Startermotor

Hej med Jer.

Jeg har nogle gamle startermotorer, som jeg vil bruge til at bygge et eller andet ,der kan køre.

Nogen der ved, sådan cirka, hvor stor effekt sådan en startermotor kan trække ? Snakker vi om en halv hestekraft, eller helt andre tal ?

Mvh.

Christian

Nyd livet.......lev i nuet.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Effekten er typisk på knap en HK.
1 HK = 736W, dvs. der løber en strøm på typisk 60 A.
Og startstrømmen ved belastning er flere hundrede A.
Så der skal bruges ledninger med et stort tværsnit.
Og en akkumulator er hurtigt kørt ned.
Desuden er lejerne i en startmotor ikke beregnet til kontinuerlig drift, så de er ikke så holdbare.
Men det kan da lade sig gøre.
Et alternativ er en gammel jævnstrømsdynamo. Den har bedre lejer, og kan trække en del, hvis man bruger den som motor.

Hans

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Tak for det HansW.

Hvis jeg bare sørger for, at oplade batterierne, for hver gang at de begynder at blive tomme, så burde det virke.........eller hvad ?

Batterierne kan vel ikke eksplodere, hvis man belaster dem ekstremt meget i længere tid, eller tager jeg fejl her ?

Mvh.

Christian

Ja, når bare du er indstillet på, at der er nogle ulemper, så skal det nok virke.
Man skal jo heller ikke opstille de store ingeniørmæssige betragtninger hver gang man laver noget for sjov.
Når du nu har motorerne skulle det nok kunne lade sig gøre at bruge dem til noget interessant.
Held og lykke med eksperimenterne.

Man holder ikke op med at lege fordi man bliver gammel.
Man bliver gammel fordi man holder op med at lege!

Hans

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Tak Hans, og tak for de super velvalgte ord ! smile smile smile

Hej igen.

Jeg har nu bygget en lille cykel. Til min store skuffelse, orker motoren næsten ingenting. Den kan ikke engang trække hjulet rundt, mens der sidder en person på cyklen. Holder jeg derimod cyklen i fri luft, kan den godt.

Jeg er kar over, at min udveksling ikke er den bedste. Tandhjulet på motorakslen er på 12 tænder, mens det på hjulet har 38 tænder. Det ville nok være bedre med en større udveksling.

Men alligevel........!!

Hvorfor orker motoren så lidt ?? Er motoren mon itu ?

mvh.

Christian

en startmotor er meget stærk, kan nemt trække en cykel. Man kan jo flytte en bil med en startmotor.
Måske er det batteriet den er gal med.
Jeg har engang kørt i en gocart der var lavet med en startmotor. Den kunne køre i ca 10 min. Det var ikke særligt sjovt.
Måske du skulle prøve viskermotorer?

Delfinen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis