Opskalk

Jeg skal til at lægge tag på mit hus, som I jo har hørt lidt om. Det bliver iøvrigt et IBF vinge økonomi, og et interproof undertag.

På det vedhæftede billede ses detaljen ved opskalken fra monteringsvejledningen til undertaget.

Mit spørgsmål går på hvordan krydsfinerpladen fastgøres ? skal den bare gøres fast i spæret og så ligge løst på muren ?

Skal den nederste række tagsten bare ligge løst øven på pladen, med et fuglenet imellem og gøres fast med bindere i 2. lægte (som jo egentlig er den første da pladen erstatter 1. lægte)?

Rendejernene skal vel stemmes ned i pladen, således at fodblikket kan ligge over dem ?

/Lambert

Mvh
Polite
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis vejret ellers arter sig nogenlunde skal jeg i gang mandag morgen, så hvis nogen kan svare på mine spørgsmål ville det være rart...

på forhånd tak!

/Lambert

Mvh
Polite
Hej...

Du spørger om: "Mit spørgsmål går på hvordan krydsfinerpladen fastgøres ? skal den bare gøres fast i spæret og så ligge løst på muren ?"

Jeg vil skrue den primært i bjælkerne men også i muren for at sikre den ligger ordentligt ude ved tagrenden.

Og dernæst: "Skal den nederste række tagsten bare ligge løst øven på pladen, med et fuglenet imellem og gøres fast med bindere i 2. lægte (som jo egentlig er den første da pladen erstatter 1. lægte)?"

Ja der er ingen muighed for at binde i første række. Men har selv kun prøvet med teglsten !

Og som det tredie: "Rendejernene skal vel stemmes ned i pladen, således at fodblikket kan ligge over dem ?"

Nej de ligger da under pladen... Det er da langt lettest....

Husk at "tape" undertaget til fodblikket med den beregnede "tyggegummi" lignende pølse. Det skal trykkes godt fast for at du er sikker på at det holder. Jeg husker ikke lige navnet på produktet.

MVH Njord
Tak for svaret Njord, det var hurtigt !

Jeg vil skrue den primært i bjælkerne men også i muren for at sikre den ligger ordentligt ude ved tagrenden.

Skal pladen ligge oven på spærene, eller skal der laves små stykker der passer mellem spærene, hvis du forstår hvad jeg mener ?

Og som det tredie: "Rendejernene skal vel stemmes ned i pladen, således at fodblikket kan ligge over dem ?"

Nej de ligger da under pladen... Det er da langt lettest....

Aha, de skal altså fastgøres i ydermuren... Det må jeg jo se om kan lade sig gøre. Det er cementsten, så de er nok lidt porøse.

Mht. fastgørelse til fodblikket har jeg fået noget "interproof universaltape", til et par hundrede for en rulle. Det må vel være lige så godt.

Lige et spørgsmål mere, nu vi er igang smile

Skal der være ventilation mellem krydsfinerpladen og muren, altså under undertaget. Eller kan jeg bare fylde den sprække der evt. bliver med mørtel ?

/Lambert

Mvh
Polite
Hej igen...

Jeg har min plade som gennemgående ovenpå spærene.

Rendejernene kan du da også stemme ned i krydsfineren... Hvis du har en rundsav kan du sætte klingen så højt/lavt at den kun ridser i den rette dubde og det er nemt at stemme ud / save spor til rendejernene. Dine gamle betonsten kan som du skriver være lidt slemme at arbejde med.

Det ern en tape som den du beskriver du skal bruge. Sørg for at fodblikket er rent og tørt når du taper.

Jeg har ingen ventilation mellem plade og mur men min var jo så trægaragen... Men der er såvidt jeg husker helle ringen på stuehuset. Det er også nugugget men af proffer.... Jeg laver kun selv overetagen. Og da vi byggede garagen fra bunden og have osv... Så der var ikke tid til hele projektet selv... Men jeg har lært meget ved at være gennem processen og vil vælge en del opgaver som LDS arbejde ved et nyt byggeprojekt.. Og kun udbyde de andre opgaver i fag entrepriser... Men nok om det nu. :lol:

Ja jeg vil ingen skrubler have ved at fylde ud med mørtel... Men jeg er jo også bare en ganske almindelig AMATØR og ikke uddannet indenforbyggeri ! :roll:

MVH Njord
Tak for dit svar!

Jeg tror nok jeg vælger at stemme ud til rendejernene, med rundsaven (DeWalt akku smile ) er det jo ikke så galt...

Jeg er også næsten færdig med at sætte stillads op, så nu håber jeg bare på solskin og tørvejr hele næste uge...

skal lige lave kloak i morgen, og så igang med taget.

Er der forresten nogen der har en idé om, om det kan betale sig at passe på de gamle tegl, er de noget værd, og hvad ligger prisen i givet fald på ?

Jeg er nu også bare "amatør", men under uddanelse til landmand, og jeg har været med til at bygge mange stalde. Men et hus og en stald er jo ikke helt det samme, så der er jo lige nogle detaljer man bliver i tvivl om smile

/Lambert

Mvh
Polite
Annonce
Hvis det er en gammel slidt tegl har den sikkert ikke den store værdi... Men omvendt er den jo guld værd for ham der lige mangler et par kvm der skal skiftes...

Ofte er det letter at finde tegl der kan anvendes til erstatning end gamle betonsten. Disse er oftere blevet produceret lokalt og med det enkelte lille botonværks egne størrelser og faconner...

Så har du pkladsen kan du jo altid deponere og sætte en annonce i www.dba.dk hvor du måske også kan se lidt om en evt pris.

MVH Njord
Ja, det er jo lige med at finde en der mangler dem...

De er nu rimeligt pæne og understrygningen sidder løst, så de er let rengjorte.

Det er ikke pladsen til at opbevare dem der mangler. Det er mere det, at det er noget lettere at kyle dem ud over kanten og ned i en vogn end det er at stable dem på en palle...

Men jeg må se hvor let det går...

/Lambert

Mvh
Polite
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis