Til brandmanden, eller andre der kan svare....

På mit køkken er det et nedsænket loft af træ. Jeg ved at dette ikke er lovligt og må udbedres.

Kan jeg bare sætte op et(to) gipslag direkte på træloftet, eller skal det hele rives ned.

Træloftet virker umidelbart meget stabilt og burde kunne bære vægten af gipspladerne.

-Kaj

Ja, jeg har mange skrivefeil. Men så er jeg også fra Norge.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Først må du lige uddybe...

Jeg antager du bor i Danmark.

Bor du i enfamiliehus?

Hvor meget er loftet nedhængt (hvad er højden på mellemrummet mellem lofterne?

Hvad er dine nedhængte lofter lavet af, og hvor tykke er materialerne?

Mvh.

René

Jeg bor i en 3 etagers etageejendom.

Jeg vil umiddelbart sige at der er ca 4-5.cm luftrum mellom lofterne eftersom højdeforskellen i gangen til loft er 257cm og på køkkenet 251cm.

Der er brugt ca. 2cm tykke træpaneler i loftet. Det vil så sige at der er 4-5cm luftrom imellem.

Jeg har ikke fået tjekket dette 100% da jeg ikke har taget noget af taget ned endu.

Ja, jeg har mange skrivefeil. Men så er jeg også fra Norge.
er der nogle der kan svare??

Mvh. Kaj

Ja, jeg har mange skrivefeil. Men så er jeg også fra Norge.
Jeh kan ikke svare... Men ved at der for etage ejendomme er specielle regler.
Ikke forde de er specielt komplicerede men for ikke at rådgive forkert. Vil jeg anbefale dig at tage kontakt til yeknisk forvaltnin i din hjem kommune.

De ved hvad reglerne er og de kan enten råde dig direkte eller henvise til hvor det er beskrevet med de enkelte regler for en ejendom som din.

MVH Njord
Ok følg med her.... smile

Bygningsreglementet har en generel bestemmelse omkring overfladekrav i bygninger, her er det kap. 6.7.4 Overflader der siger:
Stk. 5. Nedhængte lofter skal udføres af klasse A materialer. Alle vægge skal føres igennem til undersiden af den overliggende etageadskillelse eller tagkonstruktion.

(6.7.4, stk. 5) Kravet om klasse A materiale omfatter også ophængningssystemet.

Væg- og loftsoverflader over det nedhængte loft skal være udført i overensstemmelse med bestemmelserne for overflader i det pågældende rum.

En loftsbeklædning betragtes som nedhængt loft, såfremt der mellem oversiden af beklædningen og undersiden af den overliggende etageadskillelse eller tagkonstruktion er et sammenhængende hulrum, hvis største højde overstiger 40 mm, og hvis hulrummet tillige har et volumen, der er større end 1 (m3).


Når det gælder etageboliger gælder følgende dog, og det er som det bemærkes i teksten en lempelse i forhold til de generelle regler.

For etageboliger gælder det:

6.8.1 Brandceller og brandsektioner m.v.
Stk. 5. Overflader på lofter i bygninger, hvor underkant af redningsåbning i øverste etage ikke er mere end 6,3 m over terræn, skal udføres mindst som klasse 2 beklædning.(6.8.1, stk. 5 og 6) Anvendelse af klasse 2 beklædning er en lempelse i forhold til de generelle krav i kap. 6.7.4, stk. 4.

Stk. 6. Indvendige vægoverflader i bygninger, hvor underkant af redningsåbning i øverste etage ikke er mere end 23 m over terræn, skal udføres mindst som klasse 2 beklædning.


Underkant af redningsåbning betyder helt præcis, at det målet (6,3 meter)til undersiden af vindueskarm på øverste etage i bygningen, De 6,3 betyder i praksis de fleste 3 etagersbygninger.

20 mm profilbrædder, er normalt at regne som klasse 2 beklædning.

Så helt ulovlig er dit loft måske ikke... :lol:

P.S. sorry med det lidt lamgsomme svar... :oops:

Mvh.

René

Annonce
Hej
årsagen til at dit loft måske "ulovligt" kan hænge sammen med stærkstrøms reglerne og ikke brandmyndighederne
normalt hvis man køber en lejlighed med nedsænkede lofter er der ansvars fraskrivelse på dem og det skyldtes at der ikke må være nogle samlinger på el ledninger som ikke er synlig og hvis der er trukket stærkstrøm over loftet skal de være ført i rør som ikke kan gennembrydes med en boremaskine
men for din egen skyld så riv det ganle loft ned og sæt et nyt op for du kan risikere at den gamle fastgørelse af loftet ikke er stærk nok til yderlig at holde gipsplader og det er også det mest rigtige at gøre for den anden løsning du kommer med er (undskyld mit sprog) noget svineri idet at man ikke laver lag på lag men laver en ordentlig renovering når man først går i gang og evt. får kigget el instalationerne efter
du kan evt pille bræderne ned forsigtigt og så evt bruge den gamle forskalning til gips pladerne
VH
Bjørnen

Bjørnen

Smil og vær glad.... husk det nu.....
Tusen tak for de gode svar. Jeg har også talt med teknisk forvaltning og dem sa at jeg også kunne søge om en dispensation (som jeg garanteret ville få) til å sætte op et enkelt lag gips på det eksisterende træloft.

Skal først måle og se hvor langt der er fra underkant af vinduskarm og ned, men jeg vil umiddelbart sige at der er ca 6,5-7m.

Mvh. Kaj

Ja, jeg har mange skrivefeil. Men så er jeg også fra Norge.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis