Hvor i alverden ?

Hej med Jer.

Jeg leder efter dc-motorer der kan yde noget.

Har nogle startermotorer fra bil, men de kan kun køre kortvarigt tror jeg.

Andre ideer ?




Mvh.

Christian

Nyd livet.......lev i nuet.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er det for ydelser du har brug for ??

En elmotor fra en elstabler eller en eltruck eller måske en el fodervogn fra landbruet er også muligheder.

Eller find nogle gamle jævnstrømsgeneratorer de kan også klare en del..
Et par af mine fætre havde en ombygget træde gocart hvor en sådan drev værkrt og den holdt i mange år og med mange unger som kører dagligt..

De er ligt sjældne idag. Men anvendes dog også på fxhavetraktorer osv. som dynastart. Altså kombinerede startere og dynamoer...

MVH Njord
JA OG NEJ !!

Engang sad de i alle biler, men idag og i mange år tilbage har det eneste været vekselstrømsgeneratorer. De giver væsentligt mere strøm men kan ikke anvendes til motorbrug....

Men hvor meget energi kW har du brug for ???

Måske kan du finde nogle jævnstrøms generatorer hos en traktor ophugger.. De er anvendt på mange gamle traktorer og de findes stadigt i stort tal.. Prøv fx hos nogle af de firmaer der bugger vandingsmaskiner. Mogel ( husker ikke lige hvem ? ) anvender bagtøj og gearkasse fra en Ferguson 26/31 ( en grå Ferguson ) og måske også fra en Ferguson 35.

De anvender ikke motorblok og generator til noget så måske er du heldig de har noget liggende, eller sender det til een der skrotter der så igen kan hjælpe dig.

MVH Njord
Hej Christian.
Hvis jeg må blande mig lidt ???
Du kan faktisk købe en helt ny Dynastarter som sådan en hedder, El motor / Dynamo til jævn strøm.
Gå ind på en søgemaskine og søg på : masnedø marinecenter . Jeg har handlet en hel der og det er også muligt at købe brugte dele hos den.

V.h. Håndværkeren
Hej og tak for hjælpen.

Jeg har for 10 min. siden, brændt min startermotor af. Det skete efter kun 1 minuts belasting. Øvv !!!

De her dynastartere.......holder de til længere tids belastning ??

Jeg har fundet denne her motor her på nettet, er der nogen der kender den ?? Den er blevet brugt til lignende projekt.


Summasumarum: Jeg skal bruge en jævnsstrømsmotor med stor effekt, der holder til mere end kun kortvarig belastning. Endnumere har jeg brug for, en måde at hastighedsregulere jævnsstrømsmotoren.

Alle råd modtages :roll:


mvh.

Christian

Nyd livet.......lev i nuet.
Annonce
Uden at være elektronikkyndig så er hastigheden på en DC motor afhængig af hvilken spænding du putter på... Altså har du behov for at kunne justere hvor mange volt du tilfører.
:?

MVH Njord
Med fare for at blive til grin, hvis jeg tager fejl (jeg kan ikke huske meget fra fysiktimerne) vover jeg skindet: Er det ikke bare at montere en variabel modstand?

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Hej.

Jo, det er rigtig. Den variable modstand skal bare kunne klare rigtig mange Ampere, måske et par hundrede. Det vil sige, at der bliver afsat meget energi = varme i modstanden, med det er ok.


Mvh.

Christian

Nyd livet.......lev i nuet.
Så er jeg her lige igen !
For jeg kom til at tænke på at man kan købe elektriske indenbordsmotorer til småbåde (nej ikke modelskibe ) men joller o.l. du kan prøve at søge på nettet, jeg mener at have set det engang her på nettet men kan selvfølgelig ikke lige huske hvor det var.
Men jeg kan forstå at det er en maskine der skal kunne trække meget, og med min mini viden på det felt ved jeg ihvertfald at der skal nogle enorme kabler til hvis du skal kunne trække et par hunrede amp. i længere tid.
Det vil værer nødvendigt at have kabler på mindst 15 -20 kvadrat mm.
Jeg villle så nok begynde at tænke på en anden form for drivkraft, for tænk lige på hvor store akumolatorer du skal have på dit køretøj, og er det så ikke lige som om ideen med en bæltedreven trillebør er ved at løbe af sporet.

V.h. Håndværkeren
Hej folkens og tak for hjælpen.

Har I nogen idé om, hvordan jeg selv kan lave nogle larvefødder af gummi, eller hvor de kan købes ?

mvh.

Christian

Nyd livet.......lev i nuet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis