Hvor kan man købe skruer med rundt hoved og lige kærv ?

Hej lavdetselv'ere

Jeg er på jagt efter noglegoe' gammeldags skruer med rundt hoved og lige kærv. Problemet er bare, at de ikke er til at opdrive. Dvs jeg har fundet et sted, hvor de kan købes enkeltvis til 6 kr stykket (Møller & Mammen i Gothersgade, København)!!! Er der ikke nogen steder, gerne på nettet, hvor de kan købes i æsker til lidt mere rimelige priser ?

Mvh Janus

PS : Skruerne bruger jeg til renovering af nogle gamle vinduer, hvor de bruges til at skrue vinduesrammernes hjørnebånd på med. Det skal være den type skruer - skruer med anden kærv fx pozidrive eller torx er faktisk umulige at skrue ud igen, når kærven er fyldt op af 10 lag maling
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du kigget i et katalog fra fx bossard ???
Som jeg forstår dig er det du ønsker en ganske almindelig gammeldags skrue med undersænket hoved og en lige kærv, een der ligger plan med materialet den er skruet ind i ?
Eller vil du have den med panhoved - hvælvet hoved der ligger over niveau ??

Har du nogle dimmensioner på skruen kan jeg evt kigge i katalogt i morgen på arbejde...
Måske kan du finde kataloget på nettet !!

MVH Njord
Flot hus du har (på dit ikon)
Kunne vi se mere af det?
Jeg er da helt sikker på at de findes i Bauhaus. Og for at få det helt rigtige "look" skal de selvfølgelig være runde, som du skriver.

Prøv iøvrigt at se
http://www.byggfabriken.com/
i Malmø. Det sted er bare guf for os med klassiske villaer!

klassikeren
Hej

Jeg er selv igang med at renovere gamle vinduer.

Jeg har købt mine ligekærvede skruer hos bufab www.bufab.dk

De kostede godt nok 2 kr./stk. Og jeg var nød til at købe min. 600 stk.
Men så er det også A4 stål.
Du skal bre ikke fortælle dem at du er privat.
Hej igen,

tak for jeres kommentarer.

Njord, skruerne jeg er på udkig efter er med rundt hoved, dvs ikke undersænkede eller linsehoved. Jeg har vedhæftet en (dårlig) tegning af skruen. Jeg kender ikke firmaet Bossard, som du henviser til - men jeg vil selvfølgelig prøve at checke dem på nettet. Hvis du har et katalog ved hånden vil jeg selvfølgelig blive glad for en tilbagemelding. Jeg er ikke helt sikker på størrelserne endnu men ca 4x25 og 4x30. Skruerne kan ikke fåes i de normale byggemarkeder som Silvan, Bauhaus, Raad og Daad, Carl F.

PeMa: jeg checker lige Sanistaal - dem mangler jeg at forhøre mig hos i min jagt.

Sennels, tak for den rosende omtale af mit hus. Det er en gammel villa fra 1926, på Frederiksberg, vi købte for to år siden. Som der stod i salgsopstillingen, så var husets sjæl ikke ødelagt af modernisering!! eller sagt med andre ord, så er det ikke blevet vedligeholdt de sidste 10-15 år. Det forsøger vi nu at råde bod på, i det omfang vi har kræfter og råd. Det er en glæde at bo i et gammelt hus med mange smukke detaljer, krummelurer og stuk og jeg nyder tit at gå og reparere og bruge min hænder på noget andet end kontorarbejde. Andre gange (ofte) forbander jeg langt væk, at jeg gav mig i kast med den uoverkommelige og aldrig færdige opgave. For øvrigt også et flot hus du har :-)

mvh Janus Lyngbye


PS: alletiders hjemmeside det her - elsker bare at læse i den og se folks hjælpsomhed
Annonce
Ja, det er bl.a. det gode ved dette forum. At møde ligesindede!
Vores hus er absolut gået hen og blevet min hobby. Og har øget min interesse for arkitektur, stilarter og bygningskultur.
Jeg tror jeg ved lejlighed vil lægge billeder ud med billeder af vores hus. (i håb om at andre vil gøre det samme)
Husk iøvrigt at checke Bygfabriken i Malmø!

klassikeren
Hej alle,

tak for de gode hints.

mvh Janus

PS : jo http://www.byggfabriken.com har mange smukke ting. Heldigvis kan jeg for det meste nøjes med at male/reparere og har ikke brug for at nyanskaffe dippedutter til min gamle villa. I de tilfælde, hvor jeg har skullet bruge nogle nye gamle ting, så har www.genbyg.dk ofte kunnet hjælpe mig. Genbyg ligger ikke ret langt fra hvor jeg bor, og de har gamle dørhåndtag, dørskilte, bakelit-kontakter mm.
Biltema ( www.biltema.dk ) har også en del skruer og beslag, som man ikke finder i rent danske byggemarkeder.
Men den nærmeste ligger jo godt nok i Næstved.

Hans

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Hej Janus.
Jamen hvor svært kan det dog værer ?
Silvan har dem i pakker á 200 stk. men også med mindre indhold.
Og jeg har også set dem i Jem & Fix
Og ellers er det noget enhver trælast / Byggemarked med respekt for kunderne har.

Og så skal du og andre lige få en lille fidus når i bruger skruer med lige kærv : Bor altid fór, det er meget vigtigt ellers har du en stor chance for at lave fede grater på skrue hovedet. Mål tykkelse på halsen af skruen og brug så et bor der er halvt så tykt ( eks. 4mm. hals= 2mm. bor.)
Og når det så er til træværk der skal sidde ude så bruger jeg altid at dyppe kærven i "stævnrørsfedt" noget enhver motor båds ejer ved hvad er. den type fedt har den fordel at det ikke skylles ud af regn, og vil du så senere have skruerne ud igen så husk lige at spænde dem et par mm. så er det meget nemmere at skrue dem ud selvom de har siddet i 25 år.
Noget andet er at du da sagtens kan bruge skruer med torks kærv, du skal bare fylde alle "kærv" hullerne med lindoliekit så er de lette at rense ud med en syl når du engang vil have dem ud.

Venlig hilsen Håndværkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også