rundsav

Jeg er en klovn til at save, også med rundsav. Jeg har i flere lds/boligprogrammer set håndværkere benytte rundsav der sidder på en alu-skinne (op til 200 cm) som kan fastspændes og med nedsænkning af klingen (som på kap/geringssave) - hvis jeg fik en sådan så kunne jeg også lave et lige snit. Men der må være tale om specielle håndværker modeller for jeg har ikke set en sådan rundsav annonceret nogen steder.

Er der nogen der kender ovennævnte beskrevet rundsave? og de koster vel en mindre formue?

Erik
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Erik

Hvorfor skal den sidde på en alu-skinne. Kan du ikke bare save efter noget, som er langt og lige, og som kan spændes fast med et par skruetvinger, det gør jeg. Udover at benytte denne metode, har min rundsav et land som spændes på rundsaven, så man kan save efter en kant. Her kan man da godt save skævt, hvis man har for meget fart på.

Men ellers gælder det jo om at vælge den sav, som passer til det man skal save, eksempelvis bruger jeg næsten aldrig rundsaven, hvis jeg bare skal save et brædt over, så skulle det da lige være en kapsav, men min stiksav eller min fukssvans. Til gengæld er rundsaven rigtig god til plader og brædder, som skal flækkes.

Du har for øvrigt ret, sådanne tingester koster en formue, og er ikke ret velegnede til private sådan rent prismæssigt. Lur mig om TV-håndværkere ikke bare har det for skabe et behov hos LDS'eren.

Mvh. Carsten
Hej Carsten!

Min rundsav har også land, men der skal man jo selv holde saven ind mod skinnen eller hvad man nu bruger. Den model jeg har set kører i et spor som den ikke kan hoppe ud ad! Mit problem er nok også at jeg ikke har noget at save efter som også er til at få til at sidde fast.
Problemet med min rundsav (billig) er at jeg skal montere styreskinnen forskudt = jeg rammer ikke stregen der skal saves efter. Den sete model saver lige op ad kanten på skinnen = man rammer altid stregen. Da man sænker klingen som på en kap-sav kan man se om man rammer stregen og kan nå at korrigere. På min rundsav åbner afskærmningen først efter at klingen har bidt i emnet. Enten er jeg en klovn eller også er det noget lort jeg har at save med!

Erik
Hej Erik

Din rundsav er ikke anderledes end alle andre rundsave.

Jeg skal også selv holde saven ind mod mit hjemmelavede forskudte land.
Men det går fint når bare ikke man har alt for travlt.
Min afskærmning åbner også først når klingen når emnet, jeg kan dog med håndtaget på afskærmningen selv bestemme, hvis den skal åbne før.

Jeg kan ikke se, at det skulle være et problem med forskudt land, hvis du ved at den kører forskudt med 50 mm (eksempel) med eller uden klinge tykkelse, kan du jo bare spænde på 50 mm forskudt, det er vel ikke mere besværligt end at skulle ramme stregen, eller hvad?

Jeg saver selv efter et langt stykke krydsfinér, som jeg selv har savet fra en plade tidligere, denne påmonterer jeg emnet med 2 stk. tvinger indkøbt i TIGER, billig løsning eller hvad?

Jeg tror ikke du er en klovn, blot at du er alt for utålmodig, hvad angår sav, så ved jeg jo ikke hvad du saver med, selv har jeg en Makita 5704, glimragende sav. Husk forøvrigt at køre med en god skarp klinge, det betyder altså mere end man tror.

Mvh. Carsten
Det er en Festool (tidligere Festo) dyksav, du har set. Jeg er en lykkelig ejer af en sådan. Saven kører i en skinne, som selv hæfter til underlaget (du kan også spænde den fast med nogle specialskruetvinger). Skinnen kan fås i forskellige længder og skinnerne kan sættes sammen i det uendelige. Skinnesystemet passer også til Festos overfræsere, stiksave mv. Med skinnen kan du skære plader osv. uden det allermindste slinger.

Jeg mener, at Carl-ras har tilbud på dyksaven incl skinne pt. Jeg gav selv 1700 kr. for min incl. skinne - det var et slagtilbud. Men alle pengene værd!!!

Efter min personlige mening er Festo det ultimative værktøj - gennemtænkt og hammerlækker kvalitet.

mvh

Kristian
Jeps

Carl-ras har den på tilbud

http://www.carl-ras.com/filarkiv/html/Sommeravis/Side2-3.htm

1400 for saven og 460 for skinnen - begge + moms.

Desværre er det vist uden systainer (opbevaringskassen), for ægte Festo-fan et must. Kasserne kan sættes sammen, så man kan nøjes med at bære i den øverste, dvs. at stiksavs-, rundsavs-, overfræser- og skruemaskinekasserne kan bæres på en gang.
Annonce
Hej Erik,

Carstens løsning med skinnen virker! Det kræver bare, at du måler forskudt. F.x. Har min rundsav hhv. 42 og 86 mm ind til klingen (tænderne).
Så afhængig af skæreopgave, er det bare at måle f.x. 86 mm ud i forhold til skærelinien, montere skinnen (eller en lægte, fladjern eller andet forhåndenværende) og save. Selvfølgelig skal du være opmærksom på, at holde saven tæt ind til skinnen og køre langsomt - presser du, slår den ud.

MEN hvis du føler behov for en god sav, så er FESTOOL et ypperligt valg. Ligesom forøvrigt Bosch, AEG, Makita og Hitachi, der alle laver parallelanslag/føringsskinner. Se f.x. Bosch.dk, makita.dk

Mvh.

Jan R.
Det er rigtigt, at Bosch og Makita også har rundsave med skinnesystem, men så vidt jeg ved har de ikke dyksave (men jeg kan tage fejl og AEG og Hitachi kender jeg ikke). Den sav Erik har set i TV synes at være en dyksav - "jf. at klingen nedsænkes". Det er ikke det samme. Dyksaven er sublim til plader, gulve etc., men ret ringe til at save på frihånd, fordi man ikke kan se klingen lige så godt som på en rundsav, f.eks. kræver det et ualmindeligt godt håndlag at save brædder og planker over på frihånd (dvs. uden skinnen). Så hvis man har penge nok må det blive både og - jeg lever med min stiksav og med dyksaven..


mvh

Kristian
Det er rigtigt Kristian, der er skinnesystemer til de to save du nævner, men det er bare en "avanceret" udgave af mit lige stykke krydsfinér påspændt med to skruetvinger.
Kan dyksaven tippes, så den kan save i grader?

Mvh. Carsten
Ja, den kan vippes 0-45 grader. Den hedder TS 55Q - kan findes på http://www.festool.dk/

Jeg har ikke selv brugt andre skinnesystemer end Festo´s og kan heller ikke erindre at have set håndværkere bruge andre - så jeg kan ikke vurdere om andre fabrikanter har lavet noget, der er lige så godt.

Problemet ved Festo er afhængigheden. Har man først en gang investeret i en af deres maskiner, er det svært ikke at købe det igen. Min første var en rystepudser - nu 8 år gammel. Den fungerer stadig som ny på trods af et ualmindeligt hårdt liv. Siden da er det blevet til en overfræser og dyksaven. Pt. står jeg overfor at skulle have ny skruemaskine (batterierne til den gamle Atlas Copco er ved dø helt efter ca. 20-30.000 skruer), ville frygtelig gerne have en Festo, men de er altså dyre, så det kan godt være, at det må blive en Dewalt eller en Bosch, snøft..
Ja, jeg er jo ikke kommet på FESTOOL holdet endnu, så for mit vedkommende kan det jo kun udvikle sig til det bedre :lol: :lol:
Jeg er dog meget glad for min Bosch skruemaskine og stiksav, min Makita rundsav og min AEG Borehammer.
Overfræseren blev til en Billig-model, med det den skal bruges til, kunne det slet ikke svare sig for mig at købe en af de dyre, men hvis den gamle skulle rutte sig, kunne det jo være... eller også :arrow:
Næste investeringsobjekter er en kap-/geringssav, og en kompressor med tilhørende sømpistol biggrin

Mvh. Carsten
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis