Dårlige Antenneforhold samt fordeling

Har 3 antenner på taget.
En UHF, VHF, samt en mindre der ligner UHFén.
Problemmet er at vi kun modtager DR1 og TV2.
Har nu trukket nye kabler rundt på vores 1.sal, som så skal forbindes oppe på loftet.
På loftet er der en boks hvor ledningerne fra de 3 antenner samles og forfra går der 1 kabel videre. Det er vel dette jeg skal have delt i nu 4 kabler.
Det undrer mig også noget at vi ikke kan modtage sverige og DR2.
Jeg har prøvet at sætte en alm. radioantenne som følger med til Stereorecievere til et fjernsyn, her tager vi så DR2 -dog med sne på.
Hvordan skal det laves?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Antenne delen kender jeg ikke noget til.

Men det er vigtigt at dine kabler er uden unødige samlinger da det giver tab.. Ordentlige stik og ern ordentlig fordeler boks er også noget du ikke må gøre for billigt.

Jeg har selv en type med skrueterminaler for at sikre ordentlige forbindelser.

Og en ledning ud til hvert antenne stik er også klart det bedste.

En antenne forstærker kan være nødvendig da der er et tab gennem alle samlinger og fordelere... Også her er det et spørgsmål om at vælge noget ordentligt... Hvor ved jeg ikke da jeg selv er på udkig... Jeg får flere fordelere nu hvor over etagen kommer ibrug..

MVH Njord
Er der strøm til den boks, der samler antennerne? Eller sidder der en anden boks på den enlige antenneledning, som er strømforsynet? Hvis ingen af delene er tilfældet vil jeg tro, du mangler forstærkning. Det er én mulig forklaring på de manglende kanaler. En anden kan være, at dine antenner ikke peger mod de sendere, der sender signalet smile

Både TV2 og DR har hjemmesider, hvor du kan se, hvor dine antenner skal pege hen, og hvilken type det skal være.

Mine antenner er samlet i en boks uden på husets. Derfra går kablet ind i huset, hvor der sidder en strømforsyning og fordeler, som splitter signalet i to. Den ene udgnag har jeg så yderligere fordelt med et T-stykke, hvilket giver et lidt dårligere signal, men dog er til at leve med. Hvis jeg har forstået det rigtigt, sender fordelerboksen strøm til samleboksen, som indeholder forstærker.

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
nej der er ikke noget der for strøm.
Hvilken Boks skal jeg købe?? til at fordele ud i 4 ledninger?
Det skal lige siges, at jeg ikke er ekspert på området, men jeg vil gætte på, at der sidder en forstærker i din samleboks, så du mangler en strømforsyning og en fordeler. Om man kan få en strømfordeler med 4 udgange ved jeg ikke, men jeg mener at have set både 2 og 3 i Silvan.

Alternativt skal du "bare" købe en fordeler...

Jeg faldt over nedenstående biks på nettet, der har en hel del antenneudstyr, men så vidt jeg kan se ingen strømforsyning med 4 udgange...

http://www.keas.dk/store/keas_index.asp

Det kan hurtigt blive dyrt at eksperimentere, så hvis jeg var dig ville jeg nok tage fat i en antennemand - han kan også fortælle dig, om det overhovedet er de rigtige antenner, du har i masten!

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
har ringet til en antennemand.
Det kan meget hurtigt løbe op i flere 1000 kr
specielt hvis jeg skal have én mand ud og kigge på det.
Så med mindre jeg kan finde en billig løsning, så bliver alternativet nok KabelTV.
Harald Nyborg har en antenne til 299kr mon det kan bruges:

UDENDØRS UHF/VHF ANTENNE

UHF/VHF TV signal modtager med indbygget lydsvag forstærker.
Microcomputer kontrolleret. Med lydsvag motor for rotering af antenne 360° incl 15 meter antenneledning og fjernbetjening til styring af rotation.

• Frekvens: 45 - 860 Mhz
• Støjniveau: VHF 20 db - UHF 35 db
• Modstand 75 ohm
• Forud progammerede kanaler: 0 - 29
• Rotationsvinkel: 360°
• Tekn.Spec. 230/12 volt 50hz/60hz 6VA/6 watt
Annonce
Hej Morten.

Tegn dit anlæg op, og husk at der skal sættes længdemål på kablerne for at kunne beregne korrekte slutmodstande eller lignende.

Tag så herind, http://www.antennelageret.dk/ , med din fine tegning. Så fortæller de præcis hvad du skal ha' med hjem og hvordan du skal strikke det sammen så det bare virker.

De folk ved sgi' hvad de laver.

PS: Så lige de svar der indløb imens jeg skrev mit - jeg tror ikke at det er ret dyrt at bruge Antennelageret, de baserer sig på at sælge til gør-det-selv-folk. Jeg har selv brugt dem, og jeg fik bare en sludder og stumperne med under armen, fulgt af en god instruktion.

Med venlig hilsen
FlemmingB

Citat fra morten B M

har ringet til en antennemand.
Det kan meget hurtigt løbe op i flere 1000 kr
specielt hvis jeg skal have én mand ud og kigge på det.


Det må kunne lade sig gøre at få en mand til at komme en time, "inspicere" anlægget og fortælle, hvad du mangler. Ellers tjener de sgu for meget i den branche smile

Men hvis du kan identificere de forskellige dimser i dit anlæg (evt. tage samleboksen med derned) lyder antennelageret som en ok mulighed.

Citat fra morten B M

Så med mindre jeg kan finde en billig løsning, så bliver alternativet nok KabelTV.


Alt er da vist billigere end kabel smile (med mindre du bor i almennyttigt byggeri)

Citat fra morten B M

Harald Nyborg har en antenne til 299kr mon det kan bruges:


Det tror jeg ikke! Selve antennen ser lillebitte ud, og det er trods alt den, der skal levere det grundlæggende signal. Desuden vil du skulle sidde og vente på, at den drejer, hver gang du vil se en anden kanal!

Hvis du har 300 kr, du vil eksperinmentere med tror jeg du er bedre stillet ved bare at købe en strømforsyning med én eller flere udgange og se, om ikke der gemmer sig en forstærker i samleboksen, der kan sætte fut i de eksisterende antenner!

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis