behandling af nylagt gulv

Hej Raske svende (og svendinder)

Jeg har lige lagt gulv i mit sommerhus/kolonihave. Ubehandlet Siljan Masiv fyr. Min tømrerkontakt anbefaler at jeg giver gulvet en let slibning inden jeg behandler det. Jeg har tænkt mig at give det lud behandling og derefter olie. Jeg har kigget flere steder på nettet bl.a. på siljans hjemmeside, og kan ikke se nogen steder hvor det bliver nævnt som en nødvendighed.

Spørgsmålet er så om det er nødvendigt at slibe det inden ludbehandling? jeg er jo en utålmodig sjæl der ikke har lyst til at bruge tid og kræfter på at slibe mit gulv hvis det ikke er strengt nødvendigt.
Hov nu i er der!! skal man bruge en maskine til at oliebehandle gulvet? det er ikke et så stort areal.

Venlig Hilsen
David
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Du kan jo prøve at lægge en retholt på gulvet for at se om det går i bølgegang i samlingerne, eller om det er helt plant. Hvis det er ujævnt ville jeg slibe det, da du med garanti vil fortryde et bølget gulv når du nusser rundt i bare tæer i sommervarmen.....

Da jeg fik lagt nye massive planker, fik det lov til at ligge under pap i et par måneder, da der var andre ting som skulle laves, og da jeg så igen nåede til gulvet, var det bulet som en gammel hat. Der skulle slibes en del af, men til gengæld håber jeg også at det nu forbliver plant.

Held og lykke med det.
Vifu

Bonden
Det anbefales ofte at lave denne lette afslibning for at der ikke skal være kanter mellem de enkelte planker osv.
Selv på min parketplanke blev det anbefalet...
Jeg undlod da min vurdering var at det ikke var nødvendigt. Og jeg har ikke fortrudt.

Men ebn afslibning med disse netplader der kan anvendes under en "Woodboy" er ganske nemme at arbejde med. Og maskinen kan med fordel anvendes til at arbejde olien ned med. Men er ikke nødvendige ved små rum. Her kan man nøjes med en omgang knofedt !

MVH Njord
Jeg har også lige lagt ubehandlet fyr-planke gulv 160*34
Mit skal slibes da det buler en hel del ved samlingerne.

Lige et spørgsmål.
Skal gulvet først have lud også olie,eller er det nok bare med olie ??
Jeg vil gerne have et lyst/hvidt gulv
Tusind tak for svar!
Jeg syntes ikke at der er buler i mit gulv og jeg mener ikke samlingerne er forskudte, det ser nu meget jævnt ud!! heldigvis. det lyder til at jeg kan undlade slibningen, og gå direkte til ludbehandlingen.. Hvad bruger jeg til at få olien i gulvet, hvis jeg nu ikke vil leje en maskine? en kost?

Venlig Hilsen
David
Du fordeler olien med en malerulle.
Og gnidder olien ned i træet med en skuresvamp. Der er en model med plasthåndtag der er ganske god..
De har den hvor du køber olie. De fåes med forskellige typer svamp så få den der egner sig bedst...
Den overskudende olie poleres væk med masser af klude, fx gamle håndklæder..

MVH Njord
Annonce
Hej

Jeg ved ikke om det er nødvendigt????????

Men hvis du vil have et gulv, der IKKE er til at holde, så lad være med at slibe med Woodboy først, lad være med at bruge Woodboy til at fordele olien med, og lad være med at bruge Woodboy, til at polere og færdigpolere gulvet med.

Brug lud først, så bliver gulvet mere ensartet lyst/hvid.

Colormann
Hej Colorman

Hvorfor ikke bruge woodboy til at fordele og arbejde olien ind med ???

Det er jeg da blevet anbefalet hos en farvehandler !!!

Og det virkede da også fint.

MVH Njord
Hej Njord

NÆRLÆS biggrin

Colormann
OK den var vist ikke så god... Altså med mine øjne :roll:
Forhåbentligt læser alle i andre meget bedre en jeg :lol:

MVH Njord
Øhhh, jeg er vist mere nærsynet end dig Njord, for jeg har stadig ikke fattet det :oops: Eller også er det så indlysende, at jeg evt. har forstået, men bare ikke ved det :?

Mvh. Carsten
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også