Tegl - Hvad skal jeg vælge?

Hej

Jeg skal snart igang med at ligge nyt tag på mit hus fra 1926.
Det nuværende tag er betontegl fra engang i 70'erne.
Jeg synes at det nuværende tag har ødelagt huset, så i forbindelse med tilbygning vil jeg skifte til lertegl, jeg regner med at de skal være sortglaseret.

Men hvad mærke skal jeg vælge? jeg regner med at jeg skal bo i det her hus i mange år, så det skal kunne holde længe.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Pas på at du ikke selv laver samme fejl som i halvfjerdserne...
Der skal et ret bastant hus til for at det kan "bære" et glaseret tag, arkitektonisk altså..
Kig på hvad der er i området og find lignende huse og se hvad de har på taget...
Personligt har vi et nybygget hus der er opført i gammel stil... Nogle af naboerne halder den for "Lilleskolen"... Men det tager jeg som et komplement. Vi har valgt en tysk vinge tegl i den traditionelle lille facon. Og det er efter min menig ret harmoniskt.
Vælger du for store sten vil taget komme til at se lille ud og huset kan komme ud af proportioner..

Så overvej igen hvad du vil..

Og ikke mindst kig dig omkring og hav gerne fotoapparatet med i bilen...
Hvis du ser noget der bare lige er det rigtige så ring på og spørg... Jeg har givet oplysninger til flere om min sten tag osv...

8)

MVH Njord
Forstår godt modast njord at du vil have galsseret.
Byggekram kører med nogle der hedder Koramic - Narvik (har heddet jeka).

Se koramic.com. De er meget flotte og i den billige ende.
Narviken har flot afrundet ende og er af fals typen.

Jeg har et 1 1/2 plans hus fra 1918, det kan bære det. Og denne gang holder taget husets levetid ud. Lafarge fra dantegl har en der ligner, check også denne.

MVH - Peter

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Jeg tror også at et glaseret tegltag har en længere holdbarhed...

Men arkitektonisk er det efter min mening under halvdelen af de huse der idag udstyres med glaserettag der arkitektonisk kan bære det !

Men det er jo kun min mening... Og jeg ved godt at for mange er et glaseret tag ensbetydende mad at det er eksklusivt. Men ikke for mig.

I mit nybygger kvarter er 92% af husene udstyret med sorte betonsten, og resten en blanding af glaserede sten og alm tegl samt engroberede teglsten. Men sjovt nok ingen der har valgt en tagpapløsning...

MVH Njord
Jeg siger tak for svarene.

Jeg har allerede vaeret ude og kikke paa andre huse, fordi jeg var bange for at huset ville blive maerkeligt at se paa.
Mit hus er en muremaester villa i roede sten. Jeg fandt faktisk 2 huse i samme stil som mit med sortglasserede tegl. Det ene hus synes jeg at det blev for moerkt at se paa, det var med sorte sternbraeder. Men det andet havde, som mit eget, en hvis gesims hele vejen rundt langs tagkanten, og med den kombination synes jeg personligt at det saa godt ud. Nu er mit naeste problem om jeg skal vaelge kobbertagrender eller zinktagrender, det skal lige naevnes at jeg skal have lavet nogle kviste paa huset, og de skal indaekkes med enten zink eller kobber, alt efter hvad det bliver for nogle tagrender.
Jeg er selv mest til kobber, men jeg ved ikke rigtigt.
Ingen tvivl om at det bliver Zink hvis du spørger mig :lol:
Men jeg har også selv valgt zink...

Jeg har en enkelt genbo der har kobber og det er meget mørkt i forhold til zinken. Zink er klart det mest anvendte i danmark men i tyskland bruges der omvendt meget kobber... Så det kan få huset til at se "Tyskt" ud....

Og til en murermestervilla er det traditionelle valg bestemt også zink.

Vil du have kobber så koster det sikkert også kassen her i danmark... emn er langt billigere i Tyskland... og de har tagrende i ethvert byggemarked til selv montage. På samme måde som vi ser det med ståltagrender herhjemme.

MVH Njord
Annonce
Hej
En engroberet Tagsten er også en slag Glaseret, men ikke nær så skinnende. Her vil taget ikke adskille sig så tydeligt fra huset, som jo med den alder ikke er skinnende mere.
Med denne type vil du heller ikke få alger og mos m.m. på taget, og
taget vil også se sådan ud om 10-20---- år, og ikke til den tid være tilgroet og bleget.
Jeg har valgt sort Nibra engroberet, disse er store tagsten, men jeg har også et stort tag flade. Rundt om har jeg lavet udhæng med hvid eternit og ikke kørt tagplader så langt ud over muren som de fleste andre gør.
Derved bliver vinduerne ikke så overskygget.
NB: Om 10-20-----år vil huset gennem sit endnu fine tag, have en støøre værdi end et tilgroet tag. :lol: :lol:

Med venlig hilsen

Søren
Hej

Dejligt at se en der gør et godt valg når det gælder tagsten.

Nibra tagsten er med en keramisk skærv der er er glaseret/ engoberet hvor alle andre jeg kender er med en teglskærv.
Min bliktud fortalte at jeg ikke kunne få kobbertagrender hvis jeg ville beholde mine zinkindækninger, de afgiver et eller andet (sikket ioner)(jeg er ligeglad med hvad det er til jer andre), som æder kobberet op.

PS. Hvis det er en murermester villa så husk lige at bevare det murede udhæng du sikkert har, det er sku pænest iforhold til at smække et eller andet træudhæng på. Men det er jo bare min mening, lidt sværere at beregne dækbredden på stenene.

@njord, jeg syntes ikke det er exklusivt med sortglasseret, men pænt om praktisk (og ikke meget dyrere når man laver det selv. Det er ihvertfald pratisk i forhold til mit gamle upraktiske røde mosbefængte tag. God arbejdslyst med taget. Håber du har nogle hjælpsomme venner, da det IKKE er et enmands gør det selv projekt. Eks. et skybrud kan have fatale følger.

PS. begynd allerede nu at lede efter et brugt, godt stillads.

Jeg købte et haki stillads for 9000 og solgte det for 9000, leje for et halvt år. 0 kr, kanon med sådan en 1,5 meter ved tagfod, til at lægge ting fra på.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
@PeterR, normalt er det altså omvendt med zink og kobber.

Man må godt have kobber efter zink, men ikke zink efter kobber.
Kobberionerne æder zinken.

Mvh. Carsten
Ok, jeg vil så irettesætte min bliktud. Men ok, jeg ville nu aldrig blande det. Kobber bægge steder eller zink bægge steder.

MVH - Peter

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis