byggematerialer til tilbygning

Jeg går og sysler lidt med planer om en tilbygning til mit eksisterende hus. Huset er fra 30'erne og er opført i cementsten, og kalket.

Nogen der har nogle forslag til nemt og billigt byggemateriale? skal man bruge mursten? Kan man anvende gasbeton elementer, eller noget lign?

Skal der være mursten yderst? Hvad skal bærende vægge bestå af?

(forholdsvis mange spørgsmål, men har set at der findes eksperter her smile så det burde ikke være noget problem for dem)
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.. Håber du får "fod" på det hele 8)

Nu skriver du at huset er opført i betonsten og kalket.... Mon ikke det er pudset og kalket.

Altså må det første spørgsmål være om du er glad for det udseende på huset eller skal der ske noget andet ?? Er stenene synlige ?? Altså som på et vandskuret hus eller er overfladen glat ??

Hvis den er glat kan du jo i princippet bygge i hvad som helst, fx Leca blokke og så pudse sammen med det eksisterende hus og kalke det hele over og så ser det jo ret ens ud.

Hvordan skal tilbygningen være ?? skal det være som en selvstændig bygning der er tæt på det andet hus og forbundet med en glasgang ??
Eller skal det bygges helt sammen ?? Eller evt en tagetage ??

Normalt er indervægen bærende for taget ( bjælkerne ) og ofte er de understøttet af en bærende væg inde i huset også, men det afhænger meget af bredde tagtype osv.

Fortæl lidt mere om hvad du vil og hvad du har af hus nu ?? Så kommer der sikker nogle gode råd her på siden !!

MVH Njord
huset er pudset og kalket (tog jeg jo som en selvfølge at andre vidste wink)

Tilbygningen skal bygges helt sammen med det eksisterende.. Og skal selvfølgelig pudses og kalkes (så det er det samme som det gamle hus)

den vedhæftede tegning er en der er lavet hurtigt over huset som det er nu (samt hvordan tilbygningen var tænkt udført).

Det hele startede med at jeg vil have nyt tag på, og i den forbindelse vil jeg ha' skiftet det flade ud med noget med rejsning på, så det ser sammenbygget ud.. Men den ene ydervæg (der hvor jeg har planlagt der skal bygges til) er frostsprængt, og uanset hvad jeg gør ved den væg, vil den ikke som jeg vil! (det er ind til et badeværelse, og muren er opført som masiv mur, uden isolering!)

Ideen var så, at da jeg alligevel havde tænkt mig at skulle lave ny mur, kunne denne så flyttes 2-3 meter ud, og således give mere plads til større badeværelse, og entre. (der begge er placeret i stykket med fladt tag). Samt et hobbyrum, hvor jeg har plads til at rode med elektronik osv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det lyder som en fornuftig løsning!!

Efter hvad jeg fornemmer er der tale om et enkelt bygget hus, og det kan tilbygningen jo så også være..

Hvis du selv vil mure er det letteste nok at gøre det i lecasten. Dels er de relativt lette at arbejde med og dels er der god mulighed for at få pudsen til at hænge ordentligt fast når muren er muret op.

Hvis ikke du selv vil mure så spørg en murer hvad ham mener... Og gerne også alligevel.

Men langt kønnere med rejsning på taget end det flade du har nu....

Skal de to tage være paralelle eller skal de stå i en vinkel ??

MVH Njord
Selve hovedhuset er opført med dobbeltmur (så vidt jeg er orienteret). mens baghuset (det stykke med fladt tag) er opført som enkelt mur.

Tanken med taget var at det skulle være vinkelret på hinanden. Og sammenbygget. Der bliver selvfølgelig noget med at der skal laves noget opmuring på det eksisterende, for at taget kommer til at passe sammen.

Men nu har jeg så også rigeligt med tid til at få styr på alle detaljerne. Der står en septiktank i vejen for byggeriet, som skal fjernes næste år efter der bliver kloakeret. (havde håbet at komunen ville kloakere i år, men det er først budgetsat til næste år)

/ Thomas
Er hovedhuset uisoleret ??

Det må tilbygningen være hvis der kun er en enkelt mur..
Hvis det er tilfældet kan du med fordel få sat en sten hele vejen rundt om din tilbygning og det gamle mad fladt tag. Og husk isoleringen mellem murene...

Du bør nok også isolere hulmuren i dit gale hus, fx indblæsning af Glasuld eller Rockwoll.

Flyt vinduerne ud i den nye mur og lav lysningerne i en træplade, der males og afsluttes indvendigt med en kant.

På den måde vil du få et meget lunere hus, og en lavere varme udgift.

Har du overvejet at udnytte tagetagen ?? Jeg ved ikke om dit hus er med høj rejsning....

MVH Njord
det er kun de indledende planer, der er at udvide grundarealet af bygningen..

som bygningen er nu er den 77Kvm, og samlet loftsareal der kan udnyttes er 50Kvm (Ifølge BBR er der udnyttet 14kvm i øjeblikket, mens det hele faktisk er isoleret osv)

Planerne er at der på sigt, også skal udnyttes 1. sal. Dog er behovet der ikke pt (bor alene i huset).

Hovedhuset skulle være isoleret, efter hvad jeg fik at vide af forrige ejers slægtninge (det blev købt som dødsbo for 8 år siden). Det er også noteret i den energi rapport jeg fik med da jeg købte huset i sin tid. Samt at "baghuset" var opført i enkeltmur, uden isolering.

Der er ikke umiddelbart plads til at der kan sættes en sten omkring "baghuset". dette pga. vindue i hovedhuset der så vil blive dækket til. Men har plan om at beklæde væggene indvendigt med isolering (Der sku' være nogle plader med 60mm isolering der svarer til >100mm har jeg hørt). Den nye tilbygning skulle dog blive fuldt isoleret!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også