Indbygning af Ovn og microbølgeovn

Hej,

Jeg skal have indbygget en ovn og en mikrobølgeovn i væggen mellem køkkenet og entre hvor der er plads. Hvordan griber man en sådan opgave an?

På forhånd tak,
kml

kml
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra kml

Hej,

Jeg skal have indbygget en ovn og en mikrobølgeovn i væggen mellem køkkenet og entre hvor der er plads. Hvordan griber man en sådan opgave an?

På forhånd tak,
kml


:wink: Hejsa. Hvad skal det bygges op med? Ring eller skriv, så kan jeg måske vejlede dig. Har du overvejdet multiplader? Venligst Caroline.

Tegnestuen Uniq. Venligst Caroline Mobil.nr: 26 44 75 17 (efter 16.00)
Hej KML

Prøv at specificere lidt mere ud, evt materialevalg, egne ideer, målforhold osv. Så er jeg ganske sikker på at der er mange herinde der vil kunne komme med masser af råd ganske gratis.

På denne måde vil du både kunne blive inspireret af en masse andres ideer, og de penge du sparede på at bruge en tegnestue kan du bruge på materialerne.

Hilsner
Vifu

Bonden
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hejsa.
Blot fordi jeg er en tegnestue behøver det ikke at betyde at jeg fakturerer hver henvendelse. Gode gratis råd er god service. Det forsøger jeg i hvert fald at praktisere. Venligst Caroline Olesen/ Tegnestuen Uniq.

Tegnestuen Uniq. Venligst Caroline Mobil.nr: 26 44 75 17 (efter 16.00)
Jeg skriver faktisk dette indlæg fordi at jeg er lidt på bar bund her og håber på at få inspiration til nogle brugbare løsninger.

Muren mellem entreen er en ikke bærende væg på ca. 75 mm og er vist nok af koks. Ovnene vil blive placeret oven over hinanden (med en hylde imellem) mellem en dørkarm og en bærende side væg i passende højde, således at de vil befinde sig i et hjørne i entreen. Ovnens indbygningsmål er 585x560x550 (HxBxD) og mikroovnens 380x560x550 (HxBxD).

Jeg havde forestillet mig, at skære/save et hul i muren i de rette mål. Hulet fuges og spartles. Væggen mod køkkenet males. På bagsiden (i entreen) vil jeg bygge en kasse/skab med 2 rum, hvor ovnen og mikrobølgeovnen kan stå. Denne monteres forsvarligt (med hyldeknægte?) på væggen. Denne hjørne i entreen lukkes så med nogle nye vægge enten i gips eller multiplader.

Hilsen kml

kml
Lyder meget fornuftigt, men pas på med el-installationerne, der udvikles meget varme, så konsulter en elektrikker hvis du er i tvivl. På nette kan du finde inspiration mvt. udformning af multiplader. Prøv at søge på ordet og se hvad der dukker op!
Venligst Caroline Olesen

Tegnestuen Uniq. Venligst Caroline Mobil.nr: 26 44 75 17 (efter 16.00)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej KML

Du kunne bygge hele systemet i multiplader i din entre. Siderne går fra gulvet og op til toppen af øverste ovn. Når du så når en højde der svarer til bunden under en af ovnene lægger du en multiplade på 100 mm og det samme under den næste, og slut af i toppen med den tilsvarende plade. Husk at have lidt luft rundt om ovnene så de kan komme af med varmen. Bagsiden af ovnene kan du også dække med multiplader, bare for at give det et ensartet udseende.

I entreen kan du mellem siderne og op til bunden af den første ovn sætte nogen hylder op, og evt. bruge det til sko eller lign. Hæng et billede på de multiplader der dækker bagsiden fremhæv systemet, da det vil se bastant ud i din entre.

Som sagt det er bare en ide, og der er sikkert andre der kan komme med flere ideer.

Hilsner
Vifu

Bonden
I entreen kan du også opbygge din snyde væg i gipsplader på et træ skelet.
Den kan laves i een eller to lag gips på en lægt og bliver ikke så tyk. Under ovnene og ove disse kan du lave hylder eller måske nogle skabe for at udnytte pladsen bedst muligt.

Det kan også laves i MDFplade der males, hvilket vil ligne et skab mere.
Skabsdybden, der fylder ud i entreen behøver kun at blive ca 50cm.
Altså alm skabsdybde for ovn minus tykkelse af væg ( fx 60-10=50 )

Eller du kan lave det så det ser ud som et helt skab i entreen. Når man så åbner låger kan man kun komme til hyldepladsen under og over ovnene..

Mulighederne er mange

MVH Njord
Mange tak for de mange gode foreslag. Nu til selve udførelsen. Hvordan laver jeg nemmest hullet i muren? Muren er ca. 75mm og lavet af noget der ligner koks/leca.

På forhånd tak,
Kml

kml
Du tegner op hvor hullet skal være og borer huller i hjørnerne. Disse skal være så vinkelrette som muligt i forhold til vægen.

Så tegner du op på den anden side af vægen også. Nu kan du bore en række huller i disse streger, bor ca halvt ind fra hver side.

Men en flad mejsel ( elektrikker mejsel/karosserimejsel ) kan du stille og roligt pille stykker ud. Sørg for god afdækning og helst et par plade på gulvet på hver side af muren.

På et tidspunkt vil du givetvis møde nogle armeringsjern. Disse kan du skære over med en vinkelsliber eller med en nedstryger. Alt efter temperament.

Har du en bajonetsav vil den også være super til at lave hullet med. Her saver du blot langs stregen. Skift klinge når du når til armeringerne og igen når du er fri.

Det er ikke så svært men det støver og sviner lidt ( nogle vil sige meget !! )

MVH Njord
Og så lige et pip. Du behøver ikke 100 mm. til ovnene i bunden. Jeg lavede vinkælder for nogle år siden, og fik at vide at siderne burde være det, men vægten på 75 mm. sagtens kunne klare selv 36 flasker vin, og det har jeg så kunne konstatere, så da en ovn vel næppe giver større spænd, skulle du kunne nøjes med den noget lettere og pænere 75 mm horisontalt. Og der er synsmæssigt meget forskel på 100 og 75. Lodret er det derimod pænt med 100 - det virker robust og anes dårligt.

Mvh. JørgenE
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også