VVS spørgsmål

Hej igen

Er der ikke nogen der kan svare på mine VVS spørgsmål i emnet "renovering af hus" ?

/Lambert

Mvh
Polite
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jo

Cirkulation ja, maks. 10 sekunders ventetid på varmt vand.

Min vvs'er bruger dobbelte pex-dåser til videre føring af vand, men det er vist nok brugsvand, og ikke radiator??? På den må jeg nok alligevel blive dig svar skyldig.

Mvh. Carsten
Det vil jeg da gøre:

Det ene spørgsmål gik på hvor nødvendigt det er med cirkulation på det varme brugsvand, når tilgangen er ca 10 m (15 mm pex).

Det andet spørgsmål drejer sig om centralvarmeinstallationen:

Er det et krav at der trækkes to separate slanger til hver radiator. Jeg har fyret placeret yderst i en vinkel der er bygget på huset, derfor vil der blive temmelig langt til de tre radiatorer der skal monteres i den ene ende af huset.

Jeg har set at der kan fåes pex-dåser med to indgange, beregnet til videreføring. Bruger man disse i praksis, eller hvordan løses opgaven ?

på forhånd tak for svar...
/Lambert

Mvh
Polite
Hej!!

Normalt regner vi med 6 sek. ventetid på varmt vand ellers cirkulation. En tommelfinger regel er at ved 10 mtr. eller derover bør der være cikulation. Medmindre det er for komfortens skyld, skal du nok prøve at holde prisen for dit vand/afledningsafgift op mod anskaffelsen af pumpen samt driften af denne. Jeg kan anbefale at investere i en pumpe med enten timer eller trykregulering. Personligt ville jeg vælge en Grundfos model, Men som VVS'er får jeg den jo også til en anden pris.

Centralvarme:

hvis du føre Evalpex'en under gulvet er det en fordel at trække alle stikkene fra et sæt fordelerrør, så der er mulighed for at skifte en evt. skadet ledning, man kan evt. placere fordelerrørene mere centralt og føde disse med større dimension i rør. Problemet med afstanden indreguleres med forindstillingen på radiatorventilen (Danfoss RA-N eller RA-U) check Danfoss hjemmeside.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis