Anbefaling af køkkenbutik

Vi skulle som mange andre med huse fra 70'erne have nyt køkken, og valget faldt på Alno (Tysk) men primært på Køkkenbutikken i Roskilde, som var meget profesionelle og lavede den bedste plan over vores ny køkken modsat de andre vi prøvede.

Der var 4% kontantrabat ved at betale ved underskrift (og jeg har det lidt dårligt med at gøre det, hvis firmaet skulle stoppe), men penge er penge, og jeg var nok lidt nervøs for at når pengene var betalt, at de så var ligeglade med os, men nej.

Vi er blevet fulgt helt til dørs. Upfordret opringning for at høre hvordan det gik, og om vi var tilfredse, og bortset fra et skab til køleskabet som skulle være 64 cm. kun var 60 og derfor udelukkede det i første omgang (men hvor man fra Danmark havde bestilt det rigtigte), er alt gået perfekt.

Det er en fornøjelse, selvom de jo nok ved, at når folk er >50 år, så ser de ikke dem igen, men min nieche har da efterfølgende købt hos dem, og er ligeså begejstret.

De opfordrer til et møde med håndværkerne, og de! kommer for at give gode råd, selvom handlen var slut og betalt.

Det er prisværdigt, og meget fremtidsorienteret markedsføring og moral.

Så tak til Køkkenbutikken i Roskilde - excellent arbejde, også lige når vi manglede en tegning med nogle specielle mål - den kom så pr. mail samme dag, og har dog kostet noget tid at producere.

Profesionelt af højeste karat!

Og så lige et par billeder eller 3 - inden væggen og indmad ryger (ikke mig :? men ældste søn), efter og med vores ny gulv, men vi mangler lige væggene nu.

Mvh. JørgenE
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder da rigtig godt..

Jeg har selv et køkken fra Hanstholm køkken og her har jeg også været ganske tilfreds. Flot kvalitet, og de mindre problemer der har været er udbedret uden yderligere vrøvl... Et par skabs låger er blevet afhentet af direktøeren selv og leveret igen da de havde kanter der havde en svag buende kant.. Dette var synligt når de to højskabs låger lukkede ind mod hinanden.. www.hanstholm.com

PS. lige et lille skår i din glæde Jørgen... Jeg vil aldrig selv vælge en komfurløsning som din, men en gennemgående bordplade med nedfældet koge sektion og en seperat ovn... Det er rart at være fri for snask der kan komme ned mellem komfur og skabselement.
Desuden mener jeg det bruder lidt af de smukke lange linier der ellers er i dit nye køkken...

UNDSKYLD :oops:

MVH Njord
Hej Jørgen..

I hvilket prisleje ligger Alno? Og hvor finder man en forhandler i det sønderjyske? Jeg har søgt lidt, men finder kun den tyske side, hvor der ikke står meget om DK. Jeg har set på tidligere indlæg om køkkener, hvor Ikea,Hanstholm og for dit vedkommende Alno bliver nævnt, som gode. Jeg vil gerne have den ægte vare(træ!) fremfor laminat el. finer(hvad er forskellen?), men på et rimeligt prisniveau, da det er et miniaturekøkken! som jeg ikke vil betale 100000,- kr for at få lavet - er dog stadig kun på internetkig, da det er en større investering. Hanstholm virker på mig som mere over i det rustikke er det korrekt? Jeg er "formodentlig! på udkig på noget lyst med facetkanter(tror jeg det hedder - let afrundede kanter)Det synes heller ikke jeg ser hos Ikea cry jeg kan ellers bedre lide deres prisleje tongue .
Jeg glemte, at spørge om du ved, hvor Alno forhandles i det sønderjyske?!
Hej Vibeke...

Ja og nej... ( til Hanstholm spørgsmålet :? ) De laver både meget nostalgiske ( ægte fyldninger etc. ) og mere strømlinede produkter.
Specielt når du taler minimalistisk har de nogel kubiske skabe der, for mig, understreger den meget stramme stil... Og der er så en rigtig god mulighed i at anvende sokkelskuffer for at få volumen uden det kommer til at bryde med de stramme linier. Hvilke træsorter de pt markedsfører ved jeg ikke.

Mit eget køkken er netop et med massive fyldninger i rigtig massiv ahorn... En tynd liste på forkanten af korpus ( her er ofte en plast strygeliste på mange køkkener ) OSV OSV

Men har du specielle ønsker til træsorter specielle udformninger osv så tror jeg de er lydhøre... Mine små skuffer er fx lavet uden fyldninger og kun en profilering rundt udvendigt. Det er et specielt ønske fra mig og det kostede ikke ekstra...

Hvad angår pris er netop køkkener og hvidevarer jo noget der normalt forhandles individuelt pa baggrund af en vis mængde osv...

Mine ( og bekendtes erfaringer var i 2002 ) at der på hårde hvidevarer oftest kan fåes ca 33% rabat i forhold til listepris ( måske mere ) Og på køkken siden, Invita -25% på listeprisen, Hanstholm -15% på listeprisen... Dette fåes oftest også for mindre mængder !!!!!!

Disse er naturligvis kun mine erfaringer og du kan sikkert gøre det bedre...

Hvad angår mine egne sammenligninger mellem Invita og Hanstholm var at de havde samme pris for varer til samme oplæg ( total inventar for ca 120.000,-) Men der var kvalitets forskel på bordpladerne ( Hanstholms var bedre, men da de handles individuelt af køkkenbutikkerne må du kigge dig for!! Min 5m lange plade har fx en gennemgående liste i fronten af bordet... det er der ikke mange der leverer.) Lågerne var finerede hos invita og med plastkanter på korpus ( men det lignede træ :roll: ) Så for mit vedkommende var den reelle merpris på ca 10% godt givet ud.... Og jeg vil kigge mig grundigt om også næste gang jeg skal bruge et nyt køkken ( om 50 år eller til et sommerhus tongue )

Held med projektet 8)

PS. efter min smag passer disse hvælvede kanter ikke ind i et minimalistisk køkken... Det er for poppet :oops: Minimallistist er for mig også meget stramt 8) Og jeg holder egntligt af stilen men til mit hus hører der næsten lidt nostalgi ( se det lille billede i profilen )!!

MVH Njord
Med minimalistisk mente jeg størrelsen ikke designet! Vores hus er fra starten af 60érne og er måske 3x4-5m, meget lille og mørk, ingen plads til et lille bord el. lign, så det er ikke et "samtalekøkken" vi skal have! Men et sted hvor der er rimelig bevægerum til selve madlavningen- og for alt i verden højere borde!!men det laver de fleste vel nu om stunder.Jeg overvejer at bryde en væg ned ind til stuen og sætte en evt. fransk dør i for at få lys(køkken er nordvendt) eller en halvåbning/hvælving, for også at få mere bordplads(hvis ingen dør kan man have et bord i den ende også)Det lyder voldsomt med 33% på hvidevarer - det er vel kun hvis det hele bliver købt på en gang cry det er jo en større udskrivning.Jeg går nemlig og drømmer om gaskomfur og indbygget ovn!!Jeg er ikke særlig god til at prige folk om prisen, men man må jo mande sig op,hvis det kan give så meget i rabatter!!Farvemæssigt er jeg nok også ovre i ahorn - eller jeg har også setæble/pære som ogsp skulle være lys, men er ikke klar over om det er ægte træ.
Annonce
Hej igen..

3 x 4-5 m er faktisk ganske stort... Ikke mange har et køkken der er større end dit.... Så mål lige engang mere inden du kigger køkken..

Hvad angår dit "fjerne væg" projekt vil jeg anbefale at du dropper det med en bue... de er ikke specielt klædelige og deres runde linier kan hurtigt komme i disharmoni med de ellers rene linier en del skabe giver..

Men netop hullet vil give dig lys fra to sider, i både køkken og spisestue, og det er heltklart noget du vil blive meget glad for fremover...

Men jeg vil anbefale dig at du ud mod spisestuen lader muren gå op over bordkanten... Så ser man ikke ind på gryder potter pander og andet når gæsterne er bænket og anden kommer på bordet... Men at der er åbent gør alligevel at køkkenet er en del af selve spisestuen og omvendt.. Man står godt og gerne med et glas rødvin ved denne halvmur... For at få en snak med køkkenpersonalet...

Hvad angår de 33% så købte jeg en ovn, en kogeplade, et køleskab, en opvaskemaskine og en emhætte.

Hvad angår de 25% på inventar hos Invita endte det med at de leverede et skab ( indbygningssskab fra gulv til loft og væg til væg.. ) Og alt andet inventar incl bordplader fik jeg fra Hanstholm. Men da jeg har bekendte der byggede samtidigt ved jeg at deres rabatter lignede meget....

Husk at du skal bruge oceaner af stikkontakter...... så få lavet en masse ekstra strøm når du er igang og det hele er brudt ned.. Ellers fortryder du senere...

Så på med RABATvanten...

Jeg ville også gerne have gas... Men det ville fruen ikke... Men jeg fik mit induktionskomfur og har ikke fortrudt det på noget tidspunkt... Det virker som med gas - skru op og der er varme, skru ned og den er væk ...
Fordelen er at man ikke har den åbne ild ( børn ) og der så ikke er en masse krav til fri højde under emhætte osv... Desudden er det ret dyrt at få instaleret og justret sit gaskomfur.. Har nogle venner hvor de skiftede fra et gammelt til et nyt... Og her kostede instalektionen ligeså meget som de gav for komfuret... Og havde lidt problemer med frihøjden under emfanget og rummetsstørrelse osv.. Men jeg kender ikke nøjagtigt reglerne.

MVH Njord
OK nu er jeg kommet hjem og jeg indskrænker mig lidt :lol: ca.2,4x3,7 - hvis jeg fjerner skabe og køleskab i enden for at lave åbning ca. 4,5.
Hvis du ikke mener en hvælving er godt skal det så bare være et firkantet hul? Det med højden ud mod stuen er jeg opmærksom på - vil det være en ide at kunne lukke hullet med noget "skoddelignende" eller virker det for voldsomt og kan det lade sig gøre? (Hvis man ikke lige er i talehumør :evil: - eller for meget mados!) kontakter er jeg også opmærksom på - for jeg mangler p.t tit en ekstra. Jeg synes jo det er et lille køkken og har lidt svært ved at se, hvordan det skal indrettes, men det må "køkkeneksperterne" jo også kunne hjælpe med - for jeg har selvfølgelig en ide om,hvad jeg gerne vil have i køkkenet, men om det kan lade sig gøre osv. ved jeg ikke. Når du ikke mener facetkanter er pæne hvad er dit foreslag så - helt plane og skarpe kanter? Det var godt du nævnte det med gaskomfur, for det var jeg slet ikke klar over, at der var regler for det også :oops: du skriver jeres køkken er i massiv ahorn - fåes det også ved andre køkkenfirmaer? for jeg synes de jeg har set på nettet i ahorn er finer og det er jeg ikke så glad for.
Hej Njord.

Vi er aldeles enige med det uheldige i at bryde bordpladen med et skrummel af et komfur, men såvel komfur med ovn, opvaskemaskine og køleskab var under 2 år gamle, så der sætter jeg grænsen rent pengemæssigt, men ved næste udskiftning udskifter vi bare bordpladen, som ikke var særligt dyr og i hvertfald billigere end det andet.

Så derfor.

Til Vibeke ligger det vi tog i Alno 10 t.kr. under Invita for samme type låger men der var flere skabe i Alno, så noget billigere er det - Prisen for vores var 78 t.kr. til 18 m2 uden hvidevarer og emhætte, men med bordplade og meget stor dobbeltvask nedfældet og alt indmad til skufferne og det lækre hydrauliske system, der selv lukker det hele elegant - en nydelse i øvrigt.

Mvh. JørgenE
Hej igen

Angående lukning tror jeg efterhånden de fleste anvender denne nye type der selv trækker skufferne an.. I mit køkken er det en fjeder anordning der klarer det lille job.

Og hvad angår kanter er det jo egentligt ikke et spørgsmål om hvad jeg mener men om hvad du mener er pænt..

Grunden til at jeg svarede på min måde var egentligt at jeg ikke mente at en kant som den foreslåede passede ind i et minimalistisk køkken...

Og de rundede kanter jeg har set er alle finerede og den kant udstråler finer for mig... Hvis du taget er stykke massivt træ og fræser denne buede kant vil åretegningen blive lidt anderledes. I den finerede løsning får man ikke dette skift i udseende... Og det er i mine øjne snyd....

Jeg tror ikke du skal lave skodder... I mit køkken har jeg en firkantet åbning og intet problem med mados... Men kig efter en emhætte med en kraftig suger og gerne en ekstern motor...

Når du indretter køkken så kig på ganglinier og placering af vask køleskab komfur... Der er udgivet en lille folder om dette emne. Jeg tror det er forbrugerinformation der står bag.. Jeg fik min i en køkkenbutik.

Men tag en tur rundt i butikkerne og se hvad der tiltaler dig stilmæssigt og forhør dig omkring mulighederne for massive låger..

En finer låge vil normalt inden for det første årstid opnå en noget mørkere farve... Det sker ikke helt på samme måde med en massiv låge.. Her tænker jeg på lyse træ låger..
Nogle af vore venner fik skiftet 2-3 finerlåger i deres Invitakøkken... efter ca 1½ år da farveforskellen var blevet meget stor lågerne imellem...

Lad os høre mere om dine plander...

MVH Njord
Citat fra Vibeke

Jeg vil gerne have den ægte vare(træ!) fremfor laminat el. finer(hvad er forskellen?)


Nu har du fået masser af svar på de store linier, men du spurgte også til forskellen på laminat og finér...

Finér er et tyndt lag "et-eller-andet", der er limet på en plade. Ahorn-finér er således et tyndt lag ahorn-træ, der typisk er limet på spånplade. Det er altså rigtigt træ i overfladen!
Laminat er finér af plastic, der så eventuelt kan ligne træ. Nogle forretninger (jeg har set det hos Daells Bolighus) med let anløben moral bruger betegnelsen ahorn-finér om laminat med "ahorn-farve", men det er vist de færreste (jeg tror også, det er en overtrædelse af markedsføringsloven).

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis