Savsmuldstapet på gipsplader

Vi har lige købt et hus, hvor der i soveværelset er savsmuldstapet på gipsplader. Kan det dampes ned? Kan man spartle ujævnhederne ud og male ovenpå? Vi vil meget nødig skulle sætte helt nye vægge op. På forhånd tak!
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er ikke et problem at afdampe savsmuldstapet på en gipsvæg. Lej en afdamper og her får i sikkert nogle kradsende instrumenter, kan ligne sporer eller lignende. Det er disse redskaber der kan give problemer hvis de kradser selve gipspladen op. Hvor meget i kan tillade af dette afhænger jo af lysten tuil at spartle og hvilken anden overflade i ønsker på vægen.

God arbejdslyst Njord

MVH Njord
Hej.

Man kan købe noget vædske, som man smører på tapetet.

Efter nogle timer er tapetet lige til at fjerne. Spørg nede hos din farvehandler.

Mvh
ThomasB
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for de gode svar!
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej.

njord, er du ikke bange for at pappet på gips-pladerne ryger med, når man damper?

Jeg har aldrig prøvet det, så jeg aner ikke hvad der sker. Men hvis du har prøvet det, så vil jeg meget gerne høre hvordan pappet ser ud efter en tur med damperen.

Mvh
ThomasB
Hvis man ikke kradser formeget op dvs skader pappet kan det godt lade sig gøre men du nævner et andet produkt jeg ikke kendte og det lyder nok lidt lettere at arbejde med !!
Men afdamperen kan også fint bruger pappet på pladen er langt kraftigere end savsmuldstapetet og holder langt bedre men forsigtighed tilrådes altid

Venligst Njord

MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har en gang talt med en maler om at tage tapet af. Han sagde at han ikke ville bruge dampanlæg, men smøre tapetet ind i tapetklister og dække det til med afdækningsplast - dagen efter skulle man så kunne trække hele tapetbaner af!

Jeg har ikke set det i praksis, men har ingen grund til at tro at han skulle have bundet mig en historie på ærmet. Om det skader pappet på gipspladerne ved jeg dog ikke.

TS

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Sørensen (den 13-08-2001).]
Nu kan jeg se at det er længe siden du skrev ind så det er nok for sent for dit vedkommende men måske er der andre der kan drage nytte af min erfaring. Jeg har netop prøvet at dampe tapet af en gipsvæg og det er ikke for børn. Fugten trænger ind og det er næsten umuligt ikke at beskadige væggen. Resultatet blev for mit vedkommende at jeg satte nye gipsplader op.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det sidste indlæg i debaten siger nok et eller andet om at det der er det mest afgørende i sager faktisk er kvaliteten af den tapetklister der blev anvendt i idernes morgen!!!!!!!!!!! For det er jo den vi vil opløse med dampen

Venligst Njord smile

MVH Njord
Hej

Var det ikke en ide at finde ud af hvor stolperne til gipspladerne sidder, og så sætte et lag gips uden på, og starte forfra med spartling etc...

Resultatet er at man får en bedre væg og den siddende gipsplade bliver ikke beskadiget (det der holder en gipspladevæg er faktisk kun kartonen på begge sider)

------------------
www.orla-nautrup.dk
Vi skulle også have fjernet hessian fra vores gipsvægge. Det var sat op i 1970. Jeg ved ikke om metoden kan bruges på dine vægge.

Vi fandt ud af at det gik helt fint med vand og sæbe. Du tager en alm. forstøver og fylder med meget varmt vand fra hanen og hælder en skefuld opvaskemiddel i. Sprøjt på i et tyndt lag oppefra og ned. Tapeten falder næsten af af sig selv.

Bagefter kunne man faktisk ikke se at der havde været tapet på, det lignede friske gipsplader, til forskel fra hvor vi bare startede med at flå ned.

Porsby
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også