Slaglodning ?? Hvem kan fortællelidt mere ??

Hej med jer alle 8)

Er der nogen der kan fortælle lidt mere omkring slaglodning ??

Jeg tænker på erfaringer med forskellige brændere, hvilken type brænder er nødvendig ved de forskellige slaglodetyper ??

Hvor kan man købe grej der er ordentligt uden det koster en formue ??

Hvem handler med slaglode tråd til rimelige priser ?

Hvilken type flush osv ???

Er der noget / nogen man skal holde sig fra at handle med ?? eller produkter der ikke kan anbefales ??

MVH Njord
Hej med jer alle 8) Er der nogen der kan... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg gik bare ind i jernhandelen og sagde jeg skulle have noget slaglodsfluss.
Så fik jeg 250 i en rød dåse. Det holdt en evighed.

Delfinen
PeMa du skriver at du brugte Tin lod Njord spurgte om slaglod og det du omtaler er blødlodning.
Jensen du skriver Slaglodning foregår normalt med sølvlod det er noget sluder der er slagloddetråde og sølvloddetråde. det er to vidt forskellige ting. du har ret i at de to andre metoder er meget stærkere end tin lodning men det er også en blødlodning.

Slaglodning har man en temperatur der normalt ligger mellem 700 til 900 Grader
Sølvlodning ligger normalt mellem 450 til 700 Grader
Forskellen på sølvlodning og slaglodning, for det første er temperaturen laver for sølv og tilpasningen skal være meget mere præcis. Slaglodning er meget stærkere og tilpasningen behøves ikke være så præcis. Des uden skal emnet være helt rent hvor i mod slaglod godt kan brænde igennem galvaniseret og rustent stål.
Her er et gas/ilt sæt. der kan klare næsten alle de opgaver i skal lave. det giver op til 3050 grader.

http://www.metal-supply.dk/product/view/54818/mini_gasilt_saet_turbo_90_tilbud

Mvh. Allan Levisen

Har i spørgsmål ang. svejsning og lodning er i velkommen til at skrive.


Allan Levisen
AB Svejseteknik ApS
Lyngbygårdsvej 28a
8220 Brabrand
www.absvejs.dk
e-mail [email protected]
Hej.
I min læretid, 45 år siden, brugte vi slaglodning til at genopbygge f.eks. en aksel der var skadet af et kugleleje, der var gået fast og akslen havde kørt rundt i inderringen. Det var Castolin jerntråd og flus.
Til arbejde i jern er ilt og gas nødvendigt, da det som skrevet skal op og være kirsebærrødt i processen.
Min søn gik lidt i cykelmekanikerklasse på en fagskole og har nogle lysestager, fremstillet ved slaglodning, så det kører stadig.

mvh

 varmetossen

Njord skal bare have tålmodighed nok,så skal der nok komme flere gode svar,+9år er jo ikke længe at vente på gode GDS råd.

René
Hej Klaus
Jeg tror du husker forkert, den tråd du brugte fra Castolin var en messingtråd og ikke en jerntråd.
Hvis man vil lave en svejsning i jern skal man ikke bruge flus, men det er nødvendigt at have en blanding af acetylen (Gas) og Oxygen Ilt) for at komme op på jernets flydetemperatur. Svejsning er en proces hvor man smelter metallet sammen.

Slaglodning også kaldet hårdlodning kan nemt udføres med en gasbrænder, da temperaturen kan komme op på 1350 grader.
Men Gas/Ilt er bare hurtigere til at opvarme.

Hej Rene
Grunden til at jeg besvarer de indlæg er, at mange gange når man søger kommer de gamle indlæg frem, men jeg kunne ønske mig at dem der spørger også gad komme tilbage og fortælle hvordan det var gået, med det de spurgte om.

Mvh. Allan Levisen
AB Svejseteknik ApS




Allan Levisen
AB Svejseteknik ApS
Lyngbygårdsvej 28a
8220 Brabrand
www.absvejs.dk
e-mail [email protected]
Hej.
Du har helt ret. Er kommet i tanker om det, men det lå jo langt tilbage i kisten. ka nu godt huske farven på det færdige resultat.


mvh

 varmetossen

Tråden er gammel, men jeg følgen den stadig :-)

De ting jeg overvejede at slaglodde er i virkeligheden blevet CO2 svejsede i mellemtiden.. men måske kommer der nye spændende projekter....

MVH NJORD og ikke mindst tak for svarene :-)

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis