Antal "stjerner" under rio-net

Jeg skal til at støbe gulv i en lille tilbygning. Har udlagt 220 mm styropor, og skal nu have lagt armeringsnet ud (150/6 mm). Derefter gulvvarmeslanger og 10 cm beton.

Jeg kan ikke finde ud af, hvad der anbefales af antal "stjerner" under rio-nettet. Altså disse plastikfødder, der hæver nettet op over isoleringen.

Hvor mange skal der til "pr. kvm" eller "pr. maske i nettet"? Eller hvordan det nu kan beskrives.

Jeg har en ordentlig spandfuld af dem, men der kan vel godt komme for mange? Der kommer jo næppe beton ind i dem under støbningen.

På forhånd tak for svar.

Med venlig hilsen

Lars K

Lars K
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har læst om afstanden på et tidspunkt da jeg selv byggede til, her er et billede af vores forarbejde -. jeg mener det blev pr. ca. 50 cm.

Mvh.

René

Tak for svaret.

Billedet siger jo meget, men så vidt jeg kan se, har du sat en stjerne for hver 5. maske. Det må så være 100 mm masker, hvis det skal passe med de 50 cm. Jeg har 150 mm masker, og sætter én for hver 4. maske. Det må være OK.

Det er dog mærkeligt, at det ikke er til at finde en norm eller anbefaling for det (har kun ledt på nettet).

Med venlig hilsen

Lars K

Lars K
Undskyld, men sidder de der ikke bare for at holde rionettet oppe i betonen indtil den hærder. I såfald, så jo færre jo bedre. Der er jo ingen belastning på. så i teorien, hvis der kunne sidde een på midten og en i hvert hjørne er det vel det optimale, hvis nettet ikke bøjer nedad. Har jeg misforstået noget ???.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Du har ikke misforstået noget - de skal rigtig nok sørge for at nettet ikke presses ned mod underlaget og derved miste den væsentligste effekt - at forhindre at "nedbøjning" giver sprækker samt hindrer svindrevner.

Mvh.

René

Hej Peter

Du har vist ikke misforstået noget. Allerbedst var det, om det kunne hænge helt af sig selv...

Sagen er dog, at man skal kunne gå på det under montering af f.eks. gulvvarmeslanger og under støbningen.

Nogen kører også mørtelbøren ind på nettet. Det skal stjernerne kunne holde til. Det skal ikke mindst isoleringen kunne holde til uden at stjernerne "knaser igennem" isoleringen, og endelig skal armeringen gerne stadig være nogenlunde plan, når turen endelig kommer til betonen.

Derfor efterlyste jeg blot en tommelfingerregel eller gode erfaringer i forhold til stjerner på polystyrenunderlag (i dette tilfælde en G60-plade).

Er der ingen normer eller anbefalinger - "hvad plejer man så at gøre" uden at det har givet problemer f.eks. med stjerner, der er røget igennem isoleringen under belastningen.

Med venlig hilsen

Lars K

Lars K
Hej
Brug 4 pr. kvm.

Det har også det formål med gulvvarmeslangerne at de skal holde rionettet i en sådan højde at de holder slangerne i ca. 1/3 af betontykkelsen ned i betonen. Dette giver en hurtigere varmeafgivelse til rummet, da betonen hurtigere bliver varm på oversiden af betonen.


Kewin, Svendborg.

 

Assumptions is the mother of all major fuck-ups !!!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis