ovenlys vindue

Hvormeget hældning skal der være på et tagpap tag for at man kan montere ovenlys vinduer

LS
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du tænker på et vindue i stil med Velux, kan du montere det allerede fra 15 graders hældning. Men lad endelig være med at begynde inden du har hørt ThomasB's løsning, den er sikkert meget bedre...

Sune Lorenzen
Der findes ogso ganske traditionelle løsninger med kupler der enten er pyrmideformede eller hvælvede og de kan anvendes med så lav en taghældning du kan lave taget i, men det er meget vigtigt at de bliver tætte i hjørnene når du brænder pappet på. Evt kan du få en fagmand til at klare inddækningen omkring ovenlysene.
Vedr. den mindste hældning vil jeg sige min 2 grader og helst lidt mere. Men det du skal huske meget på er dimmensionen på dine bjælker for jo svagere hældning jo mere vægt skal de kunne bære og det er meget vigtigt at de IKKE bøjer ned under vægten af sne og sjap der vil stå en del af om vinteren. Og er dine bjælker begyndt at sveje så har du en vandpyt til at stå fast på taget med en øget belatning til følge og denne vandpyt øger også risikoen for at vandet finder vej gennem et lille hul og ødelægger dit tag med råd osv....

Jeg havde selv en garage tidligere hvor taget havde denne lille hulning hvor der ofte stod vand. jeg klarede problemet med at "løfte" taget i den ene side med 3 skift (20 cm) og herved fik taget hældning og vandet forsvandt gennem afløbet...

Jeg monterede også et par kupler til loftsly og det ene hjørne var ikke 100% tæt men det klarede jeg med lidt "tagtæt" og så fungerede hele taget supert. Efter at have haft een helt sæson uden problemer overhovedet isolerede jeg loftet, her skal der være ventilation mellem tagtræpladerne og isoleringen så der ikke kommer råd osv. Men resultatet blev en garage der var nem at varme op med en gas ovn om vinteren og en meget lunere garage resten af året. Om sommeren holdt isoleringen faktisk også den kraftige strålevarme væk...

Njord


MVH Njord
er der nogen af jer der ved om man kan montere ovl-vinduer på eterneit?. Jeg har fået to vinduer (300x60 cm)
hvad gør man?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis