Ny facadedør ---HVOR tages murhulsmålet?

Vi står og skal have ny facadedør og er kommet i tvivl om :?: HVOR murhulsmålet tages.

Er det åbningen i muren - ved ydermurene?
Eller er det, der hvor den nuværende dør sidder? (Her er dobbeltmur, så døren sidder ikke ved murens yderkant.

:!: Vi er indstillet på at købe døren, hvor vi har købt vinduer. - Deres standardstørrelser er for høje. -

Så det er vigtigt at vi får taget murhulsmålet korrekt, når vi skal bestille døren i specialmål.

Rene Sørensen
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan I ikke komme til at måle selve døren? Dette gøres udvendigt, da det ofte ikke er til at komme til på den indvendige side p.g.a. inddækninger m.v.
Ellers er det jo stramt mål mellem murene, der hvor døren sidder, og så skal der være mellem 1 - 1,5 cm luft hele vejen rundt om døren til fuge.

Mvh. Carsten
Jeg har med succes taget stramt mål, dvs. afstanden mellem murene ved alle mine vinduer og døre. Så har producenten selv korrigeret for fuge m.v.
En god idé er at aflevere målet på skrift med specifikation af måltype (stramt mål, hulmål, dørmål eller ?????) , ligesom I skal bede producenten fremsende ordrebekræftelse, INDEN døren går i produktion.
Der er ikke noget værre end en misforståelse - hverken for leverandør eller køber.

Mvh.

Jan R.
Og for at gøre det ekstra godt, kontrolleres målet på den modtagede dør i forhold til hullet, INDEN man piller den gamle dør ud, for herefter er der ingen vej tilbage, og det er træls at stå med et åbent dørhul, hvor den nye ikke kan gå i. ( :oops: har prøvet det med en termorude :roll: )

Mvh. Carsten
Carsten

Vi kan ikke bruge målene på den gamle dør, da størrelsen ikke er korrekt (sikkert et standardmål).

:?: Forstår jeg dig ret, at vi skal tage murhulsmålet - der hvor den nyværende dør sidder?

Fordi vi ikke kan bruge standardmål, er vi ret afhængige af at få taget murhulsmålet korrekt.

Rene Sørensen
Jan R

Vi kan ikke umiddelbart tage murhulsmålet ved murens yderkant. Da det er en dobbelt mur. - Formoder at det skal tages stramt, der hvor den nuværende dør sidder.

Rene Sørensen
Annonce
Stramt murhulsmål, hvor døren sidder nu :!: :arrow:

Hvad mener du helt præcist, når du siger dobbeltmur, kan du ikke komme til at lave en lille skitse, som kan lægges ind her, så er det lidt nemmere.

Mvh. Carsten
Jamen så gør I det. Det gør i princippet ingen forskel, at det er en dobbeltmur, med mindre den er monteret "lidt for snedigt".

Held og lykke med projektet.

Mvh.

Jan R.
Huset er fra 50erne med to "mure" og isoleret imellem murværket. (Dobbeltmur)

Rene Sørensen
Nååårh, det er jo en ganske almindelig hulmur.
Prøv at se min tegning herunder, det er et vandret snit i en dør.

Mvh. Carsten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis