Renovering af hus

Hej igen

I forlængelse af mit tidligere indlæg ang. hævning af hanebånd har jeg nu lidt flere spørgsmål...

Jeg kan fortælle at hanebåndene er blevet hævet, og der er da ikke noget der er styrtet sammen smile

Men jeg har besluttet at lægge et nyt tag på, i stedet for at reparere på det gamle. Hele den ene side ligger løst, og understrygningen er meget ringe.

Men et nyt tag bringer jo nogle spørgsmål:

Hvilket undertag skal jeg vælge ?
Jeg hælder selv mest til et eller andet diffusionsåbent.

Hvodan udføres detaljen med at få det ud i tagrenden, med fodblik osv.
Der er ikke udhæng på huset, og den nederste række pander er hævet en smule. Er den nogen der har en detailskitse ?

Hvilket tag kan I anbefale ? Det skal enten være sort betontagsten eller sort ingoberet tegl ?

Sidste spørgsmål til taget: Hvor lang tid vil en tømrer afsætte til udskiftning af et tag, ca. 120 m2 ingen valme, skorstene eller skotrender. Men incl nye tagrender.

---

Så har jeg lige et par vvs spørgsmål:

Bruger man dobbelte PEX dåser i en centralvarmeinstallation, således at der kan videreføres rør til den næste radiator, eller skal man have et sæt rør til hver radiator fra fordelerrøret ?

Vil i anbefale at lave cirkulation på det varme vand, når der er ca. 10 meter fra vandvarmer til tappestedet ? hvor lang tid vil det tage at få varmt vand uden cirkulation ?

Jeg håber I vil tage jer tid til at svare på alle mine spørgsmål smile

på forhånd tak
/Lambert

Mvh
Polite
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Lambert

Hvis jeg skulle lave nyt hus i dag, ville jeg lave et ventileret undertaget med krydsfinér og tagpap.
På mit eget hus har jeg et diffusionsåbent undertag, fabrikat: Monarpherm 800 (difofol super) fra Icopal.

Detalje af tagfod som vist herunder, i øvrigt hentet på www.mur-tag.dk .

Hvis du vælger betonstenen, kan jeg anbefale IBF Vinge Økonomi, den er dejlig at arbejde med. Tegl er flot, men kan huset bære det (ikke ment statisk, men udseende).

Jeg skiftede tag i 2002, jeg havde min far til hjælp i en uge, efter 1½ uge i alt var jeg færdig. I alt ca. 80 m2 tag, men med 2 skotrender, 2 halvvalme, altså 4 grater, + tagrender.
Så jeg vil skyde på, at en tømrer vil afsætte en lille uges tid til opgaven, når det nu er så regulært et tag, min 1½ uge var i øvrigt incl. nedtagning af gammelt tag + bortkørsel, men det var også nogen lange dage.

God fornøjelse med projektet.

Mvh. Carsten
Jeg har også diffusionsåbent undertag ( husker ikke lige fabrikat. )
På min garage har jeg selv lavet alt også taget. Grundplanet er 52 kvm, og rejsningen 36". selve taglægningen tog 1½ dag og ingen af os havde prøvet det før.

Dertil kommer så undertaget og lægtningen, så regn med 1-2 uger når du får lidt hjælp til at slæbe stenene op..

Som undertag vil jeg vælge huntonit, en behandlet massonitplade.

Og selv sværger jeg til tegl i den rigtige røde farve...
Men sort er nok den der anvendes mest i disse år. Så det må blive en smagssag. Hvad angår beton eller tegl... så er betonnen sikkert lettere at ligge og den ligger bedre sammen end en gammeldags vinge tegl...

Kør en tur rundt og se hvad der ser godt ud på ligenede huse.

MVH Njord
Vedr. varmtvandtcirkulation har jeg i mit hus opsat passive infrarøde detektorer i vores badeværelser der starter varmvandscirkulationspumpen, så er der varmt vand inden man er færdig på tønden eller hvad man nu er på toilettet efter.
Det spare også på det varme vand, da det vand du starter cirkulering af, er samme temperatur som i huset, frem for vand fra vandværket, som løber i kloaken inden det varme er fremme, det er ca 7 grader du fylder ind i din vandvarmer en diff. på ca 13-15 gr.
Du spare også vandafledn. afgift, da du ikke smider unødigt frisk vand i kloaken.

m.v.h. N.G.Larsen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis