Vedligeholdelse

Min nabo's garage er opført i skel mod min indkørsel.
Kan den betragtes som et hegn, som jeg på en eller anden måde er pligtig i at vedligeholde i.h.t. hegsloven???

Jeg spørger fordi garagevæggen er ved at være temmelig grim, og naboen har ikke tænkt at gøre noget ved den, faktisk spurgte han, om ikke det var mig, der skulle sørge for det.

Hvad siger I???

Mvh. Carsten
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mener at have læst et sted, at du skal sørge for at naboens garagevæg ikke forfalder. Så ja, jeg tror, den udgør en del af et fælleshegn. Om det er rimeligt kan diskuteres, men alternativet er vel, at naboen skal gøre det, og så kan du ikke forhindre ham i at male den lyserød med stjerner på - og så er det jo hærværk, hvis du maler det over... :lol:

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Tjae...

Måske det nemmeste er at du ringer på teknisk forvaltning for at få et svar... Og så kan du jo meget passende orientere os andre om svaret !! :lol: !!

MVH Njord
Jeg har lige læst på kommunens hjemmeside, at hegnssynet ikke tager sig af sager om bygninger i skel, det hører under byggesagsafdelingen, så jeg må nok gøre som njord siger, og henvende mig der.

Andre meninger er stadig velkomne.

Mvh. Carsten
Hvis du vil have meninger skal du da også have det !!

Men først må du jo fortælle lidt mere om hvad det er for en mur der er tale om.. træ, mursten, pudset eller ?? Og lidt om hvad det er for noget forfald den er udsat for.

Hvordan ligger muren i forhold til din grund ?? Nord for, syd for, eller ??
Afhængig af hvor er en mulighed jo at montere et par rionets plader og så lade nogel slyngplanter skjule vægen.. det går faktisk rimelig hurtigt og kan være ganske kønt...

Brug 6 mm rionet, det fåes vist kun i de store plade, buk nogle at "pindene" ind mod muren og svejs en for på. Foden skrues op på vægen og vupti... et ganske effektivt klatrestativ for planter er lavet...
Om du vil male nettet eller galvanisere eller anvende den rusten er vist mest et spørgsmål om smag 8) :? 8)

Jeg har selv lavet noget tilsvarende til fruens klematis... biggrin Mine blev malet sort med maskin maling 8)

Af det du ellers skriver kan jeg næsten forstå et naboen ikke er til sinds at lave nogen "renovering" eller hvad man skal kalde det. Er det rigtigt forstået ?? Hvordan er jeres forhold ellers ??

Måske vil det hjælpe at invitere ham over på en nabo øl.... Tilfældigvis kan du jo så vise ham hvordan muren ser skidt ud og at du egentligt syntes at det er synd hans garage forfalder... Måske falder 10 øren tongue Men man kan jo ikke være sikker. :idea:

MVH Njord
Jeg fandt et svar (verdens længste link!?), som svarer til det, jeg har læst tidligere:

http://www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/start?Readform&ContentFrame=http%3A//www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/0/0B8F3CD58573F22FC1256D56002B23BD%21OpenDocument%26Banner%3D1%26&HeaderFrame=javascript%3AsetlinkAndMenuItem%28%22Haven%22%2C%20%22ID0%22%29%3Btop.setbanner%28%22/C12568D90040DD6B/WebAdShow%3FOpenAgent%26Section%3DHAVENALT_OM_HAVENANDET_I_HAVEN%26Region%3D%22%29%3B%20

Det er jo ikke et officielt dokument, så der er næppe garanti for validiteten!

Selvfølgelig er det rarest, hvis man kan blive enige, men i din situation, når naboen har den indstilling, ville jeg nok bare gøre noget - fx som Njord foreslår - som du selv synes er pænt. Det er i hvert fald ikke værd at blive uvenner over!

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Annonce
Njord.

Muren er pudset, pænt renoveret på alle sider undtaget ind mod mig.
Muren ligger stik vest for min grund, altså østvendt.
Saltudblomstringer, revnedannelser og afskalninger.
Ja, naboen har ikke regnet med at gøre noget, og han har set væggen.

Forhold? Det er en udlejet ejendom, og jeg har det fint med både lejer og udlejer.
Jeg har forsøgt mig med at hans garage forfalder, men han trak på skuldrene. Han har ellers ry for, at tingene skal være i orden.

Hvorfor skal jeg koste reparation af hans væg, problemet er jo heller ikke løst med rionet og planter selv om det da vil pynte, man kan jo se igennem.

Jeg afventer svar fra Teknik & Miljø på mit spørgsmål, og når jeg har det, vender jeg tilbage med svar.

Mvh. Carsten
Hej Carsten,
Hvad er det for en klovn til nabo??? Må hellere spadsere op og kigge lidt :wink:

Jeg mener at huske, at i og med naboen opfører en bygning i skel, påhviler vedligeholdelsespligten 100% ham, fordi han ikke kan pålægge dig en ekstra byrde for vedligehold heraf (i givet fald vil han kunne kræve erstatning, hvis væggen tager skade som følge af din manglende vedligehold).
Der er jo netop ikke, som det også fremgår af hegnsloven, ikke tale om et hegn, der er et fælles gode.

Sagen vil forholde sig helt anderledes, hvis du anvender hele eller dele af væggen, hvorved du også får nytte af den.

Men tag og ring til Teknisk forvirring og fremlæg sagen - de er utroligt hjælpsomme og rimelige i Holstebro, som du jo sikkert ved.

Mvh.

Jan R.
Hej Jan

Tag du dig bare en spadseretur, så må du jo se, om du kan gætte hvor på vejen det er, det er forøvrigt ikke svært, til hjælp kan jeg sige, at garagevæggen har samme farve, som mit hus havde tidligere, men det er ikke mig, som har været igang med malerkost hos naboen, sådan var det da jeg flyttede ind.

Mvh. Carsten
Nu gider jeg godt nok ikke gå fra Jyllinge til Holstebro smile, men jeg mener også, at en bygning opført i skel kræver for det første godkendelse af nabo, og derefter at vedligeholdelsen ligger på ejeren af bygning. Så vidt jeg husker er der et tidsindterval om sommeren, hvor ejeren mod forud varsel har ret til at gå ind på den andens grund for at vedligeholde sin bygning inden for en eller afstand fra skel.

Tro nu ikke jeg har haft brug for den - jeg er ikke lige den type, men min far havde, da naboen nægtede ham adgang til at afsyre en garage de havde givet ham ret til at opføre (ret inkonsekvent), og jeg mener han havde 1 meter han måtte betræde fra bygningen og ordne det der skulle ordnes, uden deres accept. Sådan skaber man konflikter, for det var nu til naboens bedste, og fordi min far var en meget ordentlig mand, der ikke brød sig om, at noget der var hans ikke var i orden.

Skriver hegnsloven ikke netop noget om det?

Mvh. JørgenE
Jo JørgenE, det gør hegnsloven, hvis garagen ellers kan falde ind under den, men hegnssynet i kommunen tager sig ikke af sager, hvor det er garage der danner "hegn".

Joo, der er langt fra Jyllinge til Holstebro, den var også mere møntet på JanR, som bor i gåafstand fra mig, mindre end 500 m vil jeg tro.

Det ender såmænd nok med, at jeg spørger ejeren af naboejendommen om lov til at gi' væggen en omgang, konen kan nemlig ikke holde ud at se på væggen, og jeg har også alt for meget sandstrandsmørtel stående, så kunne det blive brugt.

Det er heller ikke for at ville være vanskelig, jeg vil bare gerne vide, hvor jeg står.

Mvh. Carsten
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også