beton vilder 3 13-08-2002 14:14 jeg er ved at bygge om i mit gamle husog skal mure et lille stykke mur opderfor ku jeg godt tænke mig at vide præcishvilken blanding der blir bedst------------------T.Vilder T.Vilder 8 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
pev 1078 9490 13-08-2002 17:58 Hej.Til opmuring skal der bruges alm. bakkemørtel og cement.Blandingsforholdet er 1 cement til 8 mørtel.------------------Poul Erik PE
njord 6397 7120 13-08-2002 20:26 Nej der er forskel på den sand der er anvendt til fremstillingen. Navnet siger vist hvilken type sand der er anvendt til de to forskellige.Bakke mørtelen er mere gul/brun hvor strandmørtlen er mere blå/brå og lys.Venligst Njord MVH Njord
vilder Trådstarter 3 14-08-2002 16:20 ja men er det samme effekt?ka jeg bruge strandmørtel eller SKAL det værebakkemørtel ??på forhånd tak T.Vilder
pev 1078 9490 14-08-2002 20:20 Hej.Strandsandsmørtel må ikke benyttes hvor der er bærende vægge. ------------------Poul Erik PE Annonce
PeterR 4014 4000 14-08-2002 20:29 Bakkemørtel kommer fra en grusgrav tilsat et eller andet (tror nok der er lidt ler i), som jeg ikke kan husker og det bliver ikke stærkt når der mures med det. Strandmørtel er strandsand tilsat 6 eller 9 % kalk. Strandsandsmørtel er som det siges fra stranden og kornene er slebet "runde". Det bruges til at pudse mur med, men IKKE sokkel. Her skal man bruge Ellekildesand, som er sand uden tilsætning af kalk og som har skarpe sandkorn. Det at der ikke er tilsat kalk og at det er "skarpe" sandkorn gør overfladen stærk og mindre sugende. Det bruges derfor til at pudse sokkel med. Jeg har erfaret at det er lidt svært at pudse med da det ikke er så "fedtet" som det kalk holdige.Ret nig hvis jeg husker forkert. Jeg er IT nørd og ikke murer. Sendt fra min Commodore64Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.Se Min XSer herKik forbi www.yamahaxs650.dkArbejder på parogpsykoterapi.dk
Orla Nautrup 3444 7870 14-08-2002 22:00 HejBakkemørtel er skarpt sand fra grusgrav tilsat kalk.Strandsandsmørtel det samme bare med strandsand, og er ikke så stærk som bakkemørtel pga. runde sandskorn.Sokkelpuds er noget helt andet, det rent cement sand i forholdet 1:3------------------ www.orla-nautrup.dk MvhOrla Nautrupwww.danskbygningsundersøgelse.dk
PeterR 4014 4000 15-08-2002 20:54 Tak for det. Altså ingen ler. Men jeg forstår det ikke, for det har været diskuteret her for længe siden, hvor et længere indlæg blev lukket af en "murer"dude, der forklarede om de fejlagtige materialer, der blev brugt til at pudse sokkel. Det var der jeg fik forklaringen på de underlige sække fra byggekram der lyder navnet "Ellekildesand". MVHFandt lige indlægget Det popper op hvis man søger på ellekilde og er fra d. 13-10-2000 10:50 Grunden til at man ikke må bruge strandmørtel er vel at det er for stærkt og vil revne. Det fik vi vel aldrig fortalt spørgsmålsgiveren.[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af PeterR (den 15-08-2002).] Sendt fra min Commodore64Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.Se Min XSer herKik forbi www.yamahaxs650.dkArbejder på parogpsykoterapi.dk