Brændekløver.

Hej LDS.
Nu har jeg kigget med over hækken et stykke tid, i dette spændene forum, og har nu selv et spørgsmål.

Jeg overvejer at investere i en 220v brændekløver. Jeg har dog aldrig prøvet en.
Er der nogle der har erfaring med de mindre kløvere man kan købe i byggemarkeder??
F.eks har Silvan en i denne uge til ca. 1800,-. Den trykker med 6ton.
Er de noget værd, eller er de kun til at flække birkebrænde med?? :wink:
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uden at kende den maskine du omtaler vil jeg mene at du enten skal tage tyren ved hornene og købe en med en ordentlig pumpe der kører på 400V.
Jeg vil tro den maskine du omtaler enten ikke kan trykke nok eller vil køre så langsomt at det kan være ligemeget.
Check også at den har slaglængde nok....

Eller lej en evt benzindrevet når du har brug for at flække noget træ.

Jeg har selv en kombineret flækker og sav den kører fint og har et nominelt tryk på 7t hvis jeg husker ret.

Den fylder intet ( under 1x0,8 M når den er parkeret ) :lol: En dejlig ting men sådan noget isenkram koster jo også en hel del... Heldigvis blev min fundet til ret overkommelige penge... :lol: 8) :lol:

Jeg vil checke ydelsen på maskinen ( motoren ) og tilføje dette senere.

MVH Njord
Hej igen

Min flækker og sav har en 2,2KW motor, og den trykker 7 Ton og har en vandring på 54cm. Og en 600mm klinge der roterer med 2100 R/Min.
Det fungerer fint men bør ikke være svagere efter min mening.
det eneste minus er måske at cylinderen kører lodret, og derfor skal man løfte brændeknuden op i en vis højde.. Men der er reelt ikke noget problem i almindelig brug. Når knuderne er savet op i en rimelig længde kan de også løftes...

MVH Njord
Ja, din kløver ser ret stabil ud, men det er nok også en anden pris..
Er den af mærket Gude, og kan den evt. købes uden sav.??
Her er lige et billede af den jeg har kigget på. (Den til højre)..
Jeg har omtalte braendeflækker, godt nok af mærket Texas, men det er nøjagtigt den samme.

Jeg synes den flækker fint nok, eneste ulæmpe er bare at fremføringen er lidt langsom, men det er ikke så slemt.
Hvis du kun skal fyre med brænde, og det ikke kun er til en brændeovn, så er den nok lige lille nok, det tager for lang tid.
De 6 tons den trykker med har jeg ikke haft problemer med at det ikke var nok. Jeg havde nogle stammer på ca. 50-60 cm i diameter og dem flækkede den, det var godt nok birk, men alligevel.
Annonce
Min flækker er ikke af mærket Gude.. men jeg tror de kommer fra samme fabrik... En italiens i øvrigt.
Jeg mener liste prisen på min moidel er 12-15.000 kr.
Men jeg gav kun 2500,- Den er fabrikeret i 1999 og jeg købte den for et par år siden... så det var en rimelig handel...
Men man skal jo også være heldig engang imellem. :lol: 8) :lol:

Jeg har set en tilsvarende model uden sav. Men også en svagere...

Så prøv evt at se hvad der er på brugt markedet inden du køber.
Min er brugt til lidt af hvert i min tid og den har klaret det hele også knudret Hvidgran og forskellige grovere løvtræ.

Min far har en noget kraftigere, hjemmebygget model, og den æder alt... Men den kan vel også klare et tryk på 20T eller så... Og det med en vandring på een meter. Og her kan vi lægge bjælken på jorden så kævlerne kan trilles ind i flækkeren.... Men indrømmet den er ikke nødvendig for de fleste. Motoren her er også noget kraftigere....

MVH Njord
Den model, du kigger på, er vist den samme, som man kan leje hos Silvan. Du kunne jo evt. ofre en dags leje (det koster vist ikke alverden) for at teste, om den lever op til dine forventninger. Jeg har selv lejet en på et tidspunkt, og jeg synes, den flækkede udærket og i et acceptabelt tempo.

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Tak for svarene alle sammen.. smile
Jeg tror også jeg vil ofre en dags leje på maskinen for at se om den er ok.. Så kan det jo ikke gå helt galt..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis