imprænering af hegnspæle ? kan man det selv ?

Hej med jer alle !!

Jeg står og skal lave en hestefold. Jeg har fået 200 stk 75*75 stolper i grantræ , og har tænkt på om man selv kan forlænge levetiden på dem , ved at behandle dem på en eller anden måde.

Håber på nogle gode forslag....

På forhånd tak. :roll:
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er muligheder... men om du vil finde disse etiske korrekte eller ej...


Du kan lade stolperne stå i en olie for at trække og fylde sig med denne.. Det kan fx være diesel olie, hydraulikolie eller anden tyndtflydende olie..... Eller en træbeskyttelse.

En gammel metode der er anvendt til imprægnering er at kan brænder overfladen af træet så det får en forkuldning... Dette skulle have en gavnlig effekt.

Men nu er gran jo ikke det mest stabile træ når det får jordkontakt...

Så du kan jo også bare leve med at de skal skiftes ind imellem...

Det vil jeg personligt gøre.

Men valget er dit

MVH Njord
.. I disse tider hvor selv olien fra symaskinen skal afleveres til kommunekemi er det da ikke det bedst råd at give folk. Jeg tror ikke at det er særligt smart at sætte stopler i jorden fyldt med olie, det kan godt være at stolpen holder, men du forurener den omkringliggende jord..

- bare en tanke


Mvh

Peter Madsen

<p>Peter Madsen</p>
Det var jo egentligt også det jeg sluttede med at skrive jeg selv ville gøre... 8)

MVH Njord
Min den gamle har været i gang med, og været med til at bygge et par vikingehuse, der blev stolperne brændt på oversiden, herefter behandlet med trætjære, puttet i huller med sten omkring.

Men det er jo nok en smule overdrevet til et hegn.

Mvh. Carsten
Køb et kilo blåsten(kobbersulfat) opløs det i vand og lad pælene stå og trække i opløsningen natten over. Tænk i øvrigt over hvor pælene rådner. Det er altid omkring jordoverfladen og 20-30 cm under, at det går stærkest - der hvor der er flest bakterier og svampesporer. Konklusion: Pælene skal stå lige så dybt i opløsningen som de skal i jorden, og en senere livstidsforlængende efterbehandling kan ske ved at grave frit om det øverste af pælene og pensle dem.

Beck og Jørgensen har i øvrigt lavet et nyt træbehandlingsmidel (Premin) for Collstorp. Vandbaseret og med en malekode, der angiver, "at det kan drikkes".
Annonce
Håber på nogle gode forslag....


Da et hestehegn sandsynligvis skal vare i mange år, og samtidig se godt ud, vil jeg ikke bruge grantræ, men derimod plastikpæle. De er lidt dyrere, men set i relation til hestens pris, er det småpenge.

Mvh.
bodker

gran, uanset om det er trykimprægneret eller andet, er komplet uanvendelig til hegn der skal stå med direkte jordkontakt,
det bedste er stolper af lærk eller eg , som bruges til bådebyggeri.
få fat i nogle andre stolper eller accepter at de er rådne om 2 - 3 år

beklager men sådan er det altså
det er af egen bitter erfaring

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Hej

g.lykke har fuldstændig ret.
Grantræ er meget egnet til beklædninger hvor der ikke er kontakt med jord men vil rådne op i løbet af et par år hvis du graver dem ned.
Gran er noget lort, det rådner.
Tuja, eller eg er bedre.
Men du kan levetidsforlænge gran meget ved at bade dem i spilolie ( forurening. ligesom iø trykimpregneret træ).
Det blev gjort i min barndom ved at fylde en olietønde med spilolie og lade de tørre pæle stå og suge et par dage.

Delfinen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også