Tilbud

Jeg modtog i forbindelse med noget ombygning
et tilbud fra en VVS mand på flytning af min varmvandsbeholder og diverse rør. Desuden tilslutning til gulvvarme.

Tilbudet lød på kr. 17.000,-

Under arbejdet er der kommet en tilslutning af en udendørsvandhane. Ellers ikke noget.

Jeg har så netop idag modtaget en regning på kr. 34.000,-

Er det lovligt at afvige så voldsomt fra et tilbud?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som udgangspunkt er et tilbud gældende i en periode og hvis du aksepterer tilbudet og sætter arbejdet igang, så gælder tibudet og prisen for det tilbudte er fast. Den ekstra hane du så har fået lavet skal du betale efter regning, hvis der ikke er aftalt andet.

Jeg vil håbe for dig at du har et velspecifiseret tilbud på skrift og at det dækker hele det arbejde der er udført. Ellers kan det være svært at bevis hvad der er tilbudt og til hvilken pris.

Din VVS'er vil sikkert argumentere med at der er lave en masse ekstra der ikke er inkluderet i det tilbud du har fået... Det må du så kontrolere i forhold til tilbudet. Hvis dit tilbud ikke er grundigt specifiseret eller indeholder en tekst om at alle arbejder i forbindelse med arbejdet er inkluderet i dette tilbud. Kan du få meget svært ved at holde ham fast på tilbudet og den tilbudte pris..

Men husk at det kun er hvis du har fået et rigtigt tilbud og har aksepteret dette at prisen gælder. Et overslag på prisen kan du ikke bruge til noget da det kun er et skud fra boven på hvad det skal koste, men ikke bindende prismæssigt.

Et overslag tror jeg meget meget sjældent holder, prisen vil oftest blive dyrere, eller måske meget dyrere...

Tag en snak med VVS'eren og forelæg ham at det er meget dyrt at få en hane monteret Ca 17.000 kr. ( forskel mellen faktura og tilbud ) og at du da er villig til at betale et par tusinde for denne hane og resten af beløbet kan du ikke finde plads til i dit budget... wink

BRUG KUN HÅNDVÆRKERE DU HAR TILLID TIL, HÅNDVÆRKSMÆSSIGT OG PRISMÆSSIGT.

Venligst Njord smile

MVH Njord
Der findes et klagenævn for VVS du kan kontakte. Jeg tror du kar en frist på 14 dage til at klage i.
Hvis ikke han er til at snakke med ville jeg gøre følgende:
Betal de 17.000 som aftalt.
Indsend klage.
Forlang en særskilt regning på udendørshanen.
Betal så den regning - hvis den er rimelig.
Tilbagehold resten af betalingen til klagesagen er afgjort.

Til Njord:
Vi har her et konkret problem hvor Mosse søger hjælp i gruppen. Jeg vil nødig fornærme dig, men jeg synes ikke ikke du hjælper Mosse.

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Per

Det gør du bestemt ikke. Men du havde en mere konkret viden på dette område en mig! Så tak for dit svar.

Mit "svar" var nok også lidt nogle tanker til andre omkring hvordan man vælger sin håndværker.

Men jeg har oplevet at flk har svært med at skelne mellem et tilbud og et overslag og også set tilbud, hvor man i teksten har undsagt sig mange uforudsete ting, altså afgivet et tilbud, med den klausul at man kan fakturere det man ikke lige havde med i tilbudet. Og hvad tilbudet reelt indeholder kan for mange alm folk være meget svært.

Et eksempel jeg selv er blevet fanget på er en maler del hvor lister skulle slibes og males dækkende. Jeg forventer at listerne er slebne, grundede, revner og ridse4r spartlet og og slebet igen samt malede dækkende i den ønskede farve. Men for en maler hedder denne operation fuldspartlede malede lister !!!

Venligst Njord smile

MVH Njord
Hej igen

Godt du ikke blev sur Njord!

Tilbage til Mosses problem:

Såfremt du ikke har aftalt en pris med håndværkeren findes der nogle paragraffer i købeloven du kan støtte dig til.

Købeloven §5
Er køb sluttet, men intet aftalt om købesummens størrelse, har køber at betale hvad sælgeren fordrer, for så vidt det ikke anses for ubilligt.

Her vil jeg sige at du har fået et overslag - at sige intet er aftalt kan der stilles spørgsmålstegn ved. Under alle omstændigheder må VVS'eren påvise, at det udførte arbejde ikke er ubilligt. Ellers må der stn og skøn på.

Uanset havd skal du straks gør skriftlig indsigelse. Ellers fortaber du retten. Det står der i §6.

Jeg håber du får noget du af det - 34.000 kr. er mange penge (100.000 før skat - 3 til 4 måneders arbejde).

Hilsen Per


Med venlig hilsen
Per M. Friis

Hej!

Jeg syntes Mosse's problem lyder utroligt.
Når 17.000 bliver til 34.000.
Det kunne være interessant, hvis Mosse kunne skrive ordlyden fra tilbudet her på siden.
Det er jo i den ordlyd, løsningen på problemet skal findes.

De bedste hilsner
Leon.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tak for de gode råd.

Jeg har ikke lige ordlyden af tilbudet med mig her på arbejde. Jeg har aftalt med VVS manden at han kommer forbi i aften.

Vi er faktisk kun meget lidt uenige om hvad tilbudet indeholder. Men lad mig prøve at være mere spcifik med beskrivelse af forløbet.

Jeg skulle have flyttet min varmvandsbeholder og fjernvarme installation ca 1,5 meter. Der var en skov af pexrør der var samlet af den tidlige ejer og dem ville jeg gerne have rydet op i.

Flytning af fjernvarme rør har fjernvarmecentralen stået for.

Derudover skulle jeg have 5 kredse gulvarme tilsluttet systemet. De fem kredse dækker totalt ca 65 kvm.

Jeg indkøbte og lagde selv rørne, så de var trukket direkte til kredsene.

Der ud over skulle han proppe diverse afløb af i et badeværelse jeg sløjfede.

Det er hvad tilbudet indeholdt og det er vi enige om.

Så er der kommet lidt opgaver til og det er vi enige om ligger udenfor tilbudet.

Følgende opgaver er ud over tilbud.

Jeg havde lige ved siden af i mit køkken en gulvarmekreds som VVS manden forslog at vi koblede på anlæget. Det var en rigtig løsning da termostaen til denne sad meget uheldigt.

Jeg huggede hulv i gulvet omkring der hvor gulvarmen var tilsluttet.

Herefter afmonterede VVS pexrørne fra de eksisterende rør - propper disse og forlænger med en samling og halvandemeter pex og kobler disse på anlæget.

Den ene af mine kredse vurderede vi ville blive for lang og derfor lagde jeg to kredse.

Dette sammen med den ekstra kreds fra køkkenet betød at han forlænger med tre yderligere kredse på anlæget og det krævede ligeledes at der kom en cirkulationspumpe på.

Jeg har naturligvis intet at invende mod de tre ekstra kredse da det giver sig selv at disse ligger udenfor tilbudet.

Men at de yderligere 12 kvm gulvarme gør at der skal en pumpe til kr. 2.600,- på kan diskuteres.

Så købte jeg 50 m brugsvandsrør for at trække til mit bryggers og direkte herfra gennemmuren med tilslutning af udendørshane.
Jeg trak selv rørne inden jeg støbte gulv så det var "bare" at tilslutte dem.

Alt dette er jeg indforstået med kommer ud over tilbudet.

Jeg synes måske nok at kr. 2450,- er lidt i overkanten for 50 meter pex i sot rør. Men det kan jeg jo ikke kommer her på bagkandt og klage over da rørne er støbt ned.

Måske lige bortset fra pumpen er der ingen tvivl om hvilke materialer der er inkluderet i tilbudet.

Så der er der ikke meget at komme efter.

Men den største post er også at han har faktureret mig 25 svendetimer på disse opgaver der ligger ud over tilbudet. Det kan jeg simpelt ikke begribe at det kan tage så lang tid.

En kilde til dette overforbrug af svendetimer er efter mit skøn at han sender to svende. Rummet hvor arbejdet fandt sted er simpelthen ikke stort nok til at to mand kan arbejde der. De kom og kørte også flere gange efter ting de manglede og hver gang kører de begge istedet for at en henter tingene mens den anden arbejder.

Men jeg har møde med manden i aften. Her vil jeg argumentere for at pumpen burde være en del af tilbudet.

Derudover vil jeg argumentere for at de 25 svendetimer ikke er rimeligt.

Jeg hører meget gerne jeres råd inden aften - ellers skal jeg nok melde tilbage i morgen om hvad jeg har fået ud af aftenens møde.

Mosse

Mosse
Det lyder som usædvanligt mange timer. Nok nærmest alle timerne der er brugt til hele projektet.

En ting der måske kastes på banen er at du nu har fået så mange kredse på din gulvvarme at der er instaleret en større styrng end ellers nødvendigt og dermed måske dyrere. Det fremgår ikke af din tekst om det kan være tilfældet, men VVS'eren kan måske kaste argumentet på bordet, og så er du jo froberedt på det.

50kr,- / meter rør er bestemt alt for dyrt.

Jeg håber at i bliver enige om et fornuftigt kompromis.

Venligst Njord wink

MVH Njord
Ja så er den sag ude af verden.
Vi slog halv skade om det der var løbet på ud over tilbudet. Ud over dette laver han mit bryggers med vask og blandingsbatteri uden beregning. Og ja jeg fik hurtigt strikket en beskrivelse sammen med hans underskrift. Det er rart at det er overstået da det er en træls at skulle bøvle med den slags.

Endnu en gang tak for jeres engagement.

Mosse

Mosse
Tillykke!

I mine øjne, ser det ud til at du var heldig, og havde skruet talegaverne rigtig på til mødet.
Det er min fornemmelse, at håndværkerne i den slags sager normalt løber af med sejren.
Så igen, godt gået.
Leon.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også