Gipsplader i vådrum ?

Jeg er den "heldige" ejer af et hus, hvor den tidligere ejer har været i gang med at etablere badeværelse på 1 salen.

Den tidligere ejer har brugt almindelige gipsplader, ikke vådsrumsgipsplader.

Min umiddelbare holdning er at de skal tages ned og der skal sætte 2 lags vådrumsgipsplader op isteddet.
Jeg har haft besøg af en tømmer som mente at det var nok at der blev sat et enkelt lag vådrumsgipsplader uden på de gamle.

Herefter skal der selvfølgelig vådrumssikres og sættes fliser op.

Er det rigtigt eller ?

Hilsen
pcc
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa

Jeg vil nok hvis jeg var dig sørge for at fjerne de gamle plader, ellers risikere du bare at der går/er gået fugt i dem og så har du hele baladen når du så lukker dem inde med nye vådrumsplader, så kan skimmel og råd hygge sig og ødelægge mere en man tror.

Suppe
Hejsa

Jeg vil nok hvis jeg var dig sørge for at fjerne de gamle plader, ellers risikere du bare at der går/er gået fugt i dem og så har du hele baladen når du så lukker dem inde med nye vådrumsplader, så kan skimmel og råd hygge sig og ødelægge mere en man tror.

Suppe
Jeg skal lige sige at der er tale om helt nye gipsplader, da den tidligere ejer ikke nåede længere.

pcc
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis den tidligere ejer IKKE klart har gjort opmærksom på at dette badeværelse IKKE er lavet efter loven. Kan du givet vis tvinge ham til at lovliggørre badet. Altså at få fjernet den gamle væg, og monteret en ny, vådrumssikret og opsætningen af fliserne. Du kan kontakte din advokat du brugte i forbindelse med hushandlen, han kan/skal rådgive dig det har du jo betalt for. Ellers har din husforsikring sikkert en retshjælpsforsikring. Hvis du har tegnet en ejerskifte forsikring skal den tidligere ejer sikkert stadig gøres ansvarlig da det er noget han har lavet, en håndværker ville givet vis ikke love sådan noget lort for atspare et par hundrede kroner til en lidt dyrere gipsplade. Arbejdet havde jo været det samme med de rigtige materialer, nu skal de jo først væk og nye skal købes....

LAV-DET-SELV skal laves ordentligt ellers mister alle vi andre jo vores "Status" som fornuftige og gedine hjemme håndværkere.

Venligst Njord smile

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af njord (den 06-08-2002).]

MVH Njord
Hej igen

Aha ja så kan det faktisk godt være at det ikke er nødvendigt at fjerne de gamle plader, men hvis du nu kunne bruge dem et andet sted i huset ville jeg stadig foretrække at sætte vådrumsplader op, så er man da på den sikre side. Hvis nu uheldet skulle være ude og der kom noget vand ind til dem.
Vi har f.eks. forespurgt på nyt trægulv til stuen, her fik vi af vide at vi ikke måtte lægge skumdække på først for det dannede kondensvand og så rådnede træet indefra. Det skulle eftersigende være bedre med filt. Så hvis der kan dannes kondens mellem cement og trægulv kan der vel også på et badeværelse.

Måske en anden ved lidt mere om dette.

Venlig hilsen

suppe
Annonce
Tak njord, men forholdet er afklaret.(o:

Mit problem lige nu er at den ene sige det ene og den anden noget andet.

Nogen siger at der skal være 2 lags vådrumsgipsplader, mens andre siger at man sagtens kan nøjes med at sætte en enkelt vådrumsgipsplade uden på den almindelige gipsplade (1 lags). Fordelen ved den sidste metode er jo at man slipper for at tage det hele ned.

Jeg vil jo gerne have at det er 100% lovligt.

PS: Vil en del af badeværelset være vådrum og en andendel fugtzone, eller er der ingen forskel.

Hilsen
Pcc
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Har nu læst lidt videre og kan konstatere at det er lovligt at bruge 1 lags gipsplader og 1 lags kalciumsilikatplade, så det vil jeg gøre.

Tak for hjælpen.

Hilsen
pcc
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Orla Nautrup

Jeg er også igen kommet lidt i tvivl. Er der forskel på kravene til vådrumsdelen og fugtdelen.

Kan man sætte et lag vådrumsgipsplader uden på den almindelige gipsplade der hvor det er fugtrum. ? Og så ellers lave resten med 2 lagsvådrumsgipsplader i vådrumsdelen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis