Erfaring med sæbebehandlet bordplade ønskes.

Hej alle I L-D-Sér biggrin
eller var LSDér :lol: , min hukommelse er ikke så.. hvad var det nu jeg skulle ..
nåå. Jeg skal til at vælge køkkenbordpplade og tænker på en sæbebehandlet egeplade. Er der nogen der har erfaring inden for dette område i forhold til vand, skidt og pletter. Og skal undersider af pladen stadigvæk have olie :?:

www.overnatningiskagen.dk
Siden er under konstruktion!!
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg har prøvet en egebordplade op et sofabord, den startede med at være sæbebehandlet. Det blev jeg ret træt at, det var næsten umuligt at holde. Det er da muligt at andre har haft bedre held med sæbebehandlinger, evt andre produkter. Jeg brugte sæbespåner.
Jeg har vanskeligt ved at forestille mig noget mere upraktisk end en sådan plade i et køkken. Så skulle alle i husstanden da være meget omhyggelige.
Vent i øvrigt og se, måske dukker der nogen op med helt modsatte synspunkter her på siden (man ved aldrig, der er styrken ved dette gode forum)

mvh Anders
Hej Kruse
Tak for svar. biggrin Nej- vi er ikke så omhyggelig i vores familie når det kommer til oprydning og aftørring, men til gengæld vil jeg gerne accepterer flere pletter på et køkkenbord end et sofabord. Er det den matte/ tørre overflade som suger vand, skidt og fedt :?:
Hej
Sæbebehandlede bordplader Spiseborde Sofaborde og så videre kan holde sig som ny hvis følgende anvisning bliver overholdt.

Kogt vand afkøles til 40-50 Grader og derefter tilsættes sæbespåner som røres op til en jævn grødmasse.

Et nyt bord der skal sæbebehandles eller et bord der er sæbebehandlet fra fabrikken skal vaskes over med sæbespåner ad 2-3 gange gerne et godt lag. Det overskydende tørres af efter en trække tid på cirka 2-5 minutter. Sæbespånemassen må her gerne være cirka 40 grader.

Husk at undersiden af bordpladen også skal vaskes af et par gange i starten, da ellers bordpladen senere hen kan slå sig.

Hav derefter altid sæbespånerne stående i en skål eller lignende, med en køkken svamp med en fin og en grov side.

Til videre behandling tager man kort svampen og tørrer bordet af når det har været i brug, her kun det der er i svampen evt. evt. let opvredet.
Den grove side lige til at evt. tage ketchupen eller lignende indtørret mad.
Her er Sæbemassen bare stuetemperatur.

Skulle pladen blive lidt grov, pudses den kort over med scotch sprit(dette er ikke rigtig stavet) med det er en grøn lidt grov kunstplade til at slibe med, og er så hård som sandpapir.

Har man en plade der ikke er pæn er det sikkert fordi at den kun får sæbespåner et par gange om året---og så kommer den største fejl som de fleste mennesker gør----til daglig da tørrer de lige bordet af med den fugtige klud som har været i opvaskebaljen og i den er det opvaskemiddel sulfo, som så affedtet/tage sæben af bordet igen.

En plade der er grim kan man tage en trærens (Trip Trap Eks.) og vakse pladen af og evt. slibe den og så starte med overstående sæbebehandling.

Med sæbebehandlingen holder bordpladen sig også lysere. biggrin smile

God fornøjelse

Med venlig hilsen

Søren
Tak for kaffe... Søren..det var ren besked.. biggrin Dejligt med alle de gode råd. Skal man stadigvæk behandle undersiden med olie et par gange inden man tager pladen ibrug, når man nu skal skrubbe og skure så meget ovenpå :?:
Folke
Ja det drejer sig om at den ene side ikke suger fugt til sig i forhold til den anden side.
At suge fugt betyder at tingene udvider sig lige som når man har et budt aviser og bundet fast sammen med snor. Når man langsomt kommer vand på udvider aviserne sig og springer snoren.
Det samme med bordpladen, hvis den ene side optager fugt og den anden side er behandlet og ikke kan eller har sværere ved at op tage fugt, vil den udvide sig og pladen bliver krum.
Stuens fugtighed kan variere meget bare fra sommer med åbne vinduer og 70% fugt, til vinter med måske brændeovn og helt ned til omkring 20%
fugt. Så det er ikke sikkert at man ser det her og nu, men til den anden årstid vil det komme.

Med venlig hilsen

Søren
Annonce
Hvad er forholdene sæbespåner vand? Har lade mig fortælle at man skal bruge skummet ikke det forkogte vand?
Hej

Nå nu har jeg købt en ubehandlet massivt egetræ s spisebord. Men jeg vil jo gerne ha det lyst som vores reol. Reolen er købt også ubehandlet. men der købte vi noget sæbe med som de anbefalede.
Jeg har smurt sæbespåner opløst i kogt afkølet vand (det lignede guf) på bordet, og troede at det ville blive ligeså lyst???? Men der er vist noget jeg har misforstået her. Det fremhæver jo bare strukturen i egetæsbordet... Har jeg nu ødelagt bordet??? Hvis jeg vil ha det lyst??? Please er der en der kan hjælpe mig?
Skal jeg tilbage til forhandleren og købe det sæbe eller er der ikke mere at gøre? Måske der sidder en der ude som kan råde mig, jeg vil være evig taknemlig...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis