Erfaring med Solfanger

Hej Allesammen.

Jeg har besluttet at installere et solvarmeanlæg, og vil derfor gerne høre om der er nogen som vil dele ud af deres personlige erfaringer med solvarme.
jeg har tænkt mig at installere et tømmeanlæg for at undgå problemer med frysning og kogning. - og saa bruger det bare rent vand, ingen kemikalier -
Støjer saadant et anlæg når det starter op eller når det tømmes ?
Har i gode / dårlige erfaringer med tømmeanlæg - eller med andre former for solvarmeanlæg?

venlig hilsen
Karsten

Karsten
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hold da kæft, er vi i Canada lige nu? - troede Estland og Portugal var de nærmeste på siden, der jævnligt kigger med.

Mvh. JørgenE
hej karsten
jeg har kun erfaring med solvarmeanlæg som har kemikaler i og det larmer ikke. har faktisk kun gode erfaringer med solvarme som opvarming til brugsvand.
jeg installerede det for ca. 1,5 år siden og det har kørt upåklageligt lige siden biggrin .
hvorfor et tømmeanlæg....bliver det meget koldt om vinteren og meget varmt om sommeren

venligst
lars

EMMA GAD-GIDER DU........
Citat fra mobbydick

hej karsten
.......
hvorfor et tømmeanlæg....bliver det meget koldt om vinteren og meget varmt om sommeren


Vores temperatur er +/- 30 grader. Hvis du kigger paa en globus, vil du se at vi er lige saa langt sydpaa som det nordlige Italien. Problemet er bare at vi ikke har nogle bjerge nord for os til at beskytte os mod vind fra den retning. Det hænder ofte at vi har højere temperaturer end i Florida, naar man snakker med en derfra tror han ikke paa os, for 30 grader er da koldt - - - hvis man bruger Farenheit :lol:
Selv om sommeren i aar ikke har været saa god indtil nu, saa har vi da naaet over de 30 grader flere gange.
Sidste vinter fik jeg et termometer i julegave, det har flere sensorer med smaa radiosendere som sender information om temperaturen udefra. Jeg installerede det en lørdag aften, og søndag morgen virkede det ikke, displayet viste bare ---- lige før jeg pillede det ned for at bytte det "defekte" termometer læste jeg brugsanvisningen, der stod at hvis temperaturen kom under 30 grader ville det bare vise ----, det var en af de mange nætter uden skydaekke, og de er som regel kolde, da solen stod op varmede det op til -10grader inden kl 10. Det blev en vidunderlig dag til en skitur. Da luften samtidig er tør, og der normalt ikke er kraftig blaest, føles det ikke saa koldt, og man kan virkeligt føle varmen fra solen.
Med en saa kraftig sol om dagen og saa koldt om natten maa det da være et ideelt sted at installere solfangere.

Karsten
hej
vi har haft solvarme anlæg i 7 år og er MEGET tilfredse. Om sommeren klarer den alt brugsvand inkl. opvaskemaskine, om vinteren giver det tilskud til fastbrændselsanlæg.
Vi er kogt tør et par gange ifm. stømsvigt (så kører cirkulationspumpen ikke) men det er faktisk ikke farligt, vi skal blot have fyldt væske på og monteret et nyt ventil i toppen, det er alt. Vi har en termostat hvor vi kan vælge hvor varmt brugsvandet skal være, hvis det bliver varmere bliver det ledt ind i husets centralvarme, derved sikrer man at brugsvandet ikke går i kog.

Solvarme er bare fedt!! håber du får et godt anlæg! tongue 8)
Lidt nysgerrig - hvad laver du derovre...arbejder kunne jeg forestille mig, men med hvad?
Lyder en liiile smule nice at kunne tage en tur på ski i baghaven, og Canada har jo også en liiile smule nice natur :roll: :lol:
Annonce
Hej Karstencan
Jeg bor nu i Estland, men da jeg boede i Danmark i Ølstykke havde jeg solvarme, da jeg rejste havde det arbejdet i 10 år uden problemer, det var godt nok med kemikaler, men i de 10 år var der ikke noget med at fylde på eller tømme af.
Ha` det godt derover.
MVH Preben

preben

Hej igen
Jeg har lidt mere ang. solvarme, du skrev der bliver meget koldt, men det gør vel ikke noget, det er jo kølevæske der er inde i, vi havde - 27 gr. og om sommeren var der 100-105 gr. på solpanelet, og 100 gr. i de 300 lt. der var i vandtanken, men der var aldrig nogle problemer, der er jo en sikringsventil der tager sig af det, men som sagt vi havde aldrig nogle problemer.
Hej med dig. :lol: Preben41

preben

Tak for jeres svar. Grunden til at jeg forestiller mig at et toemmeanlaeg maa vaere det bedste er at jeg er bange for kogning i systemet hvis jeg goer solfanger arealet saa stort at det kan levere noget ogsaa om vinteren. Om sommeren hvor man ikke har brug for al den genererede varme, har jeg set mange underlige loesningsforeslag, som f.eks at koele systemet ned om natten ved at lade varmen fra ens varmtvandsbeholder slippe af med varmen gennem solfangerne. Den bedste maade at "slippe af med varmen" er dog at bruge den til at opvarme sin svoemmepool (men det kraever jo en masse gravearbejde foerst :lol: )

Til Preben og AnneSofie og mobbydick, hvor store er jeres solvarmepaneler, specielt dine AnneSofie, for du skriver at du ogsaa faar tilskud til fastbraendselsanlaeg, og det er jeg ogsaa interesseret i at faa.

Martin, du har ret, vi arbejder herovre, flyttede herover for 10 aar siden med 4 teen-agere og et lille firma www.detectag.com og har bestemt ikke fortrudt det.

Det ser ud til at Danmark - og resten af Europa - er laengere fremme med solfangere end vi er herovre, jeg har derfor forestilet mig at koeb solfangerne fra http://www.varmtvandfrasolen.dk/index.htm mens styringen kommer fra http://www.micro-pc.dk/

Karsten
Hej Karstencan!
Min solpanel var på 5.5 m2 og jeg fik også varmt vand om vinteren selvom det var - 10 men solskin i januar så fik jeg 45-50 gr, på solpanelet.
Ha det godt over i vildmarken :lol:
MVH Preben41

preben

mit er på 4m2 og fra ans solvarme...kan kun understøtte preben41 at den giver varme såsnart man kan ane solen på himlen og jeg kan tilføje at der er en vis tilfredsstillelse ved at tage et "gratis" bad biggrin og det kan også tåle høje minusgrader, men om det kan tåle så lave temp. som hos jer kan jeg ikke svare på, men vi har da haft -20 gr kan være det handler om at komme mere frostvæske i....spørg evt der hvor du køber, de må have noget viden.....

venligst
lars

EMMA GAD-GIDER DU........
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis