Udestue/tilbygning

Hej

Jeg vil gerne udvide mit hus med nogle kvadratmeter. Jeg har fundet udaf at der ikke kan laves en tilbygning til huset da max. bebyggelses % er nået. Men der må laves en udestue på 20 m2. Hvad er forskellen nu på en udestue og en tilbygning ? så vidt jeg kan finde ud af må der fx. ikke være gulvvarme i en udestue, men må den isoleres som en tilbygning ? og må det stilles en brændeovn op ? og er der i øvrigt krav til glasareal m.m. ?

Håber nogle kan hjælpe med at udrede begreberne udestue/tilbygning.

Overgaard

mvh

Henrik
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kender ikke nøjagtigt definitionen.
Men da det jo er vigtigt for dig at det er den rette definition du går videre efter kan du ligeså godt spørge på tekniskforvaltning inden du går videre.
De kan hjælpe dig så du kommer den rette vej fra starten. 8)

Men spørg også hvordan de ser på en evt dispensation på udvidelsen af boligarealet.

For som du skriver her er det jo tilsyneladende et spørgsmål om anvendeligheden af de ekstra kvadratmeter... Ikke et spørgsmål om de må/skal bygges...

Måske kan de godt se fornuften i at de ekstra kvm der så bygger får den bedste nytteværdi :lol: Med en vis rimelighed kan man sige at naboerne kommer til at se på den samme bygning og at den kommer til at se eens ud uanset om den er med gulvvarme etc. eler ej ! :lol:

En skitse, eller gerne flere, af dine tanker vil sikkert være en god ide når du snakker med dem på teknisk forvaltning. :idea:

MVH Njord
En udestue tælles også med i BB%.

Def. af:

overdækket terasse = overdækket areal hvor maks tre sider er lukkede (én side fri)

udestue = uopvarmet bygning der er lukket på alle sider.

tilbygning = udvidelse af boligareal, opvarmet, skal opfylde gældende bygnigsreglement mht. isolering, redningsåbninger mv.

Min erfaring er at når folk bygger udestuer der er isoleret og iøvrigt opfylder bygningsreglementets regler for tilbygninger, samt opsætter brændeovn, ja så betragtes de som tilbygninger skattemæssigt.

En anden ting er dispensationer, har du helt styr på udregningen af BB% ?

Stk. 3. Til etagearealet medregnes ikke:

a. Glasoverdækninger og andre overdækninger svarende indtil 5 pct. af grundens areal, for grunde under 300 m² dog indtil 15 m² .
(2.2.3, stk. 3a) Bestemmelsen omfatter både åbne og lukkede overdækninger, som ikke anvendes til egentlige beboelsesrum, f.eks. altanlukninger, terrasseoverdækninger, overdækkede gårde, forbindelsesgange og lignende.

Stk. 4. Garager, carporte, udhuse, drivhuse, skure og lignende mindre bygninger omfattet af afsnit 11 medregnes kun med den del af arealet, som overstiger:

a. 35 m 2 pr. bolig ved fritliggende enfamiliehuse, dobbelthuse og sommerhuse.

Ved lidt finregning er der ofte nogle m2 at finde.

Det med dispentation...noglesteder beder de om omkring 1.00,00 kr sammen med ansøgningen.

Mvh.

René

Måske skal der falde penge samtidig med ansøgningen om en dispensation. Men man kommer jo også lang med en gratis forespørgsel...
Hvis argumenterne er at det er total udelukket... så er den jo ikke længere... Men kig i området og se om der evt er nogle der har lavet lignende tilbygninger og de har dem fuldt lovligt ... Det kan du selit mere om på www.netborger.dk hvor du kan se de enkelte ejendommes BBR meddelelser.... Størrelser på grunde og bebyggede arealer osv. :idea:

MVH Njord
Hejsa.
Foreskellen kan ligge i at der ikke må tilsluttes el og kloak, for derved at undgå at tilbygningen tæller med i beb.procenten.
Som foreslået syntes jeg du skal spørge kommunen, teknisk forvaltning, de må have et konkret svar i dette tilfælde.
Vend endelig tilbage hvis ikke du kan finde svar, så kan det være jeg kan hjælpe. tongue
Mvh Teknisk designer [email protected]

Tegnestuen Uniq. Venligst Caroline Mobil.nr: 26 44 75 17 (efter 16.00)
Hej Caroline

Med din meget kort definition på om det tælle rmed eller ej i bebyggelses procenten, tror jag da vi er mange der har bygninger der egentligt ikke skulle tælle med men som tilsyneladende gør....

Citat: "Foreskellen kan ligge i at der ikke må tilsluttes el og kloak, for derved at undgå at tilbygningen tæller med i beb.procenten"

Hvis dette er rigtig vil mange carporte, drivhuse, opbevaringsrum/skure hønsehuse, dueslag etc. ikke skulle tælle med... Men det gør de da mig bekendt ?? Jeg er klar over at de første 35 kvm garage/carport ikke tæller med, men at de der efter tæller med 100% i bebyggelsesarealet.

Jeg har fx et brændeskur der ikke er anmeldt og derfor principielt ulovligt opført. Men med din definition skulle jeg jo ikke komme i problemer med bebyggelsesprocenten. Min bebyggelsesprocent er lige under de lovlige 25 % men kun lige netop... Så min brænde overdækning blev bygget uden at spørge.. Men det er lavet så det kan fjernes relativt simpelt hvis en kommende nabo ikke kan lide at se på det :roll: Men så må han/hun jo leve med at brændestakken bliver dækket af nogle flerfarvede presenninger og hvad der findes af tagplader osv... Ganske som mange andre brændestakke er det landet over. Men da jeg selv syntes det ser grimt ud valgte jeg at bygge en overdækning der matcher garagebygningen 8) En flottere, men ulovlig løsning :wink:

Kan din definition holde vand ??

Hvor finder jeg den i de "store grumme bøger" ??

MVH Njord
Annonce
Hejsa.
Jeg kan godt se at min meget korte defination ikke helt lyder som den skal.. Jeg fik blandet lidt rundt i flere ting på en gang. Beklager.. Lidt for stærkt kan det også gå. :oops:
Mange tak for udredningen :wink:

Venligst Caroline Olesen

Citat fra njord

Hej Caroline

Med din meget kort definition på om det tælle rmed eller ej i bebyggelses procenten, tror jag da vi er mange der har bygninger der egentligt ikke skulle tælle med men som tilsyneladende gør....

Citat: "Foreskellen kan ligge i at der ikke må tilsluttes el og kloak, for derved at undgå at tilbygningen tæller med i beb.procenten"

Hvis dette er rigtig vil mange carporte, drivhuse, opbevaringsrum/skure hønsehuse, dueslag etc. ikke skulle tælle med... Men det gør de da mig bekendt ?? Jeg er klar over at de første 35 kvm garage/carport ikke tæller med, men at de der efter tæller med 100% i bebyggelsesarealet.

Jeg har fx et brændeskur der ikke er anmeldt og derfor principielt ulovligt opført. Men med din definition skulle jeg jo ikke komme i problemer med bebyggelsesprocenten. Min bebyggelsesprocent er lige under de lovlige 25 % men kun lige netop... Så min brænde overdækning blev bygget uden at spørge.. Men det er lavet så det kan fjernes relativt simpelt hvis en kommende nabo ikke kan lide at se på det :roll: Men så må han/hun jo leve med at brændestakken bliver dækket af nogle flerfarvede presenninger og hvad der findes af tagplader osv... Ganske som mange andre brændestakke er det landet over. Men da jeg selv syntes det ser grimt ud valgte jeg at bygge en overdækning der matcher garagebygningen 8) En flottere, men ulovlig løsning :wink:

Kan din definition holde vand ??

Hvor finder jeg den i de "store grumme bøger" ??

Tegnestuen Uniq. Venligst Caroline Mobil.nr: 26 44 75 17 (efter 16.00)
Hej igen Caroline

Kan du så give en udredning der dækker ??
Altså både udhuse og udestuer/vinterhaver osv ??

MVH Njord
Hvad er det for en udredning du ønsker njord - definitionen af overdækket terasse, udestue og tilbygning syntes at være at finde i mit tidligere indlæg. :lol:

Mht. til dit brænde skur, så kan det hvis det er mindre end 10 m2 og ikke højere end 180 cm, udelades fra beregningen af bb%.

Ellers må jeg støtte op om dit råd, ring dog til den lokale bygningsmyndighed aftal tid for et besøg - sørg for at få fat i en der lidt gammel i gårde, de kender reglerne ud og ind, og kan besvare de specielle spørgsmål.

Mvh.

René

Hej brandmand..

Udredningen gik på hvorvidt der var / er nogen mulighed for at byggeuden at det indgår i bebyggelsprocenten. Og om der evt er nogle regler der adskiller vinterstuer fra havestuer, eller hvad de nu hedder. I den forbindelse tænker jeg også på med hvilken vægt disse kvm indgår i beregningen af ejendomsværdi. Og dermed den senere beskatning af huset.

Hvad angår mit brændeskur, så ligger det sikert også for tæt på skel.... der er mellem 1,5 og 0,7 meter til skel i den ene og den anden ende...

Men jorden på den side af skel er ikke parcelhusområde... det er faktisk endnu landzone. og består af et trerækket læhegn og en mark med heste.... Min nuværende nabo er flink og ser hellere skuret end en stak tilfældige presenninger...

Faktisk kan jeg undre mig over at der i dette nye kvarter hvor jeg bor er en masse dejlige nye huse, der jo alle har kostet en hel del kroner... Og så er der opført en række meget tilæfældige skure rundt omkring. Mange har opdaget at der reelt ingen plads er i de små redskabsrum nymodens etplanshuse bygges med... Og så klappet et eller andet skur op...
Og disse skure passer hverken håndværksmæssigt eller arkitektonisk eller kvalitets mæssigt ind sammen med de huse der opført sammen med...

Plast plade som tag.. Dårligt malede vredne skæve brædder.... osv. uf :oops: :x tongue

Og mange andre steder er der stablet op bag carporten... trillebør, plæneklipper stiger, gamle cykler, kompostbeholdere der er halvrådne...
Brænddestakke med flerfarvede presseninger... resterne af fliserne...

Det er ikke kønt, men det kunne det have blevet med ganske lidt omtanke og ganske få kroner mere...
Lad os brugere her på siden arbejde for LDS arbejde i højer kvalitet og hed hensyntagen til arkitekturen.

:roll: nu fik jeg det sagt :roll:

MVH Njord
Kære Njord.

Når jeg nu får trykt en streamer med "mere end 30.000 indlæg" sender jeg nogle stykker til dig, du kan putte i deres postkasser.

Måske hjælper det, selvom jeg ikke tror det.

Men man kan nu også godt lære noget af andre.

Det opdagede jeg, da en tog mig med i den klassiske verden og fortalte mig hvad jeg skulle lægge mærke til, og de blev for mig en oplevelse jeg aldrig glemmer. Det var godtnok musik, men hvad er forskellen. Vi skal lære hinanden det den anden ikke lige forstår, og give os tid til at fortælle og "ivre" os over hvor dejligt det kan være, så man får den anden med. Tror mange ville blive grebet af det, hvis nogen gad gøre indsatsen og fortalte hvordan man burde gøre det.

Vores tømrer, som hjalp med køkkenet ville ikke gå på kompromis, og selvom vi prøvede sagde han nej..... vi ville være færdige, men han fandt en anden løsning, som for ham var ok, og jeg lover vi nød det - her var håndværket over lette løsninger, og det havde ikke noget med at tjene penge, men det skulle være i orden, hvis han skulle lægge navn til. At vi så har det så sjovt sammen, at jeg gerne tror han kommer uden at skulle lave noget er noget helt andet, men det har vi, for håndværkersprog er lige noget for mig - og helst hurtigere end afsenderen.

Mvh. JørgenE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også