Finer på min trappe

Min 90 år gamle fine trappe har fået runde forkanter og er desuden behandlet med fernis. Nu er det sådan at jeg vil ligge en plade af noget hårdt træ (bøg) på hvert trin og så afslutte med en liste.

Mit spørgsmål er, hvad skal jeg lime fineren fast med, samt der hvor den er slidt, skal der "nivilleres hedder det vel" med et eller andet så underlaget bliver lige. Altså det jeg søger er noget der klistrer på feris og træ, som samtiigt bliver hårdt.
Og lad nu være med at skrie at det der fernis skal af sad

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I min verden er en finer et meget tyndt stykke træ... altså under 1mm og det vil ikke holde ret længe på en trappe.

Så mit råd er enten at leve med trappen som den er eller evt renovere med nye forkanter osv. Så kan du evt male trappen og lægge et tæppe ned i ganglinien... Men vælg tæppe med omhu.

MVH Njord
Nej, ikke noget tæppe her tak (kun den røde løber når Daisy kommer på visit).
Måske ikke lige finer, men noget der var lidt tykkere, 5 mm. eller sådan noget, ellers må jeg beklæde den med noget bøge planke lookalike "pergo" ting, men det skal være ubehandlet da det skal have lud og olie.
Det fås i hvert fald, med et slid lag på mere end 1 mm.

Men jeg efterlyser stadig noget til at klistre/nvilerer emnet fast med.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Finér er tyndt, men ikke under 1 mm.
Hos Møller & Sørensen i Odense fås udvalgte finérer i tykkelserne 1,4, 1,5, 2,4 og 2,5 mm. Bøgefinér ser ud til at kunne fås i mange tykkelser.
Jeg har været med til at lime en rund trappevange op af 3 mm bøgefinér, så det kan i hvert fald fås, og jeg tror også, det kan fås tykkere.

Om det der fernis skal af, ved jeg ikke. Med hensyn til lim, ville jeg spørge hos Casco, egentlig ville jeg tro, at alm. hvid snedkerlim kunne bruges, men spørg hellere Casco.

Slid - "Nivellement" - Spartling????

Mvh. Carsten
Hvordan er din trappe opbygget ?? Er det en ligeløbs eller kvartsving eller svungen model ??

Jeg kunne forestille mig en løsning hvor du måske afhøvlede 2-3 mm for at få en plan flade og så limede en massiv 5-7mm plade på og slutter af med en list e på forkanten at trinnene.

På den måde får du rå ren træ til at lime på og du får ikke nogen reel ekstra højde og ikke mindst du får en plan flade at lime din nye trintop på.

En anden løsning er at lime en tynd massiv parket på. Tror nok at fx Hørning parket laver en ret tynd model beregning til fuldlimning. Men det vil give en ekstra højde på 1. trin og et lille problem på indtrinnet øverst, højdemæssigt. Men en løsning der er flot og som nok kræver en del timer... Men det gør vel mindre !!

Er din trappe med tykke trin kan du også fræse nogle lommer i træde områderne og her lokalt nedlægge en massiv trinflade. Den fræses ned med en overfræser og kan med fordel laves i en kontrast farvet træsort. Men det vil kræve et kraftig trin for at man kan forsvare at der fræses ud... Eller en forstærkning under trappetrinnene.. Denne forstærkning kan måske kamufleres som en "kravl ikke igennen sikring" !! Men vær varsom inden du går igang med den sidste løsning 8)

MVH Njord
Min trappe er en 1/2 svings trappe, og jeg vil IKKE fjerne det der fernis.
Det er meget tykke trin så 5 mm. ses ikke. Jeg vil ikke frese og jeg vil ikke slibe.
Jeg vil helt sikkert checke hvad hørning har, jeg er vild med deres produkter, da de er til at betale.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
PeterR altså. Jeg er bange for, at hvis du ikke vil andet, end at lime noget oven på dine trappetrin, så bliver din fine ½-svingstrappe ikke ved med at være fin cry . Så må du hellere lade være med at gøre noget i det hele taget :wink: .
Den bedste løsning er altså som Njord beskriver, at fræse trinnet ned, og derefter at pålime et nyt slidlag m.v.
Jeg ved godt, at det er mere arbejde end du havde regnet med sad , men jeg tror til gengæld også, at det er den løsning, du vil blive gladest for i længden smile

Mvh. Carsten
Vi er meget enige Carsten..

Ved ikke at gøre noget er trappen bare slidt...

ved at gøre noget halvt ( fx at lime noget oven på et lag fernis ) er det usikkert om resultatet holder ret længe.

Så overvej om den hurtige løsning er bedre end at kunne se slidet !!!
Når slid når et vist niveau hedder det pludseligt "patina" og er noget eksklusivt :oops:

MVH Njord
Hej Peter..

Jeg snublede lige over dette vedr. trappe reperation.

Sakset fra www.sns.dk :

Direkte link : http://www.sns.dk/byer-byg/infoblade-bygbevar/12/211191-12/teksten.htm#Trappens%20opsnøring

Tekst :
"Reparation af trapper
Trapper, der bruges meget, bliver slidte. Efter lang tids brug kan trinene være så nedslidte, at en reparation er nødvendig. Endvidere kan trappen blive løs i samlingerne, og specielt gelænderværket kan miste en del af sin stabilitet.

Nedslidte trin kan i princippet repareres på to måder:

Med en overfræser fjernes ca. 2 cm af trinets tykkelse og et nyt slidtrin lægges i og tilpasses.
En langt bedre løsning vil være at nedtage trappen og skille den ad i dens enkeltdele. De nedslidte trin erstattes med nye i fuld dimension, udstemninger og samlinger eftergås, og der udføres i nødvendigt omfang nye tappe, dyveler og trappebolte. Det er en omfattende, men nødvendig proces, hvis trinene er helt nedslidte. Pålægning af slidtrin ovenpå de eksisterende giver problemer med trinhøjden og kan ikke anbefales.
Hulslidte trin kan i øvrigt være med til at give en gammel trappe karakter og bør bevares længst muligt - eventuelt kan der opsættes en forstærkning på trappens underside."

Måske kan du bruge det til noget.....

MVH Njord
@njord, tak det var sødt af dig at have mig i tankerne.

Jeg har fundet min løsning.

Tiden er en anden, vi går kun med strømpesokker så jeg ligger et "planke" laminat gulv med 4 mm slidlag.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
jeg har lige set en trappereparation, hvor man med rundsav savede de yderste 3- 4 cm af trinnet af. Og erstattede det ved at skrue og lime en ny liste af trinnets tykkelse og træsort på.
Det var ok, så pænt ud.

HEY! fernis er nemt at fjerne med NaOH. Forfærdeligt at slibe.
Pladeværk oven på fernis... 4 mm. Og det er garanteret en bøgetrappe du har.
ai ai

Delfinen
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også