Bygning af sommerhus

Jeg har påtænkt at opføre sommerhus på ca. 80 m2. Det skal være træskelet med træyderbeklædning , Jeg vil gerne bygge en type som er hurtigst at opføre jeg har tænkt på model ala Kalmar vinkelhus eller et retangulært hus , men er der væsenlig forskel på dem ,Tidsmæsig, økonomisk,sværhed?? er der nogen fordel ved at få siderne af huset i færdige sektioner eller går det ligeså godt med at stille træskelettet op,sætte vinduer i beklæde med træ osv. Mvh. Kim
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det kan jeg svare dig på om et stykke tid
ok jeg svarer så godt jeg kan nu men jeg er selv i gang med ligende proscekt. ok kalmar huse er rigtige flotte og ja det går meget hurtigere at stille et hus op fra dem af vår det hele er samlet på fabrikken og vinduer og det hele seder i. ja så tar det såmænt kun en dag at stille ydervægene op og rejse alle spærende ved 3 mand mindt en tømrer som har arfaring og som kan fortælde de andre vordan man gør. og så skal det jog passe 100% med grunden så vis det er sådan et hus du vælger ja så skal du være meget omhygelig med at lave grunden. 1 byggetiladelse 2 landmåler til at afsætte grunden 3 spænd nogen snorer op efter de galgerne som land måleren har sat op 4 lej en mini graver eller få en mand og maskine til en fast pris
det taget noget lægere tid at samle hele huset selv og så er der jog lige det med tegninger og matrialler kalmar kan få matriallerne til en anden pris en vi kan medmindre du kænder nogen som får rigtige gode % ja så løber det nok op i det samme men det skal jeg regne på men jeg får nogen tegninger en af døren her på et tidspunkt. og så er der lige det med at støbe ja 30 cm i breden og 90 nede i dybden til frostfrit dybde som man siger ok vis du skal støbe en grund ja så er det meget nemere at få betong kørt ud af et betong firma men det koster også noget mere jeg har snakket med et betong firma om betongen til min grund på 100m2 det koster 23.000 kr vis de skal komme med det og det er til fundament og til gulvet og det er selvfølgelig uden leca ærter isolering støbe bats jern armering. vis du blander det selv så skal du have fat i grusgrav som sælger støbemix og der siger de at man skal blande 1 del cement til 7 dele støbe mix jeg skal bruge 30m3 til 100 m2 grund støbemix. men få et tilbud fra betongfirmaerne først og regn lige lidt på det først fordi cement er sku ikke billig i byggemarkederne og der går virkelig meget til sådan en grund og så skal du også invistere i en blande maskine og du skal blande omkring 200 gange i en lille frit falds blander og så skal det jeog først lige op i tromlen alt det støbemix det er et snokkel uden lige jeg vil sige at vis du har penge til det så få det fra et betong værk der skal du bare stå at kige på at det løber ned i huldet til grunden. og lej eller køb eller lån en stavvibarator det er sådn en som du kører nede i betongen så det falder bedre sammen. og når grunden er støbt ja så skal der stilles leca blokke op hør en murer om ikke han kan hjælpe med det for det er viktikt at de står ordenligt i sær vis du får et hus fra kalmar huse ebk har også nogen rimelige bygge sæt men de koster og det bliver altid mere en man regner med i sådan et byggerei god arbejdsløst
Jeg er godt nok ikke i bygge branchen men har bygget nyt hus hvor vi selv byggede garagen. 52kvm , støbt isoleret bund. kraft instaleret og med depotrum på loftet, høj rejsning.

Jeg fik byggefirmaet til at støbe sokkel og lave bunden i garagen samt instalere støm. Jeg gav 40.000 kr. for det. Om det er billigt eller ej ved jeg egentligt ikke men rimeligt efter min overbevisning.

Husk på at afsætte og udgrave sokkelrenderne ikke er noget man gør på en søndag eftermiddag med en håndskovl. Soklen er desuden armeret med tento stål i top og bund, anbefaler efter en geotekninsk raport til huset. Der er lagt en sandpude og der er isoleret med 160mm flamingo, standard for godt et år siden, leca blokke i to lag og sokkel pudset. Desuden er der trukket strøm frem til el i garagen og til et par udendørslamper der tændes inde fra huset. Desuden er der også lagt afledning fra tagnedløbene.

Det er groft arbejde der tager en masse energi hvis man ikke lige ved hvad man gør og fundamentet er desuden det vigtigste ved hele huset da du kan rette op på alt andet eller bygge helt om, men fundamentet er uden fortrydelse, så snart du er kommet videre med byggeriet.

Vi rejste et stolpeskelet og beklædte det udvendigt med klinke brædder i lært og indvendigt med OSB plader og 150mm isolereing i væggen. Vi huskede natyrligvis vindpap, sokkelpap og dampspærre og afsandslister osv.

Oven på stolpeskelletets rem rejste vi fabriksspær og lagde undertag og lægtede til tegl taget som vi naturligvis selv lagde op.

Vinduer, porte og dør monteredes efter alle normer og regler med fugning isolering osv.

Et stort arbejde men total omkostningen på ca 100.000,- incl 2 elektriske porte og Velfac vinduer og dør, sam maling og rigtig tegltag samt sokkel, er efter min overbevisning rimelig.

Garagen er velisoleret og der er ikke sprunget over hvor gærdet er lavest nogen steder, tror jeg !

Isoleringsmæssigt, opbugningsmæssigt osv, bortset fra portene altså, svarer det fuldt ud til de alm krav for et godt sommerhus.

Antallet af timer vi brugte på arbejdet kender jeg ikke men det tog mange weekender og aftener hele efteråret sidsteår, og de sidste små ting er efterhånden ved at være klaret.

Glæden ved at have lavet noget selv er helt sikkert stor, og omkostningen er vel omkring halvdelen af hvad det ville have kostet at få proffer til hele arbejdet incl maling af garage og udhæng.

Venligst Njord

PS. overvej næje hvor stort et projekt du kaster dig ud i, og få så hjælp fra profferne til noget af det. Lej maskiner og evt med fører til det grove da du sikkert vil løbe sur i projektet ellers. Lav et realistisk budget, det kræver at du gennemgår dit projekt nøje og laver en lang lang materiale liste og få så et tilbud på materialerne og læg 10-20 procent oven i, der er garanteret noget du har glemt, skruer søm maling osv anvender man overraskende meget af. Husk også noget sand/grus til din indkørsel og teresse arealer til senere brug, og de lejede maskine og håndværkerhjælp.

Projektet er ikke urealistisk men kræver indsigt og planlægning for at lykkedes. smile

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også