Slaglodning ?? Hvem kan fortællelidt mere ??

Hej med jer alle 8)

Er der nogen der kan fortælle lidt mere omkring slaglodning ??

Jeg tænker på erfaringer med forskellige brændere, hvilken type brænder er nødvendig ved de forskellige slaglodetyper ??

Hvor kan man købe grej der er ordentligt uden det koster en formue ??

Hvem handler med slaglode tråd til rimelige priser ?

Hvilken type flush osv ???

Er der noget / nogen man skal holde sig fra at handle med ?? eller produkter der ikke kan anbefales ??

MVH Njord
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan da ikke passe at der ingen er her på siden der slagloder ???

Jeg ved at man til visse typer messinglod kan nøjes med en gasbrænder uden ilttilførsel..

Men hvor køber man lodde materialer billigt og hvad hedder de ???

Erfaringer med indkøb og lodning gennerelt søges ?? 8)

MVH Njord
.. Nu er det ved at være nogle år siden sidste jeg slagloddet noget som helst, men dengang brugte jeg ilt og gas og en lille 200-400 l brænder samt "loddetin" med med indkapslet flush, som man købte specifikt til opgaven. Dvs hvis det var kobber på kobber, eller messing på kobber o.s.v så var loddetråden tilpasset opgaven. Måske er der idag kommet noget nyt til, men jeg tvivler, dette fungerede rigtigt godt.

Du kan sikkert købe det du skal bruge hos en af Sanistål´s forretninger, men det kræver altså lige noget erfaring og håndelag at lave en perfekt lodning.


Mvh

Peter Madsen

<p>Peter Madsen</p>
Jeg har fundet en side der skriver lidt om emnet www.myrothenberger.de
her er bla en side med beskrivelser af deres tilsats materialer og hvilke temperaturer de kræver.

De laver også brændere ( fåes bla i Bauhaus ) og de har en turbobrænder der angives at have en arbejdstemp ( på emnet ) på 800"
Denne brænder er en ren gasbrænder, der kræves altså ikke tilsætning af ilt. Kun den almindelige gasflaske.

Og på hårdlodsiden har de to forskellige tilsatser der kan bruges til stål een der kræver 830" og en anden med lavere temp på 670".....

Er der nogen der har erfaringer med disse ???
Jeg tænke rpå den brændere og tilsatsmaterialer??

MVH Njord
Hvad skal du lodde?
Slaglodning foregår normalt med sølvlod. Messing og Kobber kan bruges men er vanskeligt. Sølvslaglod er godt at lodde jern med, det giver en meget bedre samling end tinlod.

Opvarmning kan foregå med alm gasbrænder. Loddemetallet købes i jernhandler eller hobbyforretninger. Flussmiddel nødvendigt for at beskytte det ophedede loddested mod oxidation. Flussmiddel opslemmes i vand og smøres om loddested og loddemetal.

Delfinen
Annonce
Menhvilketemperaturer er nødvendige ????
Mankanofte finde enydelses temperatur for en gasbrænder... Og for at vide omdet er nok er man jo nød til at kende temperaturen for loddematerielet...

Det jeg har tænktmig at skulle lodde er mest stål på stål.. Og en delaf dette er cylkelfittings. Jeg sysler lidt med at bygge en liggecykel. Eller en HPV som det også kaldes...

se fx www.hpv-klub.dk

MVH Njord
Temp vel omkring 800 grader. Kirsebærrødt eller varmere stål.¨
I praksis indlejrer man en stump loddemetal ( trådstykke af samme længde som loddestedets længde) i flussmiddel og opvarmer til det smelter.

Delfinen
Jeg har tidligere med held benyttet sølvslaglod med tilhørende flusmiddel, af mærket Castolin. Det fungerede fint på jern og messing, og med en gas(dåse-) brænder.
Men jeg har ikke mere tjek på, hvor det fås.

Hans

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Når man lodder med sølv på messing skal man være hurtig og forsigtig med opvarmningen.

Delfinen
Er lige faldet over nogle produkter, der ser lovende ud:

http://www.alumaloy.net/.

Se videoerne.
Lidt for godt? Eller kender nogen produktet?

Hans

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis