Tilstoppet kølekanaler

Er der nogle der hved om kølekanaler i en indenbords søvandskølet diesel motor kan renses for saltkrystaller uden motoren skal adskilles. Evt. ved at påfylde kolesystemet en vædske der kan opløse saltkrystaller? Motoren er en Volvo MD3B, problemet er den agterste cylinder der er lidt rigelig varm.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er du sikker på at der er tale om saltkrystaller ???

Min Yanmar havde en hel del sand inde i den nederste del af kølekanalerne.... Vandretliggende 1 cylindret motor.. Og da søvandsindtaget sidder ca 1.3 m over kølens underkant.... Kan det jo ikke være indsyget sandt fra bunden...
Men min teori er, at der er tale om støbesand der ikke har været renset ordentligt ud efter støbningen.

Måske også en mulighed på din motor :?

MVH Njord
Hej!!

Det kan sagtens være salt!! saltet i havvand krystaliseres ved en temepratur på 50-60 grader(CA). Jeg har set problemet før, på en sabb 1. cyl., der mener jeg vi tog et dæksel på siden af manifolden af, og krattede det ud!!!

Det kan da være Matas har en stribert der passer til en volvo!!!! :lol:

MVH

Kim
hej. Jeg har tidligere med held brugt Coca-cola til at opløse lignende ting i påhængsmotorer.

mvh. Erik det er da ikke så dyrt at prøve.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Tak for rådene
Det endte med at jeg afmonterede manifolden og rensede kølekanaler i denne mekanisk, der sad noget sort og meget hårdt hvor kølevandet løber ind i topstykket fra manifolden. Det var kun "fremløbssiden, lige op mod topstykket, der var stoppet ikke "retur". tongue
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis