Afkorte dør

Hej

Jeg har flere hvide formpressede dører, som skal afkortes med 2-4 cm for at passe ind i dørhullet i mit nye hus fra 1934.

Hvordan afkorter man døren nemmest og pænest?

På forhånd tak

Frederik
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har spurgt i diverse byggemarkeder ang. det samme - ens svar alle steder fra : det kan ikke lade sig gøre, da en formpresset dør kun består af en tynd ramme på få cm - døren falder simpelt hen fra hinanden hvis man saver i den. Enten skal du købe døre på special mål eller vælge træfyldningsdøre med dobbelt tværbjælke forneden, så der er noget at save af. Det sidste har jeg selv gjort.
Hvis det er et spørgsmål om at afkorte i top eller bund kan du gøre det med en fintandet sav. Hvis listen i top og bund er for lille, kan du jo lime en ny i efter savningen.

Men forsigtighed...

Hvordan med hængsler og lukketøj ?? sidder de rigtigt ???

MVH Njord
Citat fra njord

Hvis det er et spørgsmål om at afkorte i top eller bund kan du gøre det med en fintandet sav. Hvis listen i top og bund er for lille, kan du jo lime en ny i efter savningen.

Men forsigtighed...

Hvordan med hængsler og lukketøj ?? sidder de rigtigt ???


Hænglser og lukke tøj sidder næsten som de skal, det drejer sig om millimeter.

Skal jeg save dem i hånden eller kan jeg bruge elektriske redskaber (stiksav, rundsav m.fl.)
Du kan godt bruge el-værktøj. Hvis du bruger stiksav, så husk en fintandetklinge, og sav efter land. Hvis du bruger en rundsav, så sav efter land. Fælles for begge er, at klingerne skal være hyleskarpe, og så må du under ingen omstændigheder mosle igennem døren, med forsigtighed + for rundsav må du ikke komme til at vride den, så får du et grimt hak i døren.
Allerbedst gøres det på en stationær rundsav hos den lokale snedkermester en fredag eftermiddag, medbringende en six-pack ramme øl. biggrin biggrin

Mvh. Carsten
Annonce
Hej,

Du skal bruge en rundsav, med land, og en fin klinge. Hvor savsnittet skal være, sætter du en bane malertape godt fast. Den forhindrer flossede kanter. Og husk så at køre stille og roligt frem med saven.

God fornøjelse. :lol:

Hilsen Thomas

Mvh. Thomas
Hej,

Du skal bruge en rundsav, med land, og en fin klinge. Hvor savsnittet skal være, sætter du en bane malertape godt fast. Den forhindrer flossede kanter. Og husk så at køre stille og roligt frem med saven.

God fornøjelse. :lol:

Hilsen Thomas

Mvh. Thomas
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også