spirea og noget nåletræ.
Det er jo ikke meget, så ideer er meget velkomne her i den herlige sommervarme.
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo næsten det umuliges kunst - svarer lidt til min "jeg vil have en Porsche - men den skal gå 20 km på literen"..... :wink:

Da jeg læste dit indlæg, faldt kombinationen af rionet og diverse klatreplanter mig ind. Altså - sætte et rionet (stålnet/støbenet) op i den ønskede højde, lad en masse forskellige efeu klatre op ad det. Det vil skabe variation, hurtig vækst og tæthed, mulighed for blomstring flere gange om året - og tja - det behøver slet ikke klippes hvert år, for så får det netop et "pjusket" udseende.

Om ikke andet er det alternativt smile

Mvh.

Jan R.
Umuligt? Det ord findes slet ikke i min ordbog :lol:

Spøg til side. Jeg har en anelse om, at jeg ikke har forklaret mig godt nok. :oops:

Hækken skal bestå af eks. 4 forskellige planter (i et eller andet mønster, som afhænger af planterne). Nogle vil så træde særligt frem for hver årstid.

Om vinteren kunne et eller andet (langsomtvoksende) nåletræ træde frem, om foråret kunne en Spirea fornøje blikket osv. Altså et skift, hvor hækken ændrer sit særpræg i løbet af hele året (hm det er lidt svært at forklare).

Bør måske lige tilføje, at vi bor på landet.

Og tak iøvrigt for ideen, som jeg tror, jeg kan bruge i en plan over en fremtidig haveudvidelse bagtil.
Hej du!
Troede alle havefolk var druknet i regn incl. mig selv.
Forsytia hører våren til-næst blomster vel rebis--dronningebusk-deutzia og mange andre, som du sikkert kender, men vinteren--der er vist noget med en kejserbusk--lige hvornår den blomster ved jeg ikke-det er tidligt.
Hvad med at putte nogle ribs ind--skønne røde bær til dig eller fuglene.
Kombinerer du med stedsegrønne kan du få en flot "hæk"
Hilsen
Sniffer

Sniffer  
Hej Sniffer.

Jeg er vist snarere druknet i travlhed - og "dræbersnegle", der rigtig hyggelumrer i alt det ukrudt, som regnen har fået til at eksplodere (havde de så endda bare ædt det...). Men det skal være løgn skal det. Så nu tromler haveskjoldmøen frem derude, så meget som den ferierende familie o.a. tillader det :lol:

Nå, jeg når nu også at glæde mig over, at sommerblomster, pralbønner, drivhusplanter, min nye rose samt en masse mere nu endelig får noget længe ventet sol. Det hjælper gevaldigt på en masse elendighed derude. Og hækleriet i bøgetræets skygge, skal der også være plads til. Og Mor Magda, moskusanden har nu lagt sig på æg for anden gang. Så nu håber vi, at det denne gang lykkes at redde juleanden (ve den arme andrik, hvis ikke...) Og minsandten om ikke der dukkede en jylkatt op i haven forleden (troede ellers ikke, at der var nogle). Det kære lille væsen lod sig beskue i 10 min. af mig og pigerne, før den trissede i skjul igen.

Nok om det.

Der var den jo, Kejserbusk. Jeg har hørt om den flere gange, men kunne ikke komme i tanke om, hvad den hed. Super!

Ideen med ribs er jeg også lun på. Man skulle tro, du kendte mig :wink: Både jeg og min ældste datter deler ribsene med fuglene - foruden det, der ender i geleglassene.

Jeg har faktisk "baghaven fuld" af ribs, som ikke skal blive stående der. Så kunne jeg jo forsøge mig med at flytte nogle til efteråret. Erfaringer med flytning af gamle ribsbuske er meget velkomne.

Jeg takker mange gange for ideerne!
Hej Zephirine
Går det stadig godt med børnenes højbede?
Sidste år fjernede vi en meget stor navrhæk i forhaven.
I stedet har vi lavet en slags højbed på 30 - 40 cm af herregårdssten (cementsten i rugbrødsstørrelse).
I bedet er der vintergæk, krokus og tulipaner om foråret.
Der er stedsegrønt bunddække af Vinca (bladplante, der får blå blomster i det sene forår).
Desuden har vi plantet potentillabuske, som har varmgule blomster fra juni til frosten sætter ind. De kan klippes/beskæres som en hækplante, men de taber bladene om vinteren.
Venlig hilsen
NielsB

NielsB
Annonce
Hejsa......
En nem måde at flytte ribs......læg en gren ned med en sten på, så du får en ny busk...det er nemt. Det er bøvlet at flytte de gamle hvis de er store og de vokser jo hurtigt. Glemte en busk--vistnok i spirea familien--den har flotte store lilla skærme og jeg skal finde navnet på en flot gul en hvor du kan bruge de afblomstrede frøstande til buketter sent på året, men lige nu kan jeg ikke huske navnet.
Puha....har da gudskelov ingen dræbersnegle....endnu...
Hilsner
Sniffer

Sniffer  
Hej NielsB.

Jotak højbedene trives. D.v.s. majsene er lidt klejne i det, men det skyldes jo nok mangel på varme sad Gulerødder og ærter står rigtig fint.

Men, jeg må nok give Njord ret i, at de er umulige at overvande, når de er ½ m. høje. Jeg er så småt nået en tanke om, at de skal reduceres i højde efter høst.

En helt klar fordel er og har været meget mindre ukrudt end i omgivelserne. Og så er det vist nemmere at få taget sig sammen til at fjerne, når det er hævet over jordhøjde :lol:

Sjovt nok kom jeg også til at tænke på Potentilla som "makker" til ribsene, som Sniffer foreslog. Tror faktisk, at Potentilla fruticosa 'Red Robin' , som er rødorange, ville være et godt bud.

Og ja, mit bed med forårsblomster (vintergæk, dorthealiljer, krokus, hyacinth, tulipan, scilla, påskelije, pinselilje m.m.) bliver istedet fordelt ved hækken.

Og netop nu er jeg igang med at forsøge med at frøformere juleroser. Efter 7 uger i stuetemp. skal de nu 7 uger i køleskab. Skulle det nu lykkes rigtig godt, så kunne jeg godt tænke mig at sætte nogle af dem ved hækken.

Min barndom var fyldt med vinca, som jeg holdt meget af. Den er rigtig god til at bunddække, efter min mening, bl.a. p.g.a. den stedsegrønne effekt.

Havde jeg kunnet få en hvid eller sart rosa vinca, var den klart havnet under min hæk :wink: Måske ender jeg med en eller anden efeu istedet, for bunddække kender jeg alt for lidt til.

Takker for ideerne.

Lige nu er jeg derhenne, hvor jeg sværmer for

kejserbusk, nåletræ, spirea, potentilla og ribs.

Men jeg mangler ligesom noget, der har knaldflot høst-/efterårsfarvet løv og/eller blomster...
Hejsa.
Mine juleroser sår sig selv så jeg har mange nye hvert år...
Hilsen
Sniffer

Sniffer  
Hej Sniffer.

Jeg venter meget spændt! Det der med frøstandene lyder rigtig godt.

Er det nu, jeg skal bøje ribsgrenene ned - og hvor lang tid tager det sådan ca., før de kan flyttes?

Jeg anede ikke hvor heldig jeg var, før jeg blev invaderet at de der snegle. Jeg lærer forhåbentlig at leve med dem med tiden, for udrydde dem helt, kan jeg vist ikke cry Men det kræver en lidt ny havetankegang.

Glæder mig, at du ikke har dem!
Citat fra Sniffer

Hejsa.
Mine juleroser sår sig selv så jeg har mange nye hvert år...
Hilsen
Sniffer

Skulle jeg bare lige have vidst :wink: Jeg var på Sj. Odde i sidste uge og var indenom Holbæk (kommer iøvrigt oprindeligt fra Faarevejle St.).

Jeg har ikke juleroser i forvejen, så jeg købte nogle frø.
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis